מאסר בפועל על עבירות תנועה

להאזנה:

 

בניגוד להליך הפלילי הקלאסי אשר מתייחס לעבירות מגוונות ביניהן סחר בסמים, איומים, אלימות במשפחה וכו', בגינן יהיה צפוי הנאשם לעונשי מאסר לריצוי בפועל, הרי שהטלת עונשי מאסר בפועל על מי שביצע עבירת תעבורה היא פחות נפוצה. חשוב להבין כי מבחינה משפטית עבודות שירות הן למעשה חלופת מאסר ובית המשפט רשאי לקבוע כי עונש מאסר לתקופה של עד 9 חודשים, יכול וירוצה בדרך של עבודות שירות.

 

סוגי עבירות תנועה

עבירות תעבורה נחלקות לשני סוגים, עבירות מסוג ברירת משפט ועבירות מסוג הזמנה לדין הכוללות מועד להתייצבות בבית משפט. למעשה הדו"ח בגין עבירת תעבורה הוא מעין כתב אישום. במידה והנאשם לא מופיע לדיון הוא למעשה מודה בעבירה. תשלום הקנס מהווה הודאה בביצוע העבירה הנטענת בדו"ח והנהג יחויב בנקודות במידה ונקבע לעבירה גם חיוב בנקודות רישוי.

 

נהיגה תחת השפעת אלכוהול/ סמים

העונש הקבוע בחוק על עבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים עומד על שנתיים מאסר בפועל. לא מדובר בענישת מינימום ומי שזו הפעם הראשונה בה הוא נתפס בעבירה זו לרוב אינו צפוי למאסר בפועל. במקרים אלו יש חשיבות גדולה להיות מיוצג על ידי עורך דין תעבורה המתמחה בכך על מנת להגיע להסדר טיעון מקל עם התביעה.

עם זאת כאשר כמות האלכוהול גדולה וכאשר נגרמה כתוצאה מהעבירה תאונת דרכים, כמו גם כאשר הנהג הורשע בעבירה זו בעברו ניתן יהיה לצפות לעונש מאסר בפועל על עבירת תנועה זו גם אם אין לחובתו של עובר העבירה מאסר על תנאי להפעלה מהפעם הקודמת.

מאסר בפועל על עבירות תנועה
מאסר בפועל על עבירות תנועה

נהיגה בזמן פסילה

עונשי מאסר בפועל על עבירות תנועה צפויים כאשר העבירה נתפסת כהתרסה ישירה כלפי החוק. דוגמא לכך היא נהיגה בזמן פסילה. מי שנתפס נוהג למרות קיומה של פסילה, בין אם מדובר על  פסילה שהטיל עליו בית המשפט ובין אם מדובר בפסילה מנהלית שנקבע על ידי קצין משטרה, צפוי לעונש חמור של  3 שנות מאסר בפועל. גם נהיגה בעת פסילה של משרד הרישוי מהווה עבירה של נהיגה בזמן פסילה לכל דבר ועניין.

 

 גרימת תאונת דרכים

מרבית התאונות שמתרחשות ביום יום לא מסתיימות בתוצאות חמורות ואינן מסכנות את הנהג  בכך שיוטל עליו עונש מאסר בפועל. עם זאת כאשר התאונה הסתיימה בגרימת חבלות קשות למעורב או חלילה גרמה למותו של אדם, צפוי הנהג לעונש מאסר בפועל.

גרימת תאונת דרכים
גרימת תאונת דרכים

 

הפקרה אחרי פגיעה

בתי המשפט מתייחסים בחומרה רבה למי שפצע אדם אחר בתאונת דרכים ולא נשאר לחכות לכוחות הביטחון ולא דאג לנפגע כמצופה ממנו. נהג עשוי למצוא עצמו מואשם בעבירה של הפקרה אחרי פגיעה בין אם הוא הגורם לתאונה ובין אם לאו. מבין העבירות אשר בגינן בתי המשפט יכולים להטיל עונשי מאסר, המדובר בעבירה אשר ניתן להטיל בגינה עד 14 שנות מאסר בפועל!

 

סיכון חיי אדם במזיד בנתיב תחבורה

מדובר בעבירה חמורה במיוחד שהעונש בגינה עשוי להגיע עד 20 שנות מאסר. מדובר בעונש אשר היה קבוע בזמנו על עבירת ההריגה. עבירה זו מיוחסת בדרך כלל למי שנהג בפראות בעת שבוצע אחריו מרדף משטרתי ממושך אשר במהלכו נגרם סיכון רב לשוטרים, לנהגים ולהולכי הרגל.

 

מאסרי מינימום בעבירות תנועה

בהתאם לפקודת התעבורה קיימות מספר עבירות אשר הנהג צפוי יהיה למאסר בפועל אם יורשע בעבירה- כך לדוגמה נהיגה במהירות המסכנת את ביטחון הציבור, נהיגה שגרמה לתאונה תוך סירוב למסור פרטים, עזיבה של מקום תאונה למרות גרימתה, נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף.

מאסרי מינימום בעבירות תנועה
מאסרי מינימום בעבירות תנועה

 

ההליך בבית המשפט

משפטי תעבורה עוסקים במגוון רחב של עבירות תנועה וסדרי הדין בבית המשפט לתעבורה דומים לאלו הנהוגים במשפט הפלילי. משפט תעבורה ייפתח עם הקראת כתב האישום לנאשם וזה יידרש להשיב אם הוא מודה או כופר באשמה. במידה והנאשם מודה, אזי הוא יורשע וההליך יעבור לשלב הטיעונים לעונש.

כאשר הנאשם כופר במיוחס לו בית המשפט יקבע מועד לדיון הוכחות. בדיון ההוכחות התביעה תחילה תציג את ראיותיה ולאחר מכן הנאשם יתגונן ויציג את ראיותיו. לאחר ניהול חקירה נגדית וחקירה חוזרת ההגנה והתביעה יסכמו ויגיע השלב של שמיעת הכרעת הדין.

אם הנאשם זכאי- בזה מסתיים משפטו. אם הנאשם מורשע במיוחס לו, יקבע מועד לטיעונים לעונש, אשר כל צד ישמיע טענותיו. בשלב זה התביעה אף מציגה את גיליון ההרשעות הקודמות בפני בית המשפט. לאחר שישמעו הטיעונים לעונש יגזר דינו של הנאשם.

 

ליווי של  עורך דין לדיני תעבורה

בכל מקרה בו אתם עומדים לדין וצפויים לעונש מאסר בפועל על עבירות תנועה במידה ותורשעו חשוב לקבל ליווי משפטי של עורך דין דיני תעבורה מוקדם ככל האפשר. ליווי מקצועי של עורך דין יכול להוביל לביטול כתב האישום, תיקון כתב האישום לעבירות קלות יותר ולעתים אף להוביל לזיכויו של הנאשם בבית המשפט.

חומרת העונש תלויה בחומרת המעשה ובחומרת התוצאה. חוקי התעבורה קובעים מידת חומרה שונה לכל עבירת תנועה. בכל הנוגע לחומרת התוצאה, במקרה של תאונות דרכים יכולה להיות השפעה גדולה על העונש. גם כאשר מידת האשמה של הנהג אינה גבוהה כאשר התוצאות של התאונה חמורות, הוא עלול להיענש בחומרה.

על מנת להקל בעונשו של נאשם האחראי לגרימת תאונת דרכים, יש להראות כי מידת אחריותו לגרימת התאונה אינה גבוהה וככל שהעבר התעבורתי אינו מכביד, הרי שיש בכך כדי להשפיע על העונש שיוטל.

עבודות שירות אינן שירות לתועלת הציבור מבחינת ההגדרה המשפטית, אלא עונש מאסר לכל דבר ועניין. על מנת שעונש המאסר יבוצע במסגרת עבודות שירות יש צורך בהוראה של  בית המשפט. עבודות שירות מפוקחות על ידי שירות בתי-הסוהר והוא זה שנדרש לוודא שהמורשע מבצע את עונשו  בהתאם לפסק הדין.

כאשר חירותו של אדם מוטלת על הכף, קיימת חשיבות מכרעת בבחירת סנגור אשר לו הידע והניסיון בתחום.

כאשר הנהג מקבל לידיו הודעת קנס אשר עלולה לחייב את הנהג בנקודות רישוי, יש מקום לפנות לסנגור העוסק בדיני התעבורה, מאחר וישנם מקרים שהסנגור יכול לגרום לביטול הדו"ח לחלוטין וככל שלא יבוטל הדו"ח- יוכל הסנגור לגרום לביטול החיוב בנקודות רישוי וזאת בדרך של שינוי העבירה לעבירה אשר איננה מחייבת בנקודות רישוי.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.