קבלת רישיון נהיגה היא אבן דרך חשובה בחייהם של רבים. הרישיון מעניק חופש תנועה וגמישות, אך גם מטיל אחריות רבה על הנהג החדש. לאחר עמידה בבחינות התיאוריה ובמבחן הנהיגה המעשי וקבלת רישיון הנהיגה, אין זה אומר כי הנהג החדש רשאי לנהוג לבדו. בישראל נדרשים נהגים חדשים לעבור תקופת ליווי במשך חצי שנה, שבה נהג מנוסה מצטרף אליהם בכל פעם שהם יוצאים לדרך. במאמר זה נסביר בדיוק מה זה אומר ומי יכול להיות מלווה לנהג חדש.
מי צריך מלווה לנהג חדש?
כל מי שקיבל רישיון נהיגה חדש והוא בן 24 או פחות, נדרש להיות מלווה על ידי נהג ותיק במשך חצי שנה מיום קבלת הרישיון. חובת הליווי חלה על נהגים צעירים חדשים. בתקופת הליווי הנהג החדש צריך לצבור לפחות 50 שעות נהיגה בליווי. אם המלווה של הנהג החדש הוא מורה לנהיגה, הוא יצטרך לצבור לפחות 12 שעות נהיגה בליווי, מתוכן 4 שעות נהיגה בדרך עירונית, 4 שעות נהיגה בדרך שאינה עירונית ו-4 שעות נהיגה בלילה.
מדוע יש צורך בתקופת ליווי?
התקופה של חצי שנת ליווי לנהג חדש נועדה להבטיח שהנהג יצבור ניסיון והרגלי נהיגה נכונים וזהירים לפני שיורשה לנהוג לבדו בכביש. הליווי הוא הזדמנות לנהג החדש להתנסות בתנאי נהיגה השונים מהשיעורים שהוא עבר ובאתגרים מגוונים כשנהג מנוסה יושב לצידו ויוכל לעזור לו במקרה הצורך. במהלך חצי השנה הזו הנהג החדש מקבל הזדמנות לתרגל ולשפר את כישוריו, להיחשף לכל מצבי הנהיגה האפשריים ולרכוש ניסיון עשיר תחת השגחה ופיקוח של נהג ותיק המלווה אותו. הוא גם יכול לקבל מהמלווה משוב, הנחיות ועצות חשובות כיצד להתמודד עם מקרים שונים בדרכים. תקופה זו היא למעשה הכשרה מעשית מעמיקה לנהג, החווה לראשונה נהיגה חופשית יחסית לאחר קבלת הרישיון. התקופה נועדה לצמצם סיכונים ולמנוע תאונות בקרב נהגים חסרי ניסיון.
מי רשאי להיות מלווה לנהג חדש?
כדי להבטיח שהליווי אכן משיג את מטרותיו, קיימים תנאים ברורים לגבי מי רשאי לשמש כמלווה לנהג חדש:
- גיל מינימלי של 24 שנים
- אם המלווה בן 30 או יותר, נדרש ניסיון נהיגה של 3 שנים לפחות עם רישיון תקף על סוג הרכב שבו הנהג החדש נוהג. אם המלווה בן 24 עד 30, נדרש ניסיון נהיגה של 5 שנים
- היעדר הרשעות בעבירות תנועה חמורות (כמו נהיגה מעל המהירות המותרת, נהיגה בשכרות ועוד) בשלוש השנים האחרונות
- המלווה אינו שותה משקאות משכרים לפני הנהיגה או במהלכה
תנאים אלו נועדו להבטיח שהמלווה הוא נהג בוגר וזהיר, שיוכל להקנות גם הוא הרגלים נכונים ולהיות מודל לחיקוי לנהג החדש.
מי לא יכול לשמש כמלווה לנהג חדש?
מגבלות נוספות קובעות מי אינו רשאי להיות מלווה לנהג חדש:
- מי שרישיון הנהיגה שלו נשלל או נפסל זמנית בשל עבירות תנועה חמורות
- מי שרישיונו בוטל בשל מצב רפואי או נפשי
- מי שהיה מעורב בתאונות קשות שהיו על אחריותו
מגבלות אלו נובעות מחוסר התאמה בין מלווה כזה להיותו דוגמה והשראה לנהג החדש, בשל חוסר אחריות או זלזול בחוקי התנועה.
מה קורה בתום תקופת הליווי?
לאחר שחלפו ששת חודשי הליווי של הנהג, תקופת הליווי שלו נגמרת והוא רשאי לנהוג לבדו אם הוא לא נכשל בתקופה זו בגלל הפרת חוקים או התנהגות רשלנית חמורה. עוד מגבלה שהנהג יצטרך לעמוד בה היא שבשנתיים שלאחר קבלת הרישיון, כל עבירת תנועה שהוא יבצע (למעט עבירות קלות) תוביל לשלילת רישיון. הסיבה היא שבשנתיים אלו הנהג עדין מוגדר כנהג חדש, וזה אומר שהעבירות שהוא יבצע יגררו עונשים מחמירים. תקופת הליווי וכן השנה וחצי שלאחריה נועדו להעניק לנהג החדש תקופת התנסות וחניכה ארוכה, שבמהלכה הוא יקבל הדרכה וליווי מתמידים לצד עצמאות גוברת בהדרגה. רק בתום תקופה זו ניתנת לנהג היכולת המלאה לנהוג באופן עצמאי ובאחריות מלאה. יש להדגיש שתקופת הליווי איננה עונש, אלא הזדמנות ייחודית לנהגים חדשים לצבור ניסיון ולהיחשף לאתגרים בהדרגה, תחת הדרכה צמודה. היא נועדה להקנות לנהג בטיחות וביטחון עצמי בטרם יצא לדרכים בכוחות עצמו. אם קרה מקרה שבו עברתם עבירה על החוק בעודכם נהגים חדשים, חשוב להתייעץ עם עורך דין תעבורה כדי לעבור את התהליך בצורה הטובה ביותר ובתוצאות חיוביות ככל האפשר.
סיכום
מערכת הליווי לנהגים חדשים בישראל היא כלי חשוב להבטחת בטיחות בדרכים ולמניעת תאונות. על אף שהיא מגבילה במידת מה את חופש התנועה של הנהג החדש, היא למעשה מסייעת לו להפוך לנהג זהיר, מיומן ובטוח יותר. בסופו של דבר, זוהי הדרך שבה עוזרים לנהג החדש להפוך לנהג זהיר המציית לחוק, ולכן זוהי חובה חשובה שאין להתעלם ממנה.