מצלמות מהירות א' 3

להאזנה:

 

את מצלמות המהירות המכונות א'3 החלו להציב בדרכים עירוניות ובין עירוניות החל משנת 2012. מצלמות אלה נמצאות תחת פיקוחה ואחריותה של יחידה מיוחדת הנקראת א'3- אכיפה אלקטרונית אוטומטית. הדו"חות המופקים מהמצלמות הנייחות מגיעים לפיקוח ארצי ואת הדו"ח מקבל הנהג לביתו במהירות. מצד אחד, העובדה כי מדובר בכלי הפועל באופן אוטומטי ויעיל מהווה יתרון בכך שכל רכב נמדד. מצד שני, האוטומטיות, כך יכול להעיד כל עורך דין לתעבורה שמתמודד עם תיקים הקשורים לדו"חות מהירות, יכולה להוות גם בעיה: במתן דו"חות בדרך זו מתרחשות גם לא מעט טעויות שרק לאחר בדיקה מדוקדקת של המקרה מסתברות ככאלה.

 

להצטלם ולזכות בנקודות

כשמדובר על תחרות טלוויזיונית, כל משתתף רק מחכה להצטלם ולזכות בנקודות. לא כך כאשר מדובר על מצלמות מהירות… נהיגה במהירות מופרזת נחשבת לעבירה אשר יכולה לגרום לתאונות דרכים. עם זאת, מסתבר שבלא מעט מקרים נהגים קיבלו נקודות המיוחסות לנהיגה במהירות מופרזת שלא ביצעו. האוטומטיות שבשליחת הדו"חות מבלי שהעניין עבר סינון ובדיקה מקיפים יותר גרמו לאנשים רבים לקבל נקודות ואף שרישיונם יפסל לתקופה שלא בצדק.

 

מבנה שיטת הניקוד

על פי החוק, נעשית הפרדה בין נהיגה במהירות מופרזת בדרך עירונית לדרך בין עירונית. בדרך עירונית, נהיגה במהירות של 30-40 קמ"ש מעל המותר גוררת קנס של 1,500 ₪ + 10 נקודות. חריגה של 41 קמ"ש ומעלה גוררת זימון לבית דין לתעבורה + 10 נקודות, בדומה לעבירות חמורות יותר כמו נהיגה בשכרות. בדרך בין עירונית המדרגה הקלה יותר היא בחריגה של עד 25 קמ"ש, מדרגה בינונית היא בחריגה של 26-40 קמ"ש והמדרגה החמורה יותר היא בחריגה של 40-50 קמ"ש ומעלה אשר תגרור קנס של 1,500 ש"ח + 10 נקודות. חריגה של 51 קמ"ש ומעלה שווה להזמנה למשפט +10 נקודות. מה מתרחש בעקבות צבירת נקודות? נהג הצובר 12 נקודות יחוייב בקורס נהיגה בסיסי, נהג שצבר 24 נקודות יחוייב בקורס נהיגה יעודי, נהג שצבר 36 נקודות רישיונו נפסל ל- 3 חודשים והוא מחוייב במבחן תיאוריה ונהג שצבר 36 נקודות נוספות ידרש לעבור מבחן תיאוריה, מבחן מעשי ובדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. בנוסף יפסל רשיונו ל- 9 חודשים. לכן, יש לשים לב לכל נקודה שאתם צוברים ולוודא שניתנה לכם בצדק.

מצלמות מהירות א' 3
מצלמות מהירות א' 3

איפה הבעייתיות במצלמות א'3?

כשהוחלט ב- 2005 על הקמת מצלמות מהירות, ההחלטה התקבלה מתוך הנחה שבעיית מהירות היא סיבה מרכזית לתאונות דרכים. המצלמות הוקמו מבלי שנעשתה לפני כן בדיקה מקיפה בנושא, האם התקנת מצלמות אכן תפתור את הבעיה ותוריד את רמת הנפגעים בתאונות דרכים וגם באילו כבישים מומלצת ההתקנה ובאילו פחות. בדיקות שנעשו גם הראו שמאז התקנת המצלמות לא הייתה הפחתה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים.

 

בינתיים- נהגים משלמים את המחיר

למרות העובדה שמצלמות מהירות לא בהכרח תורמות למיגור תאונות הדרכים ולהורדת כמות הנפגעים, נהגים רבים משלמים מחיר. שכפי שנאמר בעבר על ידי שר האוצר שכיהן בתקופת ההחלטה על התקנת המצלמות, תשלום דו"חות המופקים על ידי מצלמות המהירות מוסיף הכנסה לתקציב המדינה. כאמור, מצלמה היא רק מצלמה ולא עושה אבחנה בין דו"ח המופק בצדק לבין כזה שלא. לכן, אל תמהרו לשלם את הקנס שהתקבל מדו"ח מהירות. פנו קודם כל לעורך דין תעבורה שיעשה בדיקה מעמיקה האם דו"ח זה ניתן לכם בצדק ואם לא, הוא ימצא את הדרך להוכיח זאת.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.