להאזנה:
לצד בתי המשפט לתעבורה קיימת מערכת נוספת, אשר פוסלת את רישיונות הנהיגה לתקופות של 3 או 9 חודשים בשל צבירת נקודות.
שיטת הניקוד
– מערכת זו נקראת "שיטת הניקוד" ומופעלת ע"י משרד הרישוי. מרבית העבירות טומנות בחובן חיוב בנקודות רישוי, הנע בין 2 ל – 10 נקודות לעבירה; כאשר נרשם לנהג דו"ח שלצידו נקודות רישוי, יש לפעול לתיקון סעיף האישום, לסעיף מקל יותר, שאינו מחייב בנקודות.
מסתבר, שגם כאשר נהגים פונים אלינו לאחר שכבר "הגיעו" לפסילה של 3 חודשים או 9 חודשים ע"י משרד הרישוי – בחלק גדול מאוד מהמקרים לאחר בדיקה מדוקדקת ברשימת העבירות, אל מול הוראות החוק, אנו למדים כי הפסילה כלל אינה חוקית וניתן לבטלה (וכן ניתן לבטל את הסנקציות הנלוות אליה – מבחן עיוני, מבחן מעשי ובדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים).
שיטת הניקוד היא שיטה מסורבלת וחישוב הנקודות לא נעשה ע"י משפטנים אלא ע"י מחשב משרד הרישוי – מסתבר שהגולם קם על יוצרו ומשרד הרישוי שולח אלפי הודעות פסילה, אשר ניתנות בניגוד לחוק וזאת באשר המחשב לא יודע לאתר את החריגים לחוק; למרות שמשרד הרישוי יודע שכך הדבר וביטל לנו עשרות פסילות, רוב האנשים אינם מודעים לבעייתיות, "סומכים" על משרד הרישוי ומרצים את הפסילות שלא בצדק.
מבנה שיטת הניקוד
נהג שצבר 12 נקודות מחויב בקורס נהיגה בסיסי.
נהג שצבר 24 נקודות מחויב בקורס נהיגה יעודי.
נהג שצבר 36 נקודות מחויב בפסילת רישיון ל – 3 חודשים.
נהג שצבר 36 נקודות נוספות בתקופה של פחות מ-6 שנים לאחר שסיים לרצות את פסילת 3 החודשים או לחילופין נהג שצבר "בבת אחת" 72 נקודות יחויב ב– 9 חודשי פסילה, מבחן עיוני, מבחן מעשי ובדיקות במרב"ד.
פסילת רישיון
אומנם ברירת המחדל היא כי הנקודות נמחקות לאחר שנתיים, אך נקודות הרישוי לא ימחקו כל עוד הנהג לא ביצע את הסנקציות הנ"ל שהוטלו עליו; בנוסף נהג שהגיע ל – 22 נקודות, תקופת הצבירה תוארך לגביו משנתיים ל – 4 שנים ונהג שצבר 36 נקודות, תחל לגביו צבירה חדשה של תקופת הצבירה, והפעם ל –6 שנים.
מטרות שיטת הניקוד
שיטת הניקוד כוללת למעשה מרשם של העבירות אותן ביצע הנהג והיא מתעדת את עבירות התעבורה שהנהגים ביצעו; כמובן שהמדובר אך ורק בעבירות אשר מחייבות בנקודות רישוי, כלומר אם מדובר בעבירה אשר איננה מחייבת בנקודות רישוי, העבירה לא תופיע בתדפיס ניקוד לנהג המופיע אצל רשות הרישוי, אך עבירות אלו יופיע בגיליון הרשעותיו התעבורתי של הנהג.
כאשר נהג משלם קנסות בעבירות מסוג ברירת משפט, מעבר לתשלום העונשים הכספיים, צובר הנהג לחובתו את הנקודות בגין אותה עבירה. המטרות של שיטת הניקוד כוללות זיהוי של מורשעי תעבורה תכופים, הורדתם מהכביש וחינוכם כמו גם הרתעה של נהגים מביצוע של עבירות תעבורה.
השיטה גם נועדה לשמור על בטיחות המשתמשים בדרך כולל של הנהגים עצמם. השיטה מאפשרת לנהגים שמתאפיינים בנהיגה לא זהירה לקבל כלים שיסייעו להם לשפר את אופן נהיגתם ולהבטיח שרק נהגים כשירים יהיו על הכביש.
התייעצות עם עורך דין אם לשלם קנסות
טרם תשלום כל דו"ח שלצידו נקודות רישוי (ואגב לא רק!) חשוב להתייעץ עם עורך דין דיני תעבורה הבקיא בשיטת הניקוד ומתמחה בכלל עבירות התנועה הן מסוג ברירת תשלום והן מסוג העמדה לדין. כאשר נהג עובר עבירה מסוג ברירת קנס, ככל שהוא בוחר לשלם את הקנס הוא למעשה מודה כי הוא אכן ביצע את העבירה וצובר לחובתו נקודות רישוי.
לגבי נהגים חדשים, חשוב מאוד לבדוק מול עו"ד העוסק בתחום האם ניתן לשלם את הדו"ח- אם לאו, וזאת מאחר ובנוגע לחלק מהעבירות, דוגמת עבירות מהירות, אפילו אם הנהג משלם דו"ח של 250 ש"ח ללא נקודות, תוארך לו תקופת הנהג החדש בשנתיים והוא יאלץ לעבור מבחן עיוני לצורך חידוש רישיון הנהיגה שלו.
צבירת נקודות לתקופות השונות
צבירה של עד 10 נקודות בהתאם לשיטת הניקוד במשך תקופת זמן של שנתיים לא תגרור ענישה נוספת ולאחר שנתיים שבהם לא נרשמו לחובת הנהג נקודות נוספות אלו יימחקו מתיקו האישי.
צבירה של החל מ- 12 ועד 20 נקודות במשך תקופה של שנתיים תחייב את הנהג בהשתתפות בקורס בסיסי לנהיגה נכונה על מנת שהוא יוכל להמשיך להחזיק ברישיונו ולאחר ההשתתפות הנקודות שצבר יימחקו. ככל שנהג צובר לחובתו 22 נקודות- אזי תקופת הצבירה משתנה מתקופה של שנתיים לארבע שנים.
צבירה של בין 24 ועד 34 נקודות תחייב את הנהג בקורס נהיגה מתקדם. חשוב להתייעץ עם עורך דין מתי יש מקום להגיש בקשה להישפט בקשר לדו"ח, באשר במקרים רבים השוטר אשר רשם את הדו"ח לא פעל בהתאם לנהלים במהלך עבודתו או כאשר קיים ויכוח לגבי עצם ביצוע העבירה. כפי שהוסבר, ניתן לפעול במקרים אלו לביטול נקודות בעצם המרת סעיף האישום לסעיף אחר, אשר איננו מחייב בנקודות רישוי.
תנאים לחידוש הרישיון
על פי שיטת הניקוד כאשר נהג צבר למעלה מ-22 נקודות במרשם, תקופת הרישום מתארכת ל-4 שנים. מי שצובר למעלה מ- 36 נקודות, ללא צורך בהליך שיפוטי, יאלץ לרצות פסילה לתקופה של 3 חודשים.
מי שסיים לרצות פסילת רישוי לתקופה של 3 חודשים, ותוך פחות מ-6 שנים צבר לחובתו שוב 36 נקודות, יחויב בפסילה לתקופה של 9 חודשים על ידי רשות הרישוי. על מנת לחדש את הרישיון לאחר תקופה זו יהיה על הנהג לעבור את הבדיקה של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים לצד מבחן תיאוריה וטסט מעשי.
עוד על שיטת הניקוד
שיטת הניקוד היא שיטה שמטרתה קודם כל לבצע מעקב אחרי נהגים מועדים לפורענות. כל עבירת תנועה כוללות מספר מסוים של נקודות אשר נרשמות לחובתו של הנהג. כאשר מצטברות הנקודות ועולות על הרף שהוגדר בחוק, הנהג שצבר אותן נשלח לאמצעי תיקון כלשהו כגון מבחן תיאוריה ומבחן מעשי.
על כל עבירת תנועה ניתן לקבל בין שתי נקודות בגין ביצוע עבירות קלות לבין עשר נקודות בגין ביצוע עבירות חמורות וקיימות עבירות שבגינן לא נרשמות נקודות כגון נסיעה במהירות של עד 20 קמ"ש מעל המותר בסביבה עירונית.
סיכום שיטת הניקוד
לסיכום הנושא, שיטת הניקוד לעבירות תעבורה הינה אמצעי למעקב אחר עבירות תעבורה. השיטה מתמקדת בנהגים העוברים מספר רב של עבירות בפרק זמן קצר ובמקרים אלו הנהגים יידרשו לעבור אמצעי תיקון. שיטת הניקוד מבחינה בין סוגי העבירות השונות ולמעשה מחלקת אותן ל-5 דרגות חומרה. דרגת החומרה הנמוכה ביותר הינה של-2 נקודות והחמורה ביותר של -10 נקודות.
על מנת לברר את מספר הנקודות שנצברו לחובתכם ניתן להגיש בקשה מקוונת באתר משרד התחבורה לצורך קבלת "תדפיס ניקוד לנהג". לחילופין ניתן לפנות בטלפון למוקד הרישוי של משרד התחבורה במספר 5678*. אפשר גם לגשת למרשם באמצעות עמדות הרישיומט המצויות בסניפי סופר- פארם ברחבי הארץ. רשימת הסניפים מופיעה באינטרנט.
מי שצבר למעלה מ-36 נקודות רישיונו נשלל באופן אוטומטי. הרישיון נשלל למשך שלושה חודשים. צבירה של 72 נקודות "בבת אחת" או צבירה של 36 נקודות בפרק זמן של פחות מ-6 שנים לאחר שהנהג סיים לרצות פסילת רישוי לתקופה של 3 חודשים, תחייב את הנהג לפסילת רישוי לתקופה של תשעה חודשים ולאחריהן הנהג יידרש לבצע מבחנים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים וכן תיאוריה וטסט.
במידה וצברתם פחות מ-12 נקודות במהלך שנתיים אלו יימחקו באופן אוטומטי לאחר שנתיים ללא צבירה של נקודות נוספות. צבירה של יותר מ-12 נקודות מחייבת מעבר של קורס בסיסי של נהיגה נכונה.
ניתן למצוא רשימה מקיפה של העבירות שלצידן חיוב בנקודות באתר רשות הרישוי. לדוגמא על הסעת נוסע לא חגור ברכב יצטברו 2 נקודות. על הובלת מטען בצורה לא מאובטחת יצטברו 4 נקודות. על חציית קו הפרדה רצוף 6 נקודות ועל נסיעה במהירות הגבוהה ב-40 קמ"ש מהמותר בכביש בינעירוני 10 נקודות.