עורך דין תאונות דרכים- כל מה שצריך לדעת- המדריך לנהג

בזירת התאונה- לעולם עזוב אחרון את הזירה!

כאשר מדובר בתאונת דרכים, עורך הדין נדרש ועשוי לסייע מיד לאחר אירוע התאונה.

הסיוע של עורך הדין בנסיבות כאלו חיוני, אך כל זאת, כמובן, בכפוף לכללי האתיקה. נזכיר לעניין זה את הבדיחה עתיקת היומין לפיה הנהג המעורב מצלצל לעורך הדין שלו מזירת האירוע ועורך הדין שלו משיב לו: "תמתין במקום, אני כבר מגיע עם העדים.".

בכרטיס הביקור שלי, תחת הכותרת כללי התנהגות במקרה של תאונת דרכים כתבתי כי: "במקרה והנך מעורב בתאונת דרכים- עצור במקום התאונה, עזוב אחרון את המקום על מנת שלא יטען כי הפקרת, בנוסף תעד בהקלטה ובהסרטה את המקום ודאג לקבל פרטי עדים, מסור את פרטיך למעורבים ודאג לזמן כוחות הצלה לפי הצורך, אל תודה באחריות לתאונה, היה ופגעת ברכב חונה עליך להשאיר את פרטיך על גבי הרכב ולדווח למשטרה תוך 24 שעות. היה ובוחן המשטרה יבקש לחקור אותך- תתייעץ קודם עם עו"ד.".  

אדם המעורב בתאונה עלול לקבל על עצמו את האחריות לגרימתה, ולו כיוון שחש עצמו אשם משלא הבחין מבעוד מועד ברכב המעורב, אך אין הדבר מלמד בהכרח על אחריותו לגרימת התאונה. לכן חיוני ליצור קשר מיידית עם עורך דין, ולעתים אף בשעת לילה מאוחרת, אם הדבר אפשרי, טרם שהנהג המעורב יאמר דברים שלא רק שיצטער עליהם, אלא שהוא עלול לא להיחלץ מהאמירות שנאמרו בזירת האירוע, מתוך לחץ. לחץ כזה עלול לגרום לנהג להכות על חטא, כאמור גם כאשר לא הוא אחראי לגרימת התאונה. עורך הדין במצב כזה אמור לברר מול הנהג בשיחה דיסקרטית, שאיש לא מאזין לה, את פרטי האירוע וניתן אף לבקש מאותו נהג לא רק לצלם את המקום, אלא אף לתאר בסקיצה את תיאור המקום וכיווני הנסיעה ולהעביר לעורך הדין בחוזר לווטסאפ את הסקיצה בבחינת תמונה אחת שווה אלף מילים. ניתן אף להקליט את הנהג המעורב או עדים שנכחו במקום והדבר הינו חוקי למהדרין, באשר אין המדובר בהאזנת סתר.

תאונת דרכים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

למותר לציין כי כאשר נהג מפליל את עצמו, ובוודאי מול איש מרות, שוטר, מתנדב וכו'. כל עוד אותו נהג לא הוזהר קודם שאמרותיו עלולות להפליל אותו, לא ניתן יהיה לעשות בהן שימוש לחובתו, אם כי עדיף להיות חכם ולא להתנדב כאמור, ולהתוודות לא בפני הנהג המעורב ולא בפני שוטר.

כאשר מגיע בוחן לזירה ומבקש לקבל את גרסת הנהג, אפשר לנסות לקשר את עורך הדין עם הבוחן. לחילופין, אם הבוחן לא מוכן לדבר עם עורך הדין, וכנראה שהבוחן לא ירצה לשתף פעולה, אפשר להגיד לו, על פי עצת עורך הדין, שאינך מסכים למסור גרסה, אלא לאחר ייעוץ ועורך הדין אמר לך שהוא מבקש לקיים את היעוץ במשרדו ולא טלפונית מזירת האירוע. היה והבוחן יאמר לך שבקיצור אל תבלבל את המוח והדבר לא נראה לו; במצב כזה, שוב, על פי עצת עורך הדין, זכותך להודיע שוב לבוחן שבנסיבות אלו, משנשללה ממך הזכות להיוועץ כדבעי, אתה שומר על זכות השתיקה עד לאחר שתיפגש עם עורך הדין, תתייעץ איתו ותגיע, לאחר מכן, לתחנת המשטרה למסירת עדות.

חשוב גם כן להנציח את זירת התאונה בצילומים ובצילומים עצמם להנציח סימני בלימה, חריצים, זכוכיות, בקלית, כתמי שמן וכל נתון פורנזי נוסף, העשוי לשפוך אור לגבי אירוע התאונה ועשוי לסייע למומחה ההגנה לצורך הכנת חוות דעת הכוללת המלצה לשאלות שהסנגור אמור לשאול את בוחן המשטרה בחקירה נגדית, לאחר שיוגש כתב אישום, אם יוגש.

חקירה, השימוע והפסילה המנהלית

בעת החקירה, כאשר המדובר בתאונה שנגרמה בנסיבות שבהן ניתן יהיה  לבקש להטיל עליך מאסר, והכוונה לדוגמה לתאונה שנגרמה כתוצאה מנהיגה בשכרות או שכתוצאה מהתאונה נגרמה חבלת גוף חמורה במיוחד או חלילה נגרם מוות, זכותך להיוועץ באותו רגע עם סנגור, ואם אין לך סנגור ואתה לא מכיר סנגור, זכותך לבקש מהבוחן שלא להתחיל את החקירה, טרם יצירת קשר עם סנגור תורן בסנגוריה הציבורית ובוחן המשטרה אמור לסייע לך באיתור מספר הטלפון וביצירת הקשר. היה והבוחן ימנע מלעשות כן, ואתה עלול להיכנע ולמסור עדות בגלל הלחץ הנפשי ומחשש ממעצר (חשש בלתי מוצדק), תוכל לטעון שאם הפללת את עצמך, לא ניתן לייחס לחובתך את האמירות המפלילות.

בהמשך, לאחר החקירה, אתה עלול להיות מזומן לקצין משטרה לצורך שימוע. קצין המשטרה מוסמך לשלול את רישיון הנהיגה שלך ל-60 יום (אם מדובר בתאונת דרכים קטלנית- ל-90 יום).

לגבי הליך השימוע, זכותך לא רק להיוועץ בעורך דין אלא לזמן את עורך הדין לישיבת השימוע. הדבר מעוגן בפסיקת בית המשפט העליון ואסור יהיה לקצין המשטרה למנוע זאת ממך. אם הדבר לא יעשה, השימוע יחשב כמעשה מנהלי פסול וככזה עשויה ההחלטה לפסול את רישיונך להתבטל על ידי בית המשפט.

היה ורישיונך נפסל ל-60 יום או ל-90 יום כאמור, עורך הדין שאומנותו בכך, אמור להגיש בקשה לביטול הפסילה המנהלית.

לצורך הפסילה המנהלית על קצין המשטרה לקחת בחשבון את ותק הנהיגה שלך, עברך התעבורתי, מידת הרשלנות שהפגנת, אם אמנם ואת חומרת התוצאה (אם כי התוצאה היא מקרית אך לא ניתן להתעלם מכך כי לתוצאה יש השלכה גם לגבי הפסילה המנהלית וגם לגבי העונש- היה ותורשע לאחר מכן).

כמובן, אם קצין המשטרה נמנע מלנמק את ההחלטה או אם ההחלטה לוקה בחוסר סבירות או אמירות כלליות הנוגעות לנגע תאונות הדרכים או להיות הכביש במקום רווי בתאונות, אין בכך כדי להצדיק את הפסילה המנהלית.

הגשת כתב אישום ופסילה עד תום ההליכים

היה ומוגש נגדך כתב אישום, על הסנגור לבחון מה סעיפי האישום, והאם ניתן לייחס לך, על פי העובדות המפורטות בכתב האישום, סעיפי אישום קלים יותר שאינם מחייבים הטלת פסילת רישיון נהיגה בפועל.

לעתים התביעה מצרפת לכתב האישום בקשה לפסילת רישיון הנהיגה עד תום ההליכים, וזאת כאשר המדובר בתאונה שתוצאותיה קשות ובנהג אשר צבר הרשעות מרובות או בנהג בן יומו (ותק קצר בנהיגה אינו מצדיק בהכרח התייחסות מחמירה לנהג, אך הגישה כלפי  נהגים חדשים וצעירים הינה בכל מקרה גישה מחמירה, בבחינת מסר מרתיע).

כאשר המדובר בבקשה לפסילה עד תום ההליכים, במקרה כזה להבדיל מפסילה מנהלית, זכאי הסנגור לקבל לידיו את חומר החקירה, ללמוד אותו להתייחס עניינית לבקשה, מה שנבצר ממנו בפסילה מנהלית, טרם הגשת כתב האישום. יתכן שהסנגור יאלץ להסכים להמשך פסילה לתקופה מוגבלת עד שיקבל את חומר החקירה ויוכל להתמודד כדבעי עם האישומים לצורך דיון בבקשה.

חשוב מאוד, ככל שהתאונה חמורה יותר בתוצאותיה, להיעזר במהנדס תנועה אשר עשוי לבקר במקום, לבדוק את כלי הרכב, לערוך צילומים, שרטוטים ואף לחשב מה אפשרות העצירה, הבלימה, זמן תגובה, מקדמי חיכוך ומכלול הנתונים שמומחה ההגנה יכול ללמוד מהם על אופן התרחשות התאונה.

הסדרי טיעון

בדרך כלל אמורים הצדדים להגיע להסדר טיעון בתיקי תאונות דרכים, כמו במרבית התיקים הפליליים, וזאת למרות שתיקים רבים נסגרים במשטרה ללא הגשת כתב אישום, כאשר, עם זאת,  מוגש כתב אישום, הסיכויים סטטיסטית להרשעה עולים על 90%. לכן עדיף ציפור ביד בדמות הסדר טיעון מקל במקום הליכה על כל הקופה.

למותר לציין כי סנגור שאומנותו בכך, ידע להגיע להסדר טיעון המקל ביותר האפשרי. לצורך משא ומתן והסדר טיעון, על הסנגור לשלוט שליטה מוחלטת בחומר החקירה, וזאת באשר אם יקבל מתובע ממונה הצעה גרועה, לא ניתן יהיה בדרך כלל להגיע לתוצאה טובה יותר, ואז אותו סנגור יאלץ להתגונן ובסוף דבר התוצאה עלולה להיות הרשעה ועונש חמור יותר מההצעה הגרועה שאותו סנגור קיבל.

 

הרשעה וענישה

העובדה שגם הנהג האחר אשם וגם הכביש אשם, גם הרשות אשמה, גם הרכב אשם, כל אלו, אין בהם בדרך כלל כדי לסייע וכדי לחלץ אותך מהרשעה אך יש להם משקל לגבי מידת העונש, כמו שנאמר, טנגו רוקדים שניים, תחת חופה עומדים חתן וכלה (או חתן וחתן או כלה וכלה, ואני שמעתי על מקרה שהיה אדם אחד מתחת החופה), ללמדך שבדרך כלל, ברוב רובם של המקרים, גם לנהג המעורב קיימת תרומה לאירוע התאונה, אך כל עוד היה בידך למנוע את התאונה, לא יהיה בכך בהכרח כדי לחלץ אותך מהרשעה, אך הדבר עשוי לסייע לך בהמתקת העונש. יחד עם זאת, כאשר מדובר למשל בתאונת דרכים בצומת מרומזר, במקרה כזה, הרשלנות כולה רובצת לפתחו של מי שנכנס לצומת באור האסור, כאשר מי שנכנס לצומת באור ירוק אינו מתחלק באחריות ובתרומה לאירוע התאונה, אם כי יתכנו מקרים שהנהג המעורב, על אף שנכנס לצומת באור ירוק, יכול היה להבחין מבעוד מועד כי הרכב שלך כבר מצוי בצומת ועשוי היה ביתר זהירות להימנע מפגיעה ברכבך, ובכך אותו נהג, על אף שנכנס לצומת באור ירוק, תרם לגרימת התאונה, דבר העשוי לסייע לך בהמתקת העונש.

לעניין ותק בנהיגה, קיימת גישה מחמירה בנוגע לנהגים צעירים וחדשים.

עם זאת, להיות צעיר או להיות חדש זו אינה עבירה, ואם איתרע מזלו של הנהג, והוא היה מעורב בתאונה טרם שצבר ותק, הדבר אינו אמור בהכרח לשמש לחובתו.

הסנגור עשוי לטעון דווקא כי היותו של הנהג צעיר וחסר ניסיון, עובדה זו גרמה לו להיכשל בתאונה, שנהג ותיק לא היה נכשל בה, אך הדבר לא היה צריך להיזקף לחובתו, אלא להיפך, אותו נהג ראוי להתחשבות בהיותו חסר ניסיון. יחד עם זאת, כאשר נהג בן יומו מרשה לעצמו לקחת סיכונים, במקרה כזה קיימת הצדקה להחמיר עמו החמרה יתרה בענישה.

סוף דבר, תשתדל להיות חכם, נהג בזהירות, ככל שהדבר תלוי בך שלא תאלץ להיות פיקח העשוי לעיתים להיחלץ ממצבים שנהג חכם לא היה נכנס אליהם.

 

לכל שאלה וליעוץ מיידי ללא חיוב

חייגו עכשיו למספר:

03-5184567

או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם










    Call Now Button
    WhatsApp chat