הנצחת זירת התאונה וכללי התנהגות לשמירת זכויותיך כמעורב בתאונה

 

הנצחת זירת האירוע ושמירה על זכויותיך

 

 

 

הנצחה עצמית של זירת התאונה:

 

 

עדיף, כי תהיה מצויד בכל נסיעה, לא רק בספר זה, כמובן, אלא גם במצלמה. זאת, על מנת שתוכל להנציח ממצאים בזירת התאונה אם חלילה תהיה מעורב באירוע כזה. לדוגמה, אם פגעת ברכב מאחור וגרמת לכיפוף קל בפגוש, אך פנסי הרכב לא ניזוקו והזכוכית לא נשברה, מומלץ שתצלם את חלקו האחורי של הרכב אשר נפגע ואת הכביש באזור הפגיעה. זאת, למקרה שתיתבע לשאת בנזקים נוספים שאתה לא גרמת להם.

 

בנוסף, כדאי לצלם את הרכב המעורב בתאונה מכל צדדיו ואת מיקומו בכביש לאחר התאונה. זאת על-מנת שיהיה ניתן להזים טענות באשר לנזקים שכביכול נגרמו, כיווני הנסיעה וטענות נוספות. כן, רצוי שתצלם מיד בזירת האירוע את סימני הבלימה בכביש, אם נותרו, גם של רכבך וגם של הרכב המעורב. זאת, כדי למנוע חשש שבוחן המשטרה ימצא באזור התאונה סימני בלימה שנותרו בכביש מתאונה קודמת – שמצביעים על מהירות מופרזת – וייחס אותם בטעות לרכב שלך.

 

 

הנצחת זירת התאונה באמצעות מומחה הנדסי:

 

 

נוסף לחובות המוטלות עליך על פי החוק בנוגע לאי הזזת הרכב, הזעקת שירותי הצלה והזדהות, יש להיזהר מלהודות באחריות לאירוע התאונה, משום שזו עלולה להיות הודאה שתפליל אותך. מה גם, שייתכן שעשוי להתברר לך בדיעבד כי דווקא הנהג השני שמעורב בתאונה הוא אשר אחראי לתאונה.

 

רצוי כי מיד לאחר התאונה תתקשר למומחה הנדסי (כדאי להצטייד במספר טלפון מראש). שכן, הוא עשוי לסייע בידך במתן חוות דעת מומחה ועדות בבית המשפט. המומחה – אם יגיע לזירה מיד – ידאג להנציח את הממצאים בשטח ויערוך חישובים ומדידות בהתאם; סיכוי רב יותר שבדרך זו, הוא י יוכל להתמודד בהצלחה בעימות מול בוחן המשטרה. זאת, במקרה שתועמד למשפט, משום שהמומחה לא ייאלץ לקבל כעובדה מוגמרת את הממצאים מהשטח שמצא (או לעתים לא מצא) הבוחן המשטרתי. למעשה, הוא יוכל להתמודד לא רק עם מסקנות הבוחן אלא גם עם הטענות, המוצגות כעובדות בנוגע לממצאים שבשטח.

 

דוגמה: הסימון הישן לא נמחק – הנאשם התנגש חזיתית

 

אדם צעיר נהג ברכב פרטי מעפולה לחדרה, בכביש מס' 65, כשברכבו ישבו ארוסתו ואמה. הצעיר הסיע את חמותו לעתיד ואת בחירת לבו לבית הוריו, לאירוע של מפגש חגיגי בין ההורים לקראת הנישואין המתוכננים. הנסיעה הייתה בלילה, בחורף, בכביש חשוך ורטוב.

 

באותה עת, התבצעו עבודות להרחבת הכביש ולבניית שטח הפרדה בין שני מסלולי הנסיעה, ועל-כן ביום האירוע שינתה מע"צ, מחלקת עבודות ציבוריות במשרד התחבורה, את סדרי התנועה בכביש. מהנדסי מע"צ הורו לסמן סימוני צבע חודשים לצורך הכוונת הנהגים במסלול החדש; סימני הצבע הישנים נמחקו בשל צביעתם בצבע שחור, אך למרבה הצער הצבע השחור נשטף בסמוך לאחר צביעתו בגשם, ולכן הסימון הישן נותר בולט בכביש. כאשר הנהג התקרב למקום שבו בוצעו העבודות הוא נסע בהתאם לסימון הישן, שכאמור לא נמחק, עבר למסלול הנגדי והתנגש חזיתית ובעצמה רבה במשאית שבאה מולו.

 

כתוצאה מהתאונה, נהרגו במקום ארוסתו ואמה והוא עצמו נפצע קשה ואושפז בבית חולים הלל יפה בחדרה. בהיותו בבית החולים, פנה הנהג למהנדס תנועה וביקש ממנו לגשת למקום התאונה ולהנציח את הממצאים. ואכן, זירת התאונה צולמה והונצחה על-ידי המומחה בשרטוטים ומדידות. פרקליטות מחוז חיפה הגישה כתב אישום נגד הנהג והאשימה אותו בגרימת מותן של ארוסתו ואמה.

 

המומחה הגיש חוות דעת לבית המשפט לתעבורה בחדרה ובה פורטו ממצאיו. כמו-כן, הציג המומחה את הנחיות מע"צ בנוגע לאופן מחיקת צבע ישן, שלפיהן יש לגרד את הצבע הישן מהכביש ואין למחוק אותו על ידי צביעתו בצבע שחור כפי שבוצע בפועל. במהלך המשפט, הסתבר שבוחן המשטרה שהגיע למקום וחקר את נסיבות התאונה לא התייחס כלל לקיומם של סימוני הצבע הישנים שהטעו את הנהג. הוא טען שהנאשם סטה מקו נסיעתו לעבר המסלול הנגדי ללא כל סיבה. שופט התעבורה, יגיב פוקס, קיבל את חוות דעתו של מהנדס התנועה ועל-כן זיכה את הנאשם מהאחריות לגרימת המוות.

 

במקרה זה, הפנייה המידית של הנהג למומחה עוד בהיותו מאושפז בבית החולים הצילה אותו מהרשעה בגרימת מוות בנסיבות טרגיות, שבהן איבד את יקירתו וחמותו לעתיד . אם היה נמנע מלעשות כן, ספק אם סניגורו היה יכול לחלצו מהרשעה למרות חפותו, כיוון שלא ניתן היה להוכיח באמצעות ראיות מזירת התאונה שהסימון הישן לא נמחק והוא שהוביל את הנהג אל המסלול הנגדי למפגש החזיתי עם המשאית.

להערכת סיכוייך ללא חיוב או יצירת קשר לחץ/י כאן