למי מותר לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית?

נתיבי תחבורה ציבורית, הממוקמים בדרך כלל בנתיבים הימניים ביותר או הפנימיים של הכביש, מתוכננים לייעל ולשפר את התנהלות מערכות התחבורה הציבורית בעזרת הקצאת מסלול ייעודי לאוטובוסים ולמוניות. מטרתה של יוזמה זו היא לצמצם את העומס בכבישים בגלל תנועה מעורבת, ובכך לעודד מעבר משימוש ברכב פרטי לאפשרויות תחבורה ציבורית. עם זאת, נסיעה בנתיב מיוחד זה אפשרית למחזיקים בתג נכה כחול היושבים בכיסא גלגלים וכן למלווה של בעל התג או לנהג הנוהג ברכב בשביל בעל התג, וכמו כן היא אפשרית גם לרכבי חירום ולרכבי תחזוקה.

באילו ימים מותר לנסוע בנתיב גם למי שאין היתר?


התקנות המסדירות את השימוש בצירי תחבורה ציבורית, כמו נתיבי אוטובוסים, יכולות להשתנות לפי עיר ותוואי מסוים, כדי לייעל את האיזון בין התנהלותה של התחבורה הציבורית לזרימת התנועה הכוללת. עם זאת, וככלל, נתיבים אלה שמורים אך ורק לתחבורה ציבורית ולרכבים מורשים בשעות השיא בימי חול. בערבים, בסופי שבוע ובחגים יהודיים, כאשר הביקוש לתחבורה ציבורית פוחת, ההגבלות על הנתיבים הללו מוקלות לרוב. הדבר מאפשר לכלי רכב פרטיים ללא אישור ספציפי לנצל את הנתיבים האלה, ומסייע בהקלת העומס בחלקים אחרים הכבישים.

 

האם מותר לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית בשבת?


בישראל, תקנות הנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית בשבת מוזכרות בצורה ברורה בהודעת התעבורה שפורסמה ביום 14.11.2016. לפי הודעה זו, בטלות ההגבלות הקשורות לתמרור נ.ת.ע (נתיב תחבורה ציבורית) בשבתות וחגים, החל מהשעה 17:00 בערב יום המנוחה ועד יציאת השבת או החג. פטור זה מאפשר לכלי רכב פרטיים לנצל את הנתיבים הללו בזמנים ספציפיים אלה, ומעניק גמישות רבה יותר בנסיעות ובשימוש בדרכים במהלך סוף השבוע ובחגים. כמו כן, תמרור 439 משמש לציון השעות והימים שבהם תקנות נת"ע תקפות, מה שמבטיח לנהגים בהירות באשר למתי הם רשאים לנסוע בנתיבים אלה ללא צורך באישור מיוחד.

מהו הסעיף בחוק?

לצערנו, יש לא מעט עבירות תנועה הנוגעות לאי ציות לחוקים. לכן, גם כשזה נוגע לנתיב תחבורה ציבורית והנסיעה בו, חשוב מאוד להבין ולהכיר את החוק. אף שהנתיב מיועד אך ורק לתחבורה ציבורית, הנהיגה בו מותרת גם למחזיקים בתג נכה כחול, כאמור, ולמתלווים או לנהגים שלהם. הדבר מוזכר בסעיף 71א1 שבפקודת התעבורה, בתיקון מספר 85 תשס"ח – 2008.

 

מהו הקנס למי שנתפס נוסע בנתיב תחבורה ציבורית?

כלי רכב שאינם מורשים להשתמש בנתיבים אלה בזמנים הנקובים או מכל סיבה אחרת, צפויים לקנס של 500 ש"ח. ולכן, אם קיבלתם קנס כזה ואתם משוכנעים שפעלתם בהתאם לחוק, עורך דין תעבורה הוא הכתובת הנכונה להיעזר בה ולקבל את המענה המשפטי הנדרש. בהיותו מכיר לעומק את החוק ואת כל המשמעויות השונות שלו, יוכל עורך הדין הזה לספק לכם ייעוץ סיוע שלו אתם זקוקים.

לסיכום


הסדרת נתיבי התחבורה הציבורית בישראל נועדה לייעל את התחבורה הציבורית ואת הנסיעה בכביש, לצד כמה כוכביות שיש להביא בחשבון – מי יכול לנסוע בנתיב זה אף שהוא נוהג ברכב פרטי. מורשים להשתמש בנתיבים אלה רכבי תחבורה ציבורית, רכבי חירום וסיוע, רכבי תחזוקה הקשורים לתשתיות תחבורה

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.