דוח מהירות מצלמה

להאזנה:

 

קיבלתם דו"ח מהירות מצלמה? אל תמהרו לשלם אותו ופנו בהקדם לעורך דין תעבורה שייעץ לכם כיצד לפעול לגביו. במאמר זה נתמקד במשמעות הדו"ח ובהשלכותיו ונעמוד על דרכי הפעולה האפשריות להימנעות מנקודות הרישוי.

 

זהירות, מצלמה!

אם בתחילת דרכן של המצלמות, בסוף העשור הראשון של שנות האלפיים, נפגשו נהגים רבים עם מצלמות הא'3 המפורסמות בנתיבי התנועה המרכזיים, הרי שכיום ניתן לפגוש בהן גם כמה פעמים לאורך אותו הכביש. הן אמנם אינן מצליחות להפחית בכמות תאונות הדרכים כפי שחשבו גורמי האכיפה בתחילת הדרך, אך מחקרים שונים מראים כי המצלמות מהוות גורם הרתעה יעיל ומפחיתות במהירות הנסיעה בעת המפגש עמן ועד 300 המטרים הבאים.

סיבה זו היא המרכזית שבגינה ממשיכה משטרת ישראל לשמר את המצלמות הנייחות ונהגים רבים מוצאים את עצמם חסרי הידע או ההבנה בנוגע לדרכי ההתמודדות עם דוח מהירות מצלמה שניתן להם. במאמר זה נתייחס לסוגי דוחות המצלמה השונים שעשויים הנהגים להיתקל בהם ולדרכי ההתמודדות עמם.

 

האם מצלמות המהירות בכלל אמינות?

נכון להיום, מצלמות המהירות בישראל מופעלות מטעמה של חברת מל"ם תים עד שנת 2023. לאחר מכן, הן יועברו להפעלה ישירה מטעם המשטרה. שאיפת המשטרה לספח את הפעלת המצלמות לעצמה איננו מקרי: לאורך הדרך נשמעו טענות לעיוות מהירות הנסיעה במצלמות ולקליטתן הבלתי מדויקת, מה שהביא ליצירת תקדים שקבע הפחתה אוטומטית של 5 קמ"ש בכל דו"ח מהירות.

דוח מהירות מצלמה
דוח מהירות מצלמה

המשמעות לציבור הנהגים היא שמי שתועד נוהג במהירות נסיעה של 90 קמ"ש למשל, יקבל אליו דו"ח מהירות מצלמה המציין כי מהירות הנסיעה היא של 85 קמ"ש.

השבר המשמעותי ביותר באמינותן של מצלמות המהירות התרחש בשנת 2019, אז הוחלט לבטל עשרות אלפי דוחות שניתנו ממצלמת מהירות אחת לאורך שנה, בעקבות ספקות גדולים מאוד שהתעוררו לגבי אמינותה. פרשת מצלמת המהירות הזו מכביש עכו-קריות, חשפה פגמים סדרתיים במערכת של חברת גאטסו ההולנדית, במסגרתם קיימים פערים של עד 21.7 קמ"ש בין מהירות הנסיעה בפועל לבין המדידה עצמה.

 

אז כיצד להתנהל בקבלת דו"ח מהירות מצלמה?

אם קיבלתם דו"ח מהירות ממצלמת א'3, אל תמהרו לשלם אותו. דו"ח משולם נחשב כהודאה בעבירה ולכן המהירות תירשם בגיליון ההרשעות של הנהג ויצטברו ממנה נקודות הרישוי הרשומות. מכיוון שיש לשלם את הדו"ח בתוך 90 ימים כדי להימנע מכפל קנס וצבירת הנקודות בכל מקרה, יש לפנות לעורך דין תעבורה מיומן שיעריך את האפשרות לבטל את הדו"ח או לחילופין לבדוק אפשרות להמיר אותו באזהרה.

בהינתן מאפיינים מתאימים ונסיבות משפטיות שניתן להציג, יוכל עורך הדין להגיש עבור הנהג בקשה להישפט ולהמתין לקביעת תאריך לדיון בבית משפט לתעבורה בנושא.פ

יצוין כי ככל שכבר קיימות לכם נקודות רישוי, מוטב להימנע מנקיטה בפעולות עצמאיות עד להיוועצות מסודרת עם עורך דין תעבורה מיומן. הדבר יסייע להימנעות מסנקציות שצפוי להטיל משרד הרישוי על צבירת הניקוד ושיש להן השלכות שעשויות לסכן את רישיון הנהיגה.

אז כיצד להתנהל בקבלת דו"ח מהירות מצלמה?
אז כיצד להתנהל בקבלת דו"ח מהירות מצלמה?

 

ביטול דו"ח מהירות מצלמה

כל דו"ח מהירות מבטא נסיעה במהירות מופרזת, שבדרגותיה החמורות עשויה להגיע עד כדי כתב אישום וזימון לבית משפט. כל עוד נמסר לכם טופס ברירת משפט, הרי שניתן יהיה לפנות מיד לעורך דין ולברר כיצד מבטלים את הדו"ח ומתמודדים עמו בהצלחה.

כאשר מדובר בדוח מצלמת מהירות בו נטען כי רכבכם נוסע לכאורה במהירות גבוהה מהמותר, יש לזכור תחילה את הבעייתיות הקיימת באמינותן של המצלמות, דבר שעורך דינכם יוכל לתת לגביו את הדעת לאור מומחיותו והיכרותו המעמיקה עם הנושא. אפשרות ביטול הדו"ח שמורה למקרים שבהם למשל קיים רכב נוסף המצולם בתמונה, מה שעשוי להטיל ספק בעובדה שרכבכם הוא זה שנמדד ולא הרכב המצולם גם הוא בתמונה.

עורך הדין יצטרך לבדוק מתי לאחרונה התרחשו טיפול ותחזוקה באותה המצלמה וכיצד נבדקה ואומתה תקינותה. אם המהירות הופקה ממכשירי הלייזר או הדבורה המשטרתיים, עורך הדין יבדוק גם את אישורי הכיול ובדיקת התקינות של המכשיר בו חל שימוש.

 

דוחות מהירות שהופקו באמצעות אקדח לייזר (ממל"ז)

שוטר עצר אתכם והראה לכם את נתוני מכשיר הממל"ז (מד מהירות לייזר) שברשותו, המורה שנסעתם במהירות גבוהה מהמותר? גם במכשירים אלה קיימת בעייתיות שיכולה לגרום לביטול הדו"ח או לחילופין חזרה מאישום או לזיכוי.

אפשרויות אלה נובעות מדרכי התפעול הייחודיות הנדרשות משוטר התנועה בעת המדידה, לרבות כיול המכשיר טרם יציאתו לשטח, כיוון המכשיר למרכז המסה או המטרה ונעילה שתואמת את רישום השעה המדויק ומיקום העבירה. בנוסף, השוטר נדרש לשמור על קשר עין רציף עם הרכב מרגע שנמדדה מהירות נסיעתו ועד לעצירתו בצד הדרך.

 

דוחות מהירות שהופקו באמצעות מכשיר הדבורה

מכשיר הדבורה דורש מיומנות רבה מאוד בתפעול המכשיר (ביחס למכשירי הממל"ז), שכן העדר מדידה ברדיוס של 50 מטרים לכל היותר מהרכב ואי שמירת קשר עין רציף מספיקים כדי לגרום לביטול הדו"ח או לסיום התיק בענישה מינורית משהוגשה בגינו בקשה להישפט.

דוחות מהירות שהופקו באמצעות מכשיר הדבורה
דוחות מהירות שהופקו באמצעות מכשיר הדבורה

 

האם תמיד מומלץ לערער על דו"ח מהירות מצלמה?

כידוע, דוחות מהירות גוררים חיוב בנקודות, כאשר צבירת נקודות עלולה להוביל לחיוב בקורס נהיגה נכונה ולעתים אף בפסילת רישוי למשך 3 חודשים. במקרים אלה חשוב להתייעץ עם עו"ד תעבורה מיומן, שיוכל לבחון את אפשרויות המקרה בהתאם לנסיבותיו של הנהג, מצב הנקודות הקיימות ומאפייני העבירה עצמה ולקבל החלטה בנוגע לדרכי הפעולה המתאימות לאותו הדו"ח.

 

על דו"חות מהירות ונקודות הרישוי

כפי שקראתם, רבות מעבירות התנועה וביניהן גם עבירות מהירות, גוררות קנס ונקודות רישוי שיצטברו לחובתו של הנהג עם תשלום הקנס ו/או ברגע שיחלפו 90 הימים בהם יכול היה להגיש בקשה לביטול הדו"ח, בקשה להישפט או לנסות להמיר את הדו"ח באזהרה.

נהגים שצברו 12-22 נקודות יעברו קורס נהיגה נכונה בסיסי של 12 שעות לימוד ובסיומן מבחן. דוחות נוספים שיתקבלו יביאו להגדלת צבירת הניקוד, כך שבצבירה שבין 24-36 נקודות רישוי יהיה צורך בקורס נהיגה מתקדם ובסיומו מבחן נוסף. צבירת 36 נקודות ויותר, תביא לפסילת רישיון נהיגה למשך 3 חודשים.

צבירת 36 נקודות פעם שניה בתוך 6 שנים או לחילופין צבירת 72 נקודות רישוי תביא לפסילת רישיון של 9 חודשים, בסיומה יהיה צורך במבחני רישוי מחדש (תיאוריה וטסט) ובדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

קיבלתם דו"ח מהירות? התייעצו עם עו"ד תעבורה כבר עכשיו

כאשר מסגרת הזמנים קובעת 90 ימים בהם ניתן לפעול מול הדו"ח, חשוב שלא להתמהמה בבדיקת אפשרויות הטיפול ולפנות בהקדם האפשרי אל עורך דין תעבורה וותיק ומנוסה. משרד עוה"ד אילון אורון מתמחה בדיני תעבורה כבר יותר מ-45 שנים וזמין לכל שאלה והתייעצות בנושא.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.