מהירות מופרזת נהג חדש

להאזנה:

 

נהיגה במהירות מופרזת היא הגורם השני בישראל לתאונות דרכים קטלניות, כך לפי עמותת אור ירוק. הסטטיסטיקה אף מצביעה על מעורבותם הגבוהה של נהגים חדשים בעבירות ובתאונות מהסוג הזה, מה שמוביל לאכיפה מוגברת ולענישה מחמירה ביותר כלפי כל נהג חדש שיורשע בעבירת מהירות.

 

מהירות מופרזת, נהג חדש: מה עונשו הצפוי?

כידוע, נהג חדש הוא מי שניתן לו רישיון נהיגה בפעם הראשונה לאחר שעבר מבחני רישוי (תיאוריה וטסט) ומוגדר ככזה במשך שנתיים מיום קבלתו. הגדרתו של "נהג חדש" איננה תלויה בגיל הנהג אלא בוותק הנהיגה שלו, כאשר "נהג צעיר" הוא כל נהג שטרם מלאו לו 24 שנים. בשני המקרים, מעמדו של הנהג מהווה "תקופת מבחן" בעיני החוק, בה עליו לצבור ניסיון בנהיגתו מבלי לצבור הרשעות תעבורה.

למעשה, פקודת התעבורה מגדירה רשימת עבירות, שאם מבוצעות ע"י נהג חדש ושהוגש בגינן כתב אישום – יחויב לרוב אותו נהג בעונשי המינימום הקבועים בחוק, תוארך תקופת הנהג החדש שלו בשנתיים נוספות ולעתים לאחר ההרשעה בעבירה עלול למצוא עצמו מחויב במבחני רישוי – תיאוריה וטסט, לעתים אף לחיוב בבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

מי שעובר עבירת מהירות צפוי לקבל לידו דו"ח הנושא בקנס כספי ונקודות רישוי, או לחילופין זימון לבית משפט (במהירות גבוהה וחריגה או בדפוס סדרתי של עבירות מהירות). כך או כך, הנהג יהיה חשוף לסנקציות החמורות שמוטלות על מהירות מופרזת לנהג חדש ולכן חשוב להתייעץ בנקודה זו עם עורך דין תעבורה מיומן. אם ניתן דו"ח מהירות נהג חדש, אין לשלם אותו, אלא להגיע להתייעצות במסגרת 90 הימים לתשלום.

מהירות מופרזת נהג חדש
מהירות מופרזת נהג חדש

כיצד יסייע עורך הדין לנהג חדש שביצע עבירת מהירות?

מרבית עבירות התעבורה מופיעות בתקנות התעבורה ובפקודת התעבורה. בנוסף ישנן מספר עבירות תעבורה המופיעות בחוק העונשין (כך לדוגמה עבירה של נהיגה פוחזת). הרשעה בעבירות תעבורה מכתימה למעשה את הרישום בגיליון התעבורתי של אותו נהג, ולעתים אף עלולה לפגוע בעתידו כנהג מקצועי. ככל שבוצעה עבירת מהירות מופרזת נהג חדש, הייצוג המשפטי הכרחי וחשוב ביותר, וזאת מהסיבות שפורטו לעיל.

רוב אכיפת עבירות המהירות בישראל, מבוססת על אמצעים אלקטרוניים שונים: אקדח לייזר משטרתי (ממל"ז), מצלמת עמוד, מכשיר דבורה (מבוסס על רדאר שקולט את מהירות הרכב, גם ללא קשר עין בין השוטר לרכב שנמדד להבדיל ממל"ז).

כל מכשיר דורש פרוטוקול תפעול אחר, מיומנות טכנית שונה וגם פעולות נפרדות מצד גורמי האכיפה, מה שמייצר נקודות תורפה בכל סוג של עבירת מהירות, אותן רק עורך דין תעבורה מנוסה ומיומן מאוד ידע לזהות ולנתב כראוי מבחינה משפטית. נקודות אלה יוכלו להיות למשל:

  • הפעלת מכשיר למדידת מהירות בתנאי מזג אוויר קשים.
  • העדר כיול לאקדח הלייזר טרם השימוש בו בנקודת האכיפה.
  • מפעיל הדבורה לא עבר הכשרה לשימוש נכון במכשיר.
  • המדידה התרחשה בסמוך לקו מתח גבוה ושיבשה את תקינותו.
  • פגמים טכניים בעריכת הדו"ח, כמו טעות במספר הרכב או שם הנהג, רכב סמוך לרכב הנמדד שייתכן והיה זה שביצע בפועל את עבירת המהירות ועוד.

 

כל אחת מהטענות הללו עשויה להטיל ספק בביצוע העבירה בפועל ובכך להפריך את הראיה המרכזית עליה מבוסס האישום, מה שיביא בסופו של דבר לביטול הדו"ח, לחזרת התביעה מכתב האישום ולעתים אפילו לזיכוי.

כמובן שהיכרות מעמיקה מאוד עם הנושא תהיה זו שתביא להצלחה משפטית. יש לזכור כי בקרב נהגים חדשים בעבירת מהירות מופרזת, הודאה באשמה גם בכפוף למתן עונש קל יותר, עשויה לחייב בסנקציות החמורות שנקבעו בחוק לנהגים חדשים. בנסיבות אלה כל ניסיון לייצוג עצמי של הנהג במשפט התעבורה שלו עשוי להזיק לו.

כיצד יסייע עורך הדין לנהג חדש שביצע עבירת מהירות
כיצד יסייע עורך הדין לנהג חדש שביצע עבירת מהירות

 

הגדרתה של נהיגה במהירות מופרזת והענישה שנקבעה לה בחוק

תקנות התעבורה בישראל קובעות כי עבירת נהיגה במהירות מופרזת מתרחשת במהירות של יותר מ-50 קמ"ש בדרך עירונית, יותר מ-80 קמ"ש בדרך בינעירונית כאשר אין גדר הפרדה ויותר מ-90 קמ"ש בדרך בינעירונית עם גדר הפרדה. בכביש מהיר, העבירה נאכפת מעל 110 קמ"ש, אלא אם מוצב בדרך תמרור המורה אחרת.

כיום המשטרה מחזיקה באמצעים מתקדמים לאכיפת העבירה, מה שמביא לריבוי הדוחות בגין עבירה זו ושמביא נהגים חדשים רבים לחשוש מפני פסילת רישיונם. הענישה בגין עבירת מהירות בפועל, היא נגזרת לחומרת העבירה ולחריגה מהמהירות המותרת באותו קטע כביש:

הגדרתה של נהיגה במהירות מופרזת והענישה שנקבעה לה בחוק
הגדרתה של נהיגה במהירות מופרזת והענישה שנקבעה לה בחוק

 

מהירות מופרזת בדרך עירונית:

עד 20 קמ"ש מהמותר – דו"ח בסך 250 ₪.

בין 21-30 קמ"ש מהמותר – דו"ח בסך 750 ₪ + 8 נקודות רישוי.

31-40 קמ"ש ומעלה מהמותר – דו"ח בסך 1,500 ₪ + 10 נקודות רישוי.

41 קמ"ש ומעלה מהמותר – סיכון לפסילה מנהלית למשך חודש מצד קצין משטרה + הגשת כתב אישום נגד הנהג, עם צפי לפסילת רישיון ארוכה ורכיבי ענישה נוספים וחמורים במיוחד לצד 10 נקודות רישוי.

 

מהירות מופרזת בדרך בינעירונית:

עד 25 קמ"ש מהמותר – דו"ח בסך 250 ₪.

בין 26-40 קמ"ש מהמותר – דו"ח בסך 750 ₪ + 8 נקודות רישוי.

בין 41-50 קמ"ש מהמותר – דו"ח בסך 1,500 ₪ + 10 נקודות רישוי.

51 קמ"ש ומעלה מהמותר – סיכון לפסילה מנהלית למשך חודש מצד קצין משטרה + הגשת כתב אישום נגד הנהג, עם צפי לפסילת רישיון ארוכה ורכיבי ענישה נוספים וחמורים במיוחד לצד 10 נקודות רישוי.

 

בשורה התחתונה: דינו של נהג חדש אינו כדין נהג וותיק

כל נהג שקיבל לראשונה רישיון נהיגה, יוגדר כ"נהג חדש" למשך שנתיים בהתאם לאמור בחוק. בתקופה זו חלות עליו תקנות והוראות מיוחדות, שמתווספות אליהן דרישות נוספות ככל שמדובר בנהג חדש המוגדר גם כנהג צעיר (גיל 24 ומטה). בין הדרישות יהיו נהיגה בנוכחות מלווה בלבד, הגבלת מספר הנוסעים ברכב, שעות בהן מותר ואסור לצאת לנהיגה לבד וכאמור, גם סנקציות קשות וחמורות במקרה של ביצוע עבירות תעבורה.

כאשר נהג חדש עובר עבירת מהירות מופרזת, הצפי הוא לפסילת רישיון הנהיגה למשך 3 חודשים ומעלה, מה שעלול להביא להימנעות מחידוש רישיונו של הנהג ולחייב אותו לעבור מחדש את מבחני הרישוי (תיאוריה וטסט) כדי לשוב ולנהוג. לאחר שרישיונו יחודש, תוארך בשנתיים נוספות תקופת הנהג החדש שלו.

בנסיבות אלה, נהגים חדשים חשופים ופגיעים יותר לביצוע עבירות תנועה ולכן נדרשים לקפדנות גבוהה פי כמה וכמה לגבי אופן נהיגתם והימנעות מביצוע כל עבירה.

 

נהגים חדשים: קיבלתם דו"ח או זימון למשפט בגין מהירות מופרזת? פנו אלינו מיד!

על מנת להימנע מסיכונים מיותרים לרישיון הנהיגה שלכם ולהתמודד כראוי עם האישום המיוחס לכם, מומלץ לפנות כבר מרגע קבלת הדו"ח/ כתב האישום/ זימון לשימוע לפני פסילה מנהלית/ צילום ממצלמת מהירות למשרדנו.

משרד עורך דין אילון אורון מתמחה בדיני תעבורה כבר למעלה מ-45 שנה וצבר במרוצת השנים את הניסיון המשפטי העשיר והמעמיק ביותר בתחום, לצד תקדימים והצלחות משפטיות יוצאות דופן. להתייעצות עם עורכי הדין ממשרדנו ללא התחייבות, צרו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.