פסילה מאוחרת – 1

פסילה מאוחרת

תאונה לא קטלנית הפכה לקטלנית לאחר שהולך הרגל מת מפצעיו- האם יש לפסול עקב כך את רשיונו של הנהג שגרם לתאונה?

 

על פי הדין אפשר לשלול מנהג את רשיונו ל-30 יום אם קיבל דו"ח, ל-60 יום אם גרם לתאונה שבה נחבל אדם, ול-90 יום אם גרם תאונה דרכים קטלנית.

מדובר בשלילה (שלא במשפט) בידי קצין משטרה המוסמך לשלול את רשיונו של נהג, בתנאי שהנהג "מסוכן לציבור בדרך נהיגתו". נהג מסוכן לציבור הוא נהג שהוכח הן בהרשעותיו הקודמות והן ברשלנותו במקרה שבגינו נשלל הרשיון, שהוא מזלזל בחוקי התעבורה.

כאשר מדובר בדו"ח או בתאונה דרכים שאינה קטלנית, קצין משטרה בדרגת מפקח מוסמך לשקול אם בנסיבות המקרה, וכאמור, על פי הרשעותיו הקודמות של הנהג, זהו נהג שפגיעתו רעה ויש להרחיקו מהכביש לאלתר.

בתאונת דרכים קטלנית אין קצין המשטרה מוסמך לשקול אם הנהג מסוכן לציבור. פקודת התעבורה קובעת כי אם קצין המשטרה סבור שהנהג המעורב בתאונה קטלנית יועמד לדין ויואשם בגרימתה הוא חייב לשלול את רשיונו של הנהג אפילו הוא נהג ותיק ושומר חוק, ובתאונה עצמה חטא ברשלנות שאיננה גבוהה.

 

הנהג שגרם לתאונה קטלנית ורישיונו נשלל, זכאי לפנות לבית-המשפט ולעתור לביטול השלילה בטענה, שאין הוא מסוכן לציבור בדרך נהיגתו, ואין להקדים את ענישתו להרשעתו, כי ענישה "על חשבון" נוגדת עקרונות בסיסיים של דיני עונשין.

 

בתי- המשפט נוטים, בדרך כלל, לאשר את השלילה, בגלל נטייה לחייב את הנהג החשוד בגרימת התאונה "בתקופה צינון", כדי שיירגע ויתעשת לאחר מעורבותו באירוע טראגי. נימוק זה נראה לכאורה מאולץ, כי הנהג המעורב בתאונה דרכים קטלנית, שלא הוא גרם, ממשיך לנהוג ללא הגבלה (למרות מעורבותו באירוע הטראגי).

מה דינו של נהג שהיה מעורב בתאונה דרכים שבה נחבל הולך רגל, וקצין המשטרה לא שלל את רשיונו מפני שהגיע למסקנה, על סמך הוותק של הנהג, הרשעותיו הקודמות ונסיבות העניין, שאין הוא מסוכן לציבור, ולאחר זמן נפטר הולך הרגל אשר נחבל באותה תאונה, ורשיונו של הנהג נפסל?

 

המשך

 

אולי יעניין אותך לקרוא עוד על:

 

תאונות דרכים קטלנית

נהיגה בשכרות

עורך דין תעבורה

 

להערכת סיכוייך ללא חיוב או יצירת קשר לחץ/י כאן

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.