נהיגה תחת השפעת אלכוהול

להאזנה:

 

להבדיל מעבירה של נהיגת רכב בשכרות הנחשבת לאחת החמורות ביותר בפקודת התעבורה, נהיגה תחת השפעת אלכוהול נחשבת לעבירה קלה ממנה בהרבה. עבירה זו מהווה גלגל הצלה לנהגים שנתפסו שותים ונוהגים ולכן חשוב להבין מה משמעותה ומתי ניתן לטעון כלפיה.

 

נהיגה תחת השפעת אלכוהול ומהותה

למרות שנשמע כאילו נהיגה תחת השפעת אלכוהול מהווה שם נרדף לעבירת נהיגה בשכרות, הרי שבפועל מדובר בשתי עבירות שונות. למעשה, עבירה של נהיגה תחת השפעה מהווה מצב של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים, שהענישה ממנה קלה בהרבה ועומדת על 3 חודשי שלילת רישיון בלבד. למעשה, תקופת פסילה זו איננה פוגעת ברישיון הנהיגה לטווח הרחוק.

נשאלת השאלה: כיצד ניתן לטעון לעבירת נהיגה תחת השפעת אלכוהול במקום עבירת נהיגה בשכרות? ובכן, המעבר בין סעיף העבירה החמורה לקלה, מתבצע רק כאשר קיים כשל ראייתי משמעותי בראיות המשטרתיות וככל שלתביעה עצמה אין מניעה מויתור על ההרשעה החמורה.

החלפת הסעיף מעבירה של נהיגת רכב בשכרות לעבירה של נהיגה תחת השפעה מבוסס על מה שמכונה "כשלים ראייתיים" בתיק, כלומר נסיבות כמו ליקויים, סתירות או טעויות בעריכת הדוחות שמבססים ספק בנוגע לעובדה שהנאשם נהג בשכרות, בוודאי בכמות המיוחסת לו.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול
נהיגה תחת השפעת אלכוהול

 

כשלים ראייתיים המאפשרים המרת האישום לנהיגת רכב תחת השפעת אלכוהול

לעין בלתי מיומנת שאיננה בקיאה בנהלים המשטרתיים, בחוק ובפסיקה, יראה תיק התביעה ללא רבב. יחד עם זאת, עורך דין תעבורה שעוסק כבר שנים בתחום ושעברו תחת ידיו מאות, אם לא אלפי תיקי שכרות, ידע לאתר ליקויים, סתירות וכשלים שונים שפוגמים באיכות התיעוד ולעתים אף מטילים ספק ביכולתה של התביעה המשטרתית להוכיח כי העבירה נעברה.

לפניכם מספר כשלים שניתן לאתר ולהגיע באמצעותם להסכמות:

  • מכשיר הינשוף לא כויל לפני תחילת המשמרת או לפני ביצוע האכיפה.
  • ריכוז האלכוהול האמור בכתב האישום איננו תואם את תעודת הבלון של המכשיר.
  • לא הוחלפה פיה במכשיר הינשוף בבואו לבצע את הבדיקה לנהג הנאשם.
  • קיימים ליקויים וסתירות בדו"ח המאפיינים – למשל נהגת אינה הולכת בקו ישר ובאופן יציב, אך מאידך נעלה עקבים.
  • אי המתנה מצד השוטרים במשך 15 דקות מרגע עצירת הרכב בצד ועד לביצוע בדיקת הינשוף.
  • חוסר השגחה על הנבדק בפועל במהלך הליך איסוף הראיות נגדו.

 

האם ניתן להמיר את האישום לעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, כאשר מדובר בכמות אלכוהול גבוהה?

חשוב להבהיר שכמות האלכוהול הנמדדת, גבוהה ככל שתהיה, אין בה כדי למנוע את תיקון כתב האישום לעבירה של נהיגה תחת השפעה, אלא מהותם והיקפם של הכשלים הראייתיים הקיימים בתיק.

במקרה לדוגמה, נהג שהואשם בנהיגה בשכרות בכמות של 290 מק"ג – כלומר רף האכיפה הקיים בחוק לנהגים וותיקים (כלומר שאינם צעירים או חדשים).

לעומתו, נהג אחר שנתפס עם כמות של 650 מק"ג – כפולה ומכופלת. יחד עם זאת, תיק התביעה של הנהג שבגופו נמצאה כמות אלכוהול נמוכה, לא הכיל פגמים כלל, בעוד שדווקא הנהג שבגופו נמדדה כמות אלכוהול גבוהה, הכיל כשלים משמעותיים ביותר.

במקרה כזה יהיה קל יותר להגיע להסכמה של ענישה מקלה בתיק בו מידת השכרות גבוהה, בעוד שבתיק בו השכרות נמוכה, יהיה קשה יותר להגיע לתוצאה מקלה, היה אם לא יתגלו ליקויים בחומר החקירה.

האם ניתן להמיר את האישום לעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, כאשר מדובר בכמות אלכוהול גבוהה?
האם ניתן להמיר את האישום לעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, כאשר מדובר בכמות אלכוהול גבוהה?

 

נהיגה תחת השפעת אלכוהול במקרה של נהגים חדשים

נהגים חדשים נדרשים לחוקים שונים בתכלית בכל שנוגע לאופן נהיגתם ולענישה כלפיהם בעבירות חמורות, לרבות נהיגה בשכרות. הרשעה בעבירה זו טומנת בחובה שלל השלכות, כאשר גם בהמרת העבירה לנהיגה תחת השפעה, יחולו מספר סנקציות נקודתיות וחמורות:

הרשעה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול צפויה להשית על הנהג פסילה למשך 3 חודשים בהתאם לענישה המקובלת, אך היא תהיה מלווה באמצעי התיקון של משרד הרישוי, המאלצים את הנהג לעבור מחדש תיאוריה וטסט, לצד ביצוע בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

לעניין המכון הרפואי (המרב"ד), חשוב להבהיר שמדובר בגוף שמוסמך כרופא מטעם משרד הרישוי, הממליץ לו בנוגע לכשירותם או אי כשירותם של נהגים שונים. הבירוקרטיה הכרוכה במכון הרפואי משמעותית במיוחד, זמני ההמתנה גבוהים וגם לעולם קיימת הסכנה לכך שהנהג יימצא כמי שלא עבר את הבדיקות כנדרש – דבר שעשוי לעכב עוד ועוד את חידוש רישיונו בסופו של דבר.

גם אם יוחלט שלא להשיב לנהג את רישיונו והוא מגיש על כך ערר, אין הדבר מבטיח כי רישיונו יוחזר לו והדבר תלוי במספר רב של משתנים. לפיכך, חשוב שלא להקל ראש בסוגיית האישום בנהיגה בשכרות או תחת השפעה אם הנכם נהגים חדשים או צעירים ולפנות מבעוד מועד לעורך דין דיני תעבורה מיומן, שיוכל למצוא את הדרך המתאימה להשיב את רישיונכם.

בנקודה זו חשוב לציין גם את ההגבלה המיוחדת בחוק לעניין עבירת השכרות בקרב נהגים צעירים, הקובעת כי כל חריגה מכמות של 50 מק"ג תעמיד אותם לדין ותפסול את רישיונם לפרק זמן ארוך.

 

כיצד עורך דין לתעבורה צפוי לסייע לכם?

משרד עורך הדין אילון אורון צבר ניסיון רב של למעלה מארבעה עשורים בייצוג נהגים בעבירות נהיגה בשכרות וצבר הצלחות משפטיות רבות בנושא, בין היתר באמצעות הגעה להסדרי טיעון בהם קיימת הסכמה לשינוי העבירה לעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול- הענישה הצפויה בעבירה זו תהיה מקלה יותר.

עורך דין מיומן העוסק בתיקי שכרות יוכל ללמוד את חומר הראיות כראוי ולאתר בו כשלים ופגמים שונים, מהם ניתן יהיה להחליט על המשך ניהול המשפט. במקרים רבים, אף הצליח משרדנו לשכנע את התביעה המשטרתית להודיע על חזרה מכתב האישום, דבר שהביא לביטול מוחלט של התיק. במקרים אחרים, דרוש טיפול ממושך ומורכב המכיל ניהול מלא של התיק, בהתאם לנסיבות.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.