חובת הזדהות ומסירת פרטים לאחר תאונת דרכים, ומה אם לא?

להאזנה:

 

עברת אי מסירת פרטים מזהים לאחר תאונת דרכים

 

נהג המעורב בתאונת דרכים חייב בכל מקרה להזדהות בפני הנהג הנוסף אשר מעורב בתאונה. זאת, גם אם מדובר רק בתאונה שבה נגרם נזק לרכוש וגם אם הנהג המעורב אינו דורש זאת. לכן, הצעה בסגנון של "תרשום את המספר של הרכב" אינה עונה על דרישת החוק. זאת, הואיל ואין ברישום מספר הרכב כשלעצמו כדי למלא אחר החובה שבדין.

 

לפי גישת בתי המשפט לתעבורה, הנהג המעורב בתאונה אינו צריך לדרוש את הפרטים מהנהג השני. על פי גישה זו, חובה על נהג לקיים מצוות "את פתח לו" – ולגבי מי שאינו יודע לשאול או לבקש יש ליזום הצעה למסירת פרטים. צעד שכזה ימלא את דרישות החוק ואף ימנע את הסיכון של אישום בגין סעיף זה בעתיד. ודוק: אין ביוזמה או בהסכמה להזדהות משום הודאה באחריות לגרימת התאונה; ההפך הוא הנכון – מי שמסרב להזדהות עלול להיחשב כמי ש"יש לו מה להסתיר" וכמי שחושש שהוא יואשם בגרימת התאונה.

 

חובת ההזדהות חלה כלפי כל אדם שנפגע בתאונה. היא כוללת מסירת שמו וכתובתו של הנהג החייב בזיהוי (אם מדובר בבעלים אחרים – את שם הבעלים וכתובתו), את מספר רשיון הנהיגה ומספר הרכב. כמו-כן, קיימת חובה להציג, אך זאת על פי דרישת הנהג, את רשיון הנהיגה, רשיון הרכב או תעודת הביטוח וכמו-כן תעודה מזהה ולאפשר לנהג הדורש זאת להעתיק את כל הפרטים הרשומים במסמכים הללו. זאת ועוד, גם כאשר נהג פוגע ברכב בחנייה או ברכוש דומם אחר , חייב הנהג הפוגע להשאיר את פרטיו על גבי הרכב הניזוק במקום בולט לעין. בנוסף לכך, חייב הנהג לדווח תוך 24 שעות ממועד היקרות התאונה לתחנת המשטרה על האירוע ולהזדהות, אלא אם כן מסר את פרטיו לשוטר שהזדמן למקום.

חובת הזדהות ומסירת פרטים לאחר תאונת דרכים, ומה אם לא
חובת הזדהות ומסירת פרטים לאחר תאונת דרכים, ומה אם לא

בארץ, כידוע לא נהוגה השיטה הנוהגת במזרח הרחוק, לפיה יוצא הנהג מרכבו, קד קידה עמוקה אל מול הנהג המעורב, מוסר את פרטיו המלאים ולאחר מכן חוזר וקד שוב, נכנס לרכבו וממשיך בדרכו. כאשר מתרחשת תאונה בארץ, אנו נתקלים לעתים בתגובה גסה שאף עשויה להגיע לכדי אלימות ממש. במקרה שכזה, הנהג אשר מגדפים אותו מתקשה להזדהות בפני הנהג האחר שנהג בו באלימות וגסות רוח. השאלה היא, האם התנהגות גסה מצד נהג אחד משחררת את הנהג האחר מחובת ההזדהות?

 

דוגמה: המעורב גידף – בית המשפט התחשב

 

בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בפני השופט יהושע גרוס, נדון מקרה של נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים קלה – נזק לרכוש בלבד. הנהג הורשע בעברה של אי מסירת פרטים ונגזר עליו עונש קל – קנס בגובה של 400 ₪ ופסילה על-תנאי 3 חודשים למשך שנתיים. סניגורו של הנאשם טען בבית המשפט המחוזי כי מדובר ב'נזק אפסי' וכי הנהג האחר "השיב למערער בצורה גסה ובוטה" ורק משום כך המערער לא מסר לו את פרטיו.

 

השופט גרוס כתב, כי אין ספק שיש לחנך את ציבור הנהגים לכך שעליהם להקפיד על מסירת פרטים גם כאשר הם נתקלים בתגובה לא מנומסת מצד הנהג המעורב. אך, עם זאת הוסיף השופט, שקשה גם שלא להבין ללבו של נהג אשר נתקל בתגובה קשה כזו, כאשר אינו מזדרז בנסיבות כאלה למסור את פרטיו. לכן, לדעת השופט, יש מקום להקלה נוספת בעונשו של הנאשם – לאור זאת, קוצרה תקופת הפסילה על-תנאי ל-3 חודשים למשך שנה במקום לשנתיים.

 

חשוב לציין, כי החובה להזדהות קיימת לא רק כאשר מדובר בתאונת דרכים ולא רק כאשר מדובר בשוטר. בפקודת התעבורה קיים סעיף המחייב נהג למסור פרטים לכל אדם הדורש זאת בטענה כי בוצעה עברת תעבורה.

להערכת סיכוייך ללא חיוב או יצירת קשר לחץ/י כאן
 

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.