סילבסטר 2023 – נהגים חדשים וצעירים – הזהרו!

סילבסטר 2023 – נהגים חדשים וצעירים מתחת לגיל 24 – היזהרו! טיפת אלכוהול שווה שנתיים פסילה

לקראת חגיגות הסילבסטר, נערכת המשטרה למבצע אכיפת שכרות מיוחד:

האכיפה ממוקדת כנגד נהיגה בשכרות, באמצעות מחסומי בדיקה בסמוך למוקדי הבילוי ואכיפת עבירות המוגדרות "בריונות כביש", למען בטחון משתמשי הדרך. בין יתר נהלי הפעלת מכשיר הינשוף, על השוטר לשמור באופן צמוד על הנהג מרגע עצירתו ועד בדיקת הינשוף, ובכל מקרה לפרק זמן העולה על 15 דקות. על כל שוטר לטפל רק בנהג אחד בכל פרק זמן. מסתבר כי בשל האכיפה המרוכזת של אכיפת נהיגה בשכרות בליל הסילבסטר, ועל מנת ללכוד יותר ויותר נהגים שיכורים, שוטרים רבים אינם מקפידים על הכללים, וזאת בהתחשב בעומסים שנוצרים בעמדות אכיפת השכרות.

בנוסף, המשטרה רושמת דו"חות רבים על סירוב לבדיקת ינשוף, ומחמירה באופן, שבליל הסילבסטר, לא מאפשרת לנהג להתחרט , אם לא הסכים מיידית לבדיקת הינשוף. גם מנסיון משנים קודמות עולה שבנסיבות אלו ישנם דו"חות לקויים רבים, שמוצדק יהיה לבטלם. המשטרה פוסלת ל- 30 יום את רשיון הנהיגה, עוד טרם המשפט, ובמקרים רבים גם את הרכב.

בשנים האחרונות הכניסה המשטרה לשימוש מכשיר חדש המשמש לאכיפת עבירת השכרות נגד נהגים צעירים, נהגים חדשים ונהגים מקצועיים. המדובר במכשיר ינשוף חדש אשר יש ביכולתו לאתר גם כמות אלכוהול מינימלית – כמות שבגינה נהג שאינו חדש ישוחרר לדרכו ואילו נהג צעיר, אפילו אם תימצא בגופו טיפה אחת של אלכוהול (50 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף או 10 מיליגרם בדם) ייחשב שיכור, גם אם, כמובן, איננו שיכור.

אם אתם נמנים על ה"אוכלוסיות המיוחדות" (צעירים \ חדשים \ מקצועיים) רישיונכם יישלל במקום ורכבכם יושבת. התביעה המשטרתית תעתור לפסילת רישיון הנהיגה שלכם לשנתיים, תוך שאתם צפויים לזימון למכון לבטיחות בדרכים לצורך בדיקות רפואיות, דבר שעלול לגרום לעיכוב משמעותי למועד החזרה שלכם לנהוג. האלכוהול כידוע לכולנו אינו תמיד משכר, אך בכמויות קטנות הוא לעולם משקר. למרות שאתם משוכנעים בשכנוע עמוק ומוחלט שאין כל חשש שתימצאו שיכורים, די באותה טיפה כדי להכשיל אתכם ולגרום להגשת כתב אישום נגדכם בגין נהיגת רכב בשכרות.

 

לסיכום, הדרך הבטוחה להימנע מסיכון של העמדה לדין היא הימנעות מוחלטת משתיית אלכוהול או חזרה ממקום הבילוי כשאתם לא יושבים ליד ההגה. אל תגידו שלא הזהרנו אתכם! נדגיש שגם נהג שאינו צעיר, אינו חדש ואינו נהג של רכב ציבורי, עלול למצוא עצמו נאשם בנהיגת רכב בשכרות גם אם בגופו נמצאת כמות קטנה (290 מק"ג באוויר נשוף ו- 50 מ"ג בדם).

 

נהיגה בשכרות

 

אז מה עושים כשנעצרים?

ראשית, אינכם חייבים להסכים להיבדק במכשיר הבדיקה הראשונית הנקרא נשיפון ואין בסירוב להיבדק במכשיר הזה כדי להפליל אתכם או כדי לעורר חשד משפטי שאתם נוהגים בשכרות. לאחר מכן, אינכם חייבים לבצע בדיקת מאפיינים (הליכה על קו ישר, הליכה יציבה והבאת אצבע לאף – לא לאף שלכם ולא לאפו של השוטר).

 

לעומת זאת, אתם כן חייבים לנשוף במכשיר הינשוף וסירוב לנשוף במכשיר או הכשלת הבדיקה יגרמו להגשת כתב אישום נגדכם בגין נהיגת רכב בשכרות. היה ואתם מתקשים לנשוף מסיבה בריאותית, כזו או אחרת, עליכם לציין זאת בפני השוטר ואם ביהמ"ש יאמין לכם, לא תורשעו בעבירת השכרות. אם לא תצליחו לנשוף מסיבה כלשהיא, ספק אם ניתן יהיה לחייב אתכם בבדיקת דם כי כישלון הנשיפה אינו יוצר חשד וללא חשד לא ניתן לדרוש בדיקת דם. בכל מקרה עדיף שתצלמו את כל ההליך על מנת שניתן יהיה לאמת את רישומי השוטר להתנהלות בשטח.

 

סילבסטר 2023 - נהגים היזהרו אכיפת נהיגה בשכרות מוגברת
סילבסטר 2023 – נהגים היזהרו אכיפת נהיגה בשכרות מוגברת

סוף דבר, עדיף שנאמץ את המתכון הידוע למניעת הסתבכות: עדיף להיות חכם, פיקח ופיכח – מאשר להסתכן ולנהוג לאחר צריכת אלכוהול. בנוסף זכרו כי יתכן גם שתתבקשו ליתן דגימת שתן לאיתור סם ובמקרה כזה אתם עלולים להיחשב שיכורים. גם אם צרכתם את הסם לפני שבוע או שבועיים אך שרידיו נמצאו בגופכם. לצורך בדיקת שתן לאיתור סם שהיא בדיקה פולשנית, צריך להוכיח חשד. מעורבות בתאונת דרכים למשל יוצרת חשד ואם חלילה וחס תוצאת התאונה היא קטלנית ותואשמו בגרימתה, עלולה הימצאות הסם בגופכם או אלכוהול בדמכם בכדי ליצור חזקה שהסם או האלכוהול השפיעו עליכם ובמקרה כזה הפרקליטות תעמיד אתכם לדין בעבירת ההריגה ואתם צפויים למאסר בפועל שבין חמש לשבע שנים.

 

סליחה שהעכרתי את מצב הרוח ואת שמחת החג, אך עדיף שתיקחו את הדברים שציינתי בחשבון, טרם ששתיתם וטרם צריכת הסם. בסופו של דבר אם מוגש כתב אישום נגדכם, אין לכם ברירה אלא לשכור שירותיו של סנגור ויש שורת סנגורים המתמחים בתחום. אל לכם להגיע להסדר טיעון עם התובע באולם או במשרדי התביעה, כי התובע המשטרתי, הגון ככל שיהיה לא אמור להגיע אתכם להסדר טיעון אשר סנגור עשוי להגיע אליו, כי התובע מייצג בראש ובראשונה את התביעה המשטרתית ולא אתכם.

נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.