צורך ההגנה בדיני תעבורה

הגנת הצורך בדיני תעבורה   סעיף 34יא' לחוק העונשין פוטר מאחריות פלילית אדם אשר ביצע עברה לצורך הגנה על רכושו, חייו או לחלופין רכוש או חיים של אחרים הנתונים להשגחתו:   "לא יישא אדם באחריות פלילית למעשה שהיה דרוש באופן מידי להצלת חייו, חירותו, גופו או רכושו, שלו או של זולתו, מסכנה מוחשית של פגיעה חמורה הנובעת ממצב דברים נתון בשעת מעשה, ולא הייתה לו דרך אחרת אלא לעשותו".   נסיבות חירום במהלך תאונות   לדוגמה, נהג אשר הנוסע עמו ברכבו לקה בלבו תוך כדי נסיעה או לחלופין נהג המפנה דרך לאמבולנס הצופר בצומת ובו דולק ברמזור אור אדום- נהגים...
קרא עוד

הגנת מצבים נפשיים במשפט תעבורה

הגנת מצבים נפשיים במשפט תעבורה   עבירות תעבורה, הנן עברות "ללא כוונת זדון" ולעתים רבות ללא כוונה כלל, להבדיל מעברות פליליות אחרות (שוד מזוין, אונס, מרמה, סחר בסמים וכד'). נהג שלא התכוון לבצע עברה אך נכשל וביצע עברה "בעל-כורחו" הנו נהג מסוכן יותר מנהג אחר שבמודע מפר הוראה שבתקנות התעבורה. לדוגמה, מי שמחוסר תשומת לב מספקת נכנס לצומת באור אדום עלול בסבירות גבוהה להתנגש ברכב הבא בכיוון המצטלב. לעומתו, הנהג הפזיז, זה שהסתכן במודע, שרואה את האור האדום ברמזור אך מעדיף במודע "לגנוב את הרמזור", הנו נהג הראוי לכל גינוי ולהחמרה בעונשו. אף על פי כן, הסיכון שהוא נושא כשהוא...
קרא עוד

תגובה על תיקון תקנות התעבורה

תגובה על תיקון תקנות התעבורה הנדון: תגובה על תיקון תקנות התעבורה על פיו, כאשר הולך רגל עומד על סף המעבר, על הנהג להיעצר על מנת לאפשר לו לחצות המדובר בתיקון תמים לכאורה שהוא בבחינת תרומה, כביכול, למלחמה בנגע תאונות הדרכים. אבל כל מי שעיניו בראשו יוכל על נקלה להבין שהמדובר בתיקון הרה אסון ובבחינת הזמנה לתאונה ומי שאחראי לתיקון זה, ייזקף על מצפונו דמו של הולך הרגל, שימצא את מותו בעקבות ציות נהג שומר חוק לתקנה דלעיל.   התסריט הצפוי, עקב הציות לתקנה זו הינו פשוט וברור: נהג נוסע בכביש ובו שני נתיבים, לפחות, בכיוון נסיעתו כשהוא נע בנתיב הימני....
קרא עוד

סייגים לחריגים (הקשר הסיבתי לא ינותק)

סייגים לחריגים (הקשר הסיבתי לא ינותק) אם התנהגות הולך הרגל היא בלתי צפויה, אך למרות זאת יכול היה הנהג  להבחין בו מבעוד מועד ולהיערך למניעת התאונה. הרי שלא יהיה די ברשלנות הולך הרגל  לנתק את הקשר הסיבתי ולשחרר את הנהג מאחריות לתוצאות התאונה.  דוגמה: הולך הרגל קפץ לכביש – הנאשם הורשע בגרימת מותו נהג רכב פרטי נסע בכביש גהה בשעה שש בבוקר אל מקום עבודתו. במהלך הנסיעה, התפרץ לכביש הולך רגל שדילג מעל גדר ההפרדה וחצה את הכביש בריצה. הנהג, אשר נסע בנתיב הימני, סטה שמאלה על מנת לא לפגוע בהולך הרגל שחצה את קו נסיעתו, אך למצער לא הצליח...
קרא עוד

דוגמה : פנה שמאלה, חסם נתיב נסיעה – זוכה מגרימת התאונה

דוגמה : פנה שמאלה, חסם נתיב נסיעה – זוכה מגרימת התאונה בית המשפט המחוזי בירושלים (רייזנר, ע.פ. 61/95) זיכה נהג, אשר הורשע בגרימת תאונות דרכים קטלנית.  נהג ברכב מסחרי ביצע פנייה שמאלה והתנגש ברכב פרטי שבא מולו. עקב ההתנגשות, נזרק הרכב הפרטי לעבר גדר אבנים שבימין הדרך וילדה שישבה עליו נהרגה. בית המשפט פסק, כי הנהגת המעורבת נהגה במהירות מופרזת ואין בעובדה שניתן היה לראותה מבעוד מועד כדי להצדיק את הרשעת המערער. לכן, קבע בית המשפט כי נותק הקשר הסיבתי בין אופן נהיגת המערער לבין התוצאה הקטלנית. באותו מקרה, נהגת הרכב הפרטי אשר הגיעה ממול העידה כי מכוניתה הועפה כתוצאה מההתנגשות...
קרא עוד

דוגמה : חסם נתיב נסיעה – זוכה מגרימת התאונה

דוגמה : חסם נתיב נסיעה – זוכה מגרימת התאונה נהג אוטובוס (ג'אבר, ע.פ. 737/81) נסע ברח' רוקח בתל אביב מכיוון הרצליה לכיוון הים. כשהגיע בסמוך לגני התערוכה, התכוון לפנות שמאלה בצומת. הנהג בלט עם רכבו כמתכוון לסטות אל הנתיב השמאלי מתוך שלושת הנתיבים במסלול מכיוון הים לכיוון הרצליה. כשהיה במצב המתנה, התקרב אליו רכב פרטי מהנתיב השמאלי, הנהג לא נעצר לפני האוטובוס ,אלא התנגש בו ונהרג. שופטת בית המשפט העליון, שושנה נתניהו, קיבלה את ערעורו של נהג האוטובוס על הרשעתו בבית המשפט המחוזי בתל אביב  והחליטה לזכותו (בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור המדינה על זיכויו של הנהג בבית המשפט...
קרא עוד

דוגמה : נהג אשר חצה קו לבן, הסתכן במודע והורשע בהריגה

דוגמה : נהג אשר חצה קו לבן, הסתכן במודע והורשע בהריגה מקרה שנדון בבית המשפט העליון עסק בעניינו של נהג צעיר, אשר נהג ברכבו באחד מהעיקולים בכביש 70 בין צומת תמרה לצומת שפרעם. על-פי העובדות שקבע שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, מיכה לינדנשטראוס: במהלך הדרך, סטה הנהג, שלא לצורך עקיפה, משמאל לקו ההפרדה הרצוף עם ארבעת גלגלי רכבו. באותה עת, הגיע מולו רכב פרטי, שנהגו נבהל מהימצאות הנאשם במסלול נסיעתו. לכן, סטה בחדות ימינה לשול הדרך, חזר מיד לכביש, איבד את השליטה ברכב, עבר לנתיב הנגדי והתנגש ברכב אשר הגיע מאחורי רכבו של הנאשם. כתוצאה מהתאונה, נהרגו במקום שלושה נוסעים ברכב אשר...
קרא עוד

ג.4. פזיזות – מודעות ולקיחת סיכון

ג.4. פזיזות – מודעות ולקיחת סיכון: נהג, שמודע לסכנה כלשהי ובכל זאת מסתכן ביודעין בתקווה ש"לי זה לא יקרה", וגורם ברשלנותו זו לתאונת דרכים קטלנית, יואשם בהריגה – עברה מסוג פשע שהעונש עליה הוא עד 20 שנות מאסר (דינו, כדין מי שירה באקדח באדם אחר בניסיון להפחידו או במטרה לפצעו תוך לקיחת סיכון שהקורבן ייהרג).  דוגמה : עקף לפני פסגה – הורשע בהריגה בבית המשפט העליון נדון ערעור המדינה על זיכויו של נהג מעברה של הריגה.[1] באותו מקרה, היה מדובר בנהג אוטובוס, אשר חצה קו הפרדה רצוף בפסגת גבעה כשהוא נוסע בצד שמאל של הכביש. זאת, בעוד שלא הייתה לו...
קרא עוד

דוגמה : הסיגריה הבוערת נפלה – הנאשם הורשע

דוגמה : הסיגריה הבוערת נפלה – הנאשם הורשע סוגיה זו נדונה בבית המשפט העליון,[1] כשהשופט מאיר שמגר דן בבקשה למתן רשות ערעור על פסק דין, שעסק בתאונה שנגרמה בשל חוסר מיומנות בנהיגה. וכך היה: נהג צעיר הורשע על פי הודאתו בבית משפט לתעבורה באשקלון בגרימת תאונה שבה נחבלו שתי נוסעות. הנהג סטה מנתיב נסיעתו ופגע עקב כך בשני כלי רכב חונים. מסתבר, שהסיבה לסטייה הייתה איבוד שליטה ברכב, אשר נגרם בשל ניסיון נפל של הנהג להשליך סיגריה בוערת מחוץ למכונית במקום לכבותה במאפרה – הסיגריה נפלה על ברכי הנהג שניסה לכבותה תוך כדי נסיעה ואגב כך סטה ימינה ופגע בכלי...
קרא עוד

ג.3. רשלנות – התנהגות בשעת חירום

ג.3. רשלנות – התנהגות בשעת חירום:  כאשר נהג נקלע למצב חירום שלא הוא גרם לו ושנוצר לא באשמתו, בית המשפט יתחשב בדרך-כלל במצוקה שנקלע אליה הנהג, גם אם הנהג התנהג שלא כראוי או פעל שלא כשורה. לעתים, ייתכן שבית המשפט אף יזכה אותו. הדוגמה הנפוצה ביותר היא התפרצות של הולך רגל רשלן לכביש. עמד על-כך נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט יואל זוסמן:[1]   "הדבר קרה כהרף עין. נהג אחר היה אולי פונה ימינה ונהג שלישי היה בולם כליל ולא היה סוטה. קל להיות נביא אחר מעשה. עכשיו אנו יודעים כי תמרונו של המערער – הסטייה שמאלה – שחייבה אותו...
קרא עוד