אי ציות לשוטר

להאזנה:

 

בעוד שמרבית עבירות התעבורה נתפסות ככאלו העלולות לגרום לתאונת דרכים ולסיכון חיי אדם, עבירה של אי ציות לשוטר נתפסת כזלזול חמור במערכת החוק ובנציגי אכיפת החוק, מה שהופך גם אותה ללא פחות חמורה. אז מה צפוי לנהגים שלא טרחו לציית להוראותיו של שוטר במדים?

 

על עבירת אי ציות לשוטר – מהותה וחומרתה

סעיף 23(א) לתקנות התעבורה מגדיר מהי עבירה שעניינה אי ציות להוראת שוטר. מי שעובר עבירה זו, הוא נהג אשר לא מציית להוראה שניתנה לו על ידי שוטר במדים, שוטר שהזדהה באמצעות תעודה תקפה או כל בעל תפקיד רשמי אחר מטעמה של משטרת ישראל.

חובת הציות מצד הנהגים תקפה גם כלפי הוראות שניתנו מצד שוטרים צבאיים במדים, פקחים עירוניים במדים, או מי שהוסמכו ע"י ראש אגף התנועה של משטרת ישראל/ הרשות המקומית במסגרת תפקידם כעובדי רשות, עובדי מע"צ או עובדי חברת נתיבי איילון.

יחד עם זאת, המדובר בעבירה שלא נקבע לצידה עונש מינימום בחוק (וזאת בשונה לדוגמה מעבירה של נהיגה בשכרות או מהירות גבוהה מאוד- שלגבי עבירות אלו נקבעו עונשי מינימום בחוק), אך איננו מייתר את הזימון לדיון בבית משפט לתעבורה בגין עבירה זו. כאמור, מערכות החוק והאכיפה מגלות אפס סובלנות כלפי זלזול בסמכותן ולכן במקרה של הרשעה, צפויים הנהגים לפסילת רישיון ממושכת, בהתאם לחומרת העבירה ולנסיבותיה.

אי ציות לשוטר
אי ציות לשוטר

כיצד להתגונן מפני עבירת אי ציות לשוטר?

החוק קובע כי כל עוברי הדרך מחויבים לציית להוראותיו של שוטר (או לחילופין כל גורם מוסמך אחר כפי שציינו קודם), גם כאשר הוראות אלה סותרות את הוראות הרמזורים או התמרורים שמוצבים במקום. בנסיבות אלו, נהגים שביצעו עבירה שעניינה אי ציות להוראות שוטר וזומנו לבית המשפט, טוב יעשו אם ישכרו עורך דין תעבורה מיומן לניהול התיק.

עורך הדין יצטרך בראש ובראשונה למצוא ראיה לכך שהוראתו של השוטר לא הייתה חד משמעית או ברורה מספיק. במקביל, עליו לטעון כי היה לנאשם מניע אובייקטיבי להעדיף שלא לציית לשוטר, שכן ציות להוראתו עלול היה לגרום, בנסיבות העניין, לתאונת דרכים. במצבים מסוימים, יוכל עורך הדין לטעון כי מבחינה פיזית, לא ניתן היה לעצור במקום שבו ניתנה ההוראה מצד השוטר או שהוראה זו ניתנה ללא כל סיבה ברורה או מוצדקת.

כיצד להתגונן מפני עבירת אי ציות לשוטר
כיצד להתגונן מפני עבירת אי ציות לשוטר

 

הוראות סדר הציות לחוקי הדרך על פי מדרג חובת הציות

להלן המדרג הקבוע בחוק:

  • חובת הזהירות מצד משתמש הדרך.
  • ציות להוראה על פי שוטר.
  • באין שוטר במקום, ציות להוראה על פי תמרור שמוצב במקום.
  • באין תמרור במקום, ציות להוראה לפי שימוש בדרך לרכב הבא מימין.

מדרג זה, כפי שניתן לראות, בנוי כך שחובת הזהירות הכללית היא ההוראה העליונה ולכן גוברת גם על ציות לשוטר התנועה. לכן כאשר למשל שוטר מכוון את התנועה בשל שיבוש במערך הרמזורים, מורה לנהג להתקדם, אך זה בתורו מבין כי כניסתו לצומת עלולה לגרום לפגיעה בהולך הרגל שמבקש לחצות אל תוך אותה הצומת במקביל ולכן נמנע מכך, פועל בהתאם להוראות החוק וזכאי להתגונן בטענה זו, אם יואשם בעבירה של אי ציות לשוטר.

למעשה, אילו הייתה מתרחשת פגיעה באותו הולך רגל כתוצאה מכיבוד הוראת השוטר, אותו נהג לא יכול היה להתגונן במשפט תעבורה מאוחר יותר, בטענה שציית כחוק להוראת השוטר, ולכן פעל כפי שפעל.

 

אי ציות לשוטר על ידי בריחה מהמקום

שוטר דורש מנהג לעצור בצד את רכבו, אך בתגובה לוחץ הנהג על הגז ונמלט מהמקום. האם יואשם בעבירת אי ציות לשוטר? ובכן, כן ולא – תלוי האם אותו נהג ביצע קודם עבירה פלילית כלשהי ולכן שוטר הורה לו לעצור.

אם אכן בוצעה עבירה פלילית (למשל דריסה שבמקרה שוטר התנועה היה עד לה), בריחה מהשוטר חרף הוראתו נחשבת לעבירת בריחה משוטר, כפי שמגדיר אותה סעיף 257 לחוק העונשין: עבירה שבמסגרתה שוטרים מחזיקים באדם במשמורת חוקית. העונש על כך עשוי להגיע עד 3 שנות מאסר, או עד 7 שנות מאסר, אם הנמלט נאשם בביצוע פשע.

כאשר הנהג לא ביצע מצידו עבירה פלילית מלבד העובדה שלא עצר וכיבד את הוראת השוטר, הדבר ייחשב כאי ציות לשוטר, ובמקרה כזה העבירה תידון בבית המשפט לתעבורה.

 

הוראת השוטר לא הייתה ברורה מספיק

בסיומו של פקק ארוך ומסויט, סמוך לנתיבי הכניסה אל העיר, עמד שוטר וכיוון את התנועה. בנקודת זמן מסוימת וכתוצאה מפעילות מונוטונית שנמשכה ככל הנראה זמן רב מאוד, היקף תנועותיו הצטמצם עד כדי מחוות גופניות קפוצות וחדות מאוד, מה שגרם לבלבול בקרב שני נהגים שהתנגשו חזיתית.

האם יואשמו בעבירת אי ציות? במקרה כזה, בית המשפט יצטרך לבחון את מצב התאורה במקום, את המרחק שבו נמצאו כלי הרכב מהשוטר וכמובן את יתר נסיבות העבירה על סביבת הנהיגה והשפעותיה. עורך הדין יבדוק גם האם השוטר לבש מדים כך שיכלו הנהגים להבחין בו בבירור, האם השתמש בכריזה, האם פעל לבדו או עם כמה שוטרים נוספים שנמצאו בשטח ועוד.

לעניין זה יצוין כי במקרים רבים, מצלמת הגוף של השוטר מתעדת את עבודתו, כך שאפשר יהיה להוכיח בקלות יתרה את גרסתו של נהג, שטוען כי ההוראה שניתנה לו הייתה בלתי מובנת מספיק.

הוראת השוטר לא הייתה ברורה מספיק
הוראת השוטר לא הייתה ברורה מספיק

 

הקשר בין הפרעה לשוטר ואי ציות

הפרעה לשוטר מתרחשת כאשר אדם פועל בכוונה תחילה כדי להפריע למילוי תפקידו של השוטר או להכשיל אותו בביצוע תפקידו. לחילופין, אותו אדם מפריע לאדם אחר או מכשיל אותו מלסייע לשוטר עצמו. עבירות אלה נחשבות כאי ציות במובן המילולי של המילה, אך מדובר בעבירת הפרעה לשוטר, שדינה החל משבועיים ועד 3 שנות מאסר בפועל.

במקרה של הפרעה בנסיבות מחמירות (למשל זריקת חפץ על ניידת או קריאות התגרות לעבר שוטר שממלא את תפקידו), יעמוד דינו של מבצע העבירה על 5 שנות מאסר. לאור האמור וככל שחובת הזהירות לא מופרת בשל ציות להוראתו של שוטר, יש לשתף עמו פעולה בכל שלב, מבלי להתלהם, "לשחרר קיטור", לרדת לפסים נמוכים או לסרב להוראותיו.

נהגים רבים מאמינים כי אם רק יעירו לשוטר שבצומת כי דווקא בשל אכיפתו הפיזית התנועה מתעכבת, או שיבחרו להפריע לעבודתו במכוון על מנת לפרוק את זעמם, הפקק יתפוגג. אלא שבפועל, הערות ומעשים עלולים להיתפס כהפרעה לשוטר במילוי תפקידו ולהסלים במהירות ממצב של אי ציות לכדי עבירה בעלת עונש חמור פי כמה וכמה.

 

זומנתם למשפט בגין אי ציות לשוטר? פנו כבר עכשיו לעו"ד תעבורה מיומן

אם הוגש נגדכם כתב אישום וזימון לבית משפט לתעבורה בגין אי ציות לשוטר, תזדקקו לעורך דין מנוסה שיספק לכם הגנה ראויה וימנע סכנה לפסילת רישוי ממושכת. משרד עוה"ד אילון אורון מתמחה בדיני תעבורה כבר למעלה מ-45 שנה וישמח לספק לכם מענה מקצועי בנושא בכל עת. צרו קשר ותאמו עמנו פגישה כבר עכשיו.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.