הפיכת עבירות הקנס לעבירות מנהליות – סיכום הרצאה של עורך הדין אילון אורון

להאזנה:

 

הדרך אל האושר (הצדק) נחסמת ועפ"י התיקון המוצע לא יתקיים הפסוק "נקרא לנערה ונשאלה את פיה" כי זכות הטיעון, זכות הצעקה, נשללת. אדם הטוען כי נגרם לו עיוות דין, חפץ להגיע עד בית המשפט העליון, ולא בכדי אפשר להגיע עד לבית המשפט העליון, אך אי אפשר להיכנס אליו, מה שנגזר על משה, נגזר גם על פונים לבית המשפט העליון בבחינת "אותה תראה ואליה לא תבוא", ועכשיו גם לבית המשפט לתעבורה, ועל פי התיקון גם לבית המשפט התעבורה, האזרח הקטן, הנתון לשרירות ליבו של השוטר, לא יכול להיכנס והשוטר ידע שכל אשר יעשה וכל אשר יכתוב, הוא לא ידרש לתת דין וחשבון, לא ידרש לעמוד על דוכן העדים ולעמוד לחקירה נגדית.

 

בנסיבות כאלו, עדיף לעתים לנהג לנסות לשכנע את השוטר שביצע עבירה חמורה יותר, בכדי לזכות ולהגיע לבית משפט לתעבורה ולהתמודד כנגד האישום וכנגד הסנקציה הנלווית לו.

עדיף למי שמואשם בעבירת מהירות של 8 נקודות, שיואשם לעתים בעבירה של 10 נקודות ובקנס של 1,500 ₪ קנס ולא 750, ובלבד שיוכל להגיע לבית המשפט ואולי לשכנע כי העבירה לא בוצעה.

הפיכת עבירות הקנס לעבירות מנהליות - סיכום הרצאה של עורך הדין אילון אורון
הפיכת עבירות הקנס לעבירות מנהליות – סיכום הרצאה של עורך הדין אילון אורון

אם כבר קיימת הצדקה לקיומו של בית הדין המנהלי לתעבורה, ראוי להחריג את העבירות שנאכפו ע"י שוטר, "אכיפה אנושית", להבדיל מעבירות שנאכפות ע"י מצלמה (ללא מגע יד אדם).

 

 

בטיוטת חוק ההסדרים, תחת הכותרת "חוק ההסדרים- יעול מערכת המשפט"- שפורסמה בעקבות ולאחר פרסום תזכיר חוק הפרות התעבורה מיום 1.7.21, נקבע כי יוקם צוות בינמשרדי שיבחן את האפשרות שהדיון בעבירות שונות לא יתנהל בפני בית משפט אלא בפני רשות מנהלית. הצוות אמור להגיש את מסקנותיו לשר המשפטים תוך 180 יום. הצוות מורכב ממשרד המשפטים, הנהלת בתי המשפט, משרד ראש הממשלה, נציג אגף תקציבים ולא מצוין שיהיה נציג מלשכת עורכי הדין.

בין השאר נקבע כי פרוטוקול הדיונים בבתי המשפט בכלל, יהיה מוקלט, תביעות נזקי רכוש יהיו במסגרת הליכי בוררות, עבירות התעבורה מסוג ברירת משפט שיוגדרו כהפרות תעבורה יטופלו במישור המנהלי. הוצע לאמץ את תזכיר חוק הפרות תעבורה מנהליות, וזאת על מנת להתמודד עם העומס. ההתייחסות הינה לעבירות קנס, כעבירות קנס בלבד, מבלי להזכיר שהסנקציה לגביהן היא שלילת רישיון נהיגה.

הליכי מעצר יהיו באמצעות היוועדות חזותית.

בשורה התחתונה, תזכיר חוק הפרות התעבורה, אומץ לתוך טיוטת חוק ההסדרים.

 

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.