מה דינו של מי שנטען שסרב לבדיקת שכרות

להאזנה:

 

כידוע נהג המסרב לתת דגימת נשיפה לבדיקת שכרות במכשיר ינשוף רואים אותו כשיכור והוא צפוי לעונש של שנתיים פסילת רישיון הנהיגה בפועל ועונשים נוספים.

במקרים רבים נהגים מתחמקים מלנשוף או לחילופין "מעמידים פני נושפים" וזאת על מנת להכשיל את הבדיקה – במקרה כזה רואים את הנהג שהכשיל את הבדיקה כמי שנהג בשכרות מעצם הסירוב.

נהיגה בשכרות

נהג בן 70, פנסיונר בענף האופנה, נעצר בערב שבת לאחר חצות ברחוב שמואל סמאט בתל אביב במחסום משטרה ונדרש להיבדק לנשוף במכשיר הינשוף על מנת לבדוק האם בגופו מצוי אלכוהול בכמות אסורה.

מה דינו של מי שנטען שסרב לבדיקת שכרות
מה דינו של מי שנטען שסרב לבדיקת שכרות

הנהג חגג קודם את יום הולדתו ה-70 בארוחת ערב במסעדת טורקיז במתחם סי אן סאן, יחד עם חברים וקרובי משפחה ובאירוע שתה משקאות אלכוהוליים.

כשיצא הנהג מהמסיבה ולאחר שעבר כ-50 מטרים, נעצר על ידי שוטר ונדרש לנשוף במכשיר הנשיפון ולא הצליח לנשוף. הנהג נדרש עקב כך לעלות לניידת המשטרה ולנסוע עם השוטרים לדרום תל אביב למשטרה ברחוב סלמה.

כשהגיע לתחנה נדרש לנשוף בינשוף ולא הצליח ואז השוטרת אשר הפעילה את מכשיר הינשוף גערה בו וטענה שהוא מעמיד פנים ואילו הנהג טען שהוא אכן מנסה לנשוף בכל כוחו ולדבריו הוא סובל ממחלת ריאות המכבידה עליו ויתרה מכך יש לו משאף ברכבו.

השוטרת התעלמה מכך ואמרה לו שהדבר לא מעניין אותה והוא מיתמם.

הנהג צלצל לבתו וביקש שתשלח לו מסמכים לראיה שהוא סובל מחסימה ראייתית קשה.

השוטרת לא התרשמה מטענותיו ועמדה על כך שינשוף. הנהג ניסה 10 פעמים ולא הצליח.

השוטרת הזהירה אותו כי כיוון שמסרב הוא יואשם בנהיגת רכב בשכרות ברמה הגבוהה ביותר.

בהמשך השוטרת הורתה לו לעבור בדיקת מאפיינים – הליכה בקו ישר, הבאת אצהבע לאף וכו'.

השוטרת הודיעה לו שהוא חייב להסתכל לשמיים ולא לרצפה ולהצמיד עקב לאגודל, כל זאת למרות שמדובר באדם בן 70 שאינו בריא.

כן ציינה השוטרת רושמת הדו"ח כי דיבורו של הנהג היה מבולבל, איטי, בלע מילים, עם ריח אלכוהול, עיניים לא ממוקדות, בהליכה על הקו התנדנד, לא הצמיד עקב לאגודל והסתייע בהרמת ידיים לצדדים. מפי הנהג נרשם – "לא שתיתי כלום אולי חצי כוסית" ובנוסף טען כי "יש לי יום הולדת שתיתי יין".

השוטרת דיברה איתו בזלזול והתריסה בפניו שנדמה לו שהוא משתתף בהצגת תיאטרון.

בהמשך רישיונו נפסל ל-30 יום והתביעה ביקשה לפסול את רישיונו עד תום ההליכים.

בתחקור חשוד שנעשה אמר הנהג שהוא סובל ממחלת ריאות ואי ספיקת לב ולכן לא הצליח לנשוף זמן ממושך. כן הוסיף כי ניסה להציג מסמכים לראיה הודות מחלתו אך השוטרת הודיעה לו שהדבר לא מעניין אותה.

על פי הפלטים שיצאו ממכשיר הינשוף עולה כי אכן הנהג נשף 8 נשיפות ובנפח נשיפה מעל לליטר אך למרות שניסה לנשוף שוב ושוב לא התקבלה תוצאה. מדובר בנהג האוחז רישיון נהיגה משנת 69 וזה כ-50 שנה ובעברו התעבורתי מספר דו"חות שהתיישנו.

עורך דין תעבורה

בדיון שהתקיים בבית המשפט לתעבורה בתל אביב בבקשת המשטרה לפסול את רישיונו של הנהג עד תום ההליכים החליט השופט דן סעדון לדחות את הבקשה. השופט כתב שאומנם די בכך שהמשטרה הוכיחה שנפח הנשיפה לא היה מספיק כדי לעמוד בדרישה של ראיות לכאורה להוכחת הסירוב. לגבי מצבו הרפואי של כתב השופט כי הדבר יבחן בתיק העיקרי כשתישמענה הראיות.

בסוף דבר ולמרות האמור לעיל דחה השופט את בקשת המאשימה וזאת תוך שכתב כי אכן נשקפת מסוכנות מהנהיגה עקב האירוע בו מדובר אך לא ניתן להסיק מעברו התעבורתי של הנהג כי קיים חשש מהישנות מקרה דומה ולכן אין הצדקה לפסילת רישיון הנהיגה עד תום ההליכים.

הגשתי בקשה לביטול כתב האישום בהסתמך על גילו של הנאשם, עברו התעבורתי, מצבו הרפואי, ניסיונותיו שכשלו לנשוף ובנוסף הדגשתי שמרשי ביקש להציג בפני השוטרת מסמכים אודות בעיותיו הרפואיות אך השוטרת סירבה לאפשר זאת וראתה בעצם הכישלון כראיה לסירוב.

בתיק התקיימו 12 ישיבות, בסוף דבר הצלחתי לשכנע את התביעה כי לא קמה הצדקה במקרה דנן להרשעה בעבירה של נהיגת רכב בשכרות. עקב כך תוקן האישום לעבירה של נהיגת רכב במצב השולל השליטה בו ועל הנהג הנאשם נגזרו 30 ימי פסילה בניכוי 30 ימי הפסילה המנהלית, קנס בשיעור 1000 שקלים ופסילה על תנאי של חודשיים לשנתיים.

נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות

 

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.