ביטול דוח תנועה

להאזנה:

 

הרגע בו נרשם לנהג דוח תנועה יכול להפוך גם את היום המאושר ביותר ליום מבאס, בייחוד כאשר לתחושתו של הנהג הדו"ח אינו מוצדק ולכן הוא מעוניין לבטלו. במאמר זה נתייחס לכל האפשרויות שמכוחן ניתן לגרום לביטול דוח תנועה, על ההשלכות האפשריות ודרכי ההתמודדות.

 

קיבלתי דו"ח. מה עכשיו?

משטרת ישראל נוקטת בדרכים לצורך אכיפת עבירות התעבורה, כאשר אחת מהדרכים היא רישום דו"ח ברירת המשפט. דוחות אלה מחייבים את הנהג בקנס כספי לתשלום בתוך 90 יום ונקודות רישוי או לחילופין להגיש בקשה להישפט ולעמוד לדין בגין העבירה. כעת נהג שקיבל את הדו"ח לידיו יכול לפעול באחת משלוש דרכים:

  1. לשלם את הדו"ח. עצם התשלום מהווה הודאה בביצוע העבירה ובעקבות כך צובר הנהג נקודות רישוי. צבירה זו, בייחוד לנהגים שכבר יש לחובתם נקודות או אם הם נהגים חדשים, עלולה לסכן את רישיון הנהיגה. לכן בטרם משלמים מומלץ לבדוק את מצב הנקודות ולקבל החלטה מתאימה.
  2. להגיש בקשה לביטול דוח התנועה. כל נהג שקיבל דו"ח תנועה רשאי להגיש בקשה לביטול וזאת בתוך 30 ימים מקבלתו. הביטול יתממש רק אם הנהג מסר נימוקים מוצדקים, כמו למשל ראיות שמראות כי לא בוצעה כל עבירה, פגמים ברישום הדו"ח שמטילים ספק בזהות מבצע העבירה- לדוגמה טעות במספר הרכב או ספרה שגויה בתעודת הזהות של הנהג.
  3. להגיש בקשה להישפט. כל נהג שמעוניין לטעון טענה משפטית ולהילחם על חפותו, יכול להגיש בקשה למשפט במסגרת 90 הימים לתשלום הדו"ח ולקבל זימון בדואר רשום לבית המשפט. בנקודה זו ניתן להעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום התעבורה ואף להגיש בקשה לביטול הדו"ח, אם לא זומן הנהג לדיון בתוך שנה מהיום שהוגשה בקשה להישפט.

ביטול דוח תנועה
ביטול דוח תנועה

ביטול דוח תנועה באמצעות המרה לאזהרה

נהגים "טובים" שלא עברו כל עבירת תנועה אחרת במהלך שלוש השנים האחרונות, שצברו וותק נהיגה של 5 שנים ושביצעו עבירה בחומרה קלה בלבד, רשאים לפנות למרכז פניות נהגים ארצי (מפנ"א) דרך האתר או הדואר ולבקש להמיר את הדו"ח באזהרה. לא כל נהג מורשה להמיר את הדו"ח שבידיו ולא כל עבירה מתירה זאת ולכן יש לבדוק היטב האם קיימת עמידה בתנאי הזכאות.

 

ביטול דוח תנועה באמצעות הסבת הדו"ח

הסבת דו"ח שמורה למקרים בהם הרכב תועד מבצע עבירת תנועה מסוימת, הנרשמת על שם הבעלים ברכב, אך בפועל מי שנסע בו באותו הזמן היה נהג אחר. במקרה כזה ניתן לבקש להסב את הדו"ח על שם הנהג שביצע בפועל את העבירה.

אם מדובר בקנס יש להגיש בקשה להסבה בתוך 90 ימים. כדי לבקש להסב את הדו"ח, יש לצרף תצהיר מהנהג בפועל, המודה כי הוא זה שביצע את העבירה. יש לצרף לתצהיר זה את צילום רישיון מבצע העבירה וצילום תעודת זהות של בעל הרכב.

ביטול דוח תנועה באמצעות הסבת הדו"ח
ביטול דוח תנועה באמצעות הסבת הדו"ח

 

מה קורה כאשר לא משלמים את הדו"ח?

התעלמות מדו"ח התנועה אינה הפתרון ולא ייווצר ממנה שום פתרון המאפשר את ביטולו המוחלט. ככל שתתעלמו מהסוגייה ותדחו את הטיפול בכך, או שתסרבו לשלם מבלי לנקוט באף אחת מהדרכים שהצגנו כאן, מועד תשלום הדו"ח יחלוף והקנס יגדל ב-50%. במילים אחרות, נהג שקיבל קנס בסך 500 שקלים לתשלום ומועד 90 הימים חלף ממנו, יידרש לשלם כעת 750 שקלים. במקביל, הנהג במקרה כזה צובר לחובתו נקודות רישוי.

התעלמות מהטיפול בדו"ח לא תסייע במקרה זה, ולכן מוטב לפעול במסגרת 90 הימים ולהימנע מצבירת חוב. בנקודה זו אין אפשרות לבקש ביטול דו"ח תנועה ובסופו של דבר הנושא יעבור לטיפולו של המרכז לגביית קנסות, שם עשויים להטיל גם עיקול.

 

ביטול דוח תנועה באמצעות ניהול משפט

כאמור, אחת האפשרויות המקובלות להתמודדות עם דוחות תנועה תהיה הגשת בקשה להישפט וקבלת זימון לבית המשפט בנושא. בנקודה זו, הנהג יגיע לדיון בפני שופט בבית המשפט לתעבורה ולכן ידרש גם ייצוג מקצועי מטעם סנגור העוסק בתחום התעבורה.

מרבית התיקים מסתיימים בהסדרי טיעון- והכוונה היא להסכמה שמגיעים אליה יחד הסנגור והתובע. הסכמה זו כוללת בין היתר אפשרות לשנות את סעיף האישום, לסעיף אשר אינו מחייב בנקודות רישוי ובנוסף יכולים להגיע להסכמה לעניין העונש.

יחד עם זאת, בפני הנהג עומדת האפשרות לכפור באישום ובמקרה כזה, יקבע דיון הוכחות. במקרה כזה יגיע השוטר רושם הדו"ח ויחקר בחקירה הנגדית ע"י הסנגור. לאחר מכן תשמע פרשת הגנה, אשר במהלכה יוכל התובע לחקור את הנהג הנאשם. הצדדים יסכמו כל אחד את טענותיו והשופט יקבע את התיק להכרעת דין, אשר במסגרתה יקבע אם הוא מצא את הנאשם זכאי או אשם.

אם הוא זכאי ילך לדרכו ואם אשם, יוכל השופט להרשיע אותו בעבירה שיוחסה לו בכתב האישום ולחילופין יוכל להרשיע אותו בעבירה אחרת אשר הוכחה בפני השופט. ככל שיורשע השופט יטיל עליו עונש במסגרת גזר הדין. ברוב המקרים העונש שיוטל הוא קנס בלבד.

ישנם מקרים חריגים שאף אם נהג יגיש בקשה להישפט בגין דו"ח, ימצא לנכון השופט לפסול אותו בפועל, וזאת בנסיבות בהן לאותו הנהג עבר מכביד. כדי להקטין את הסיכון שההליך ימוצה על הצד הבלתי רצוי לנהג, יש לפעול מול עורך דין מהרגע בו מגישים בקשה להישפט, או כאשר מתקבל בדואר רשום הזימון לבית משפט.

ביטול דוח תנועה באמצעות ניהול משפט
ביטול דוח תנועה באמצעות ניהול משפט

 

עילות אפשריות לביטול דו"ח תנועה

על מנת להוכיח את יסודות העבירה, נדרשת המשטרה לעמוד במספר כללים שנקבעו בחוק, בנהלי המשטרה ובפסיקת בתי המשפט. אם השוטר שעצר את הנהג ורשם את הדו"ח חטא בכללים אלו, הדבר עשוי להשליך על תקינות הדו"ח ולהוביל לביטולו בסופו של דבר. עילות לביטול יכולות להיות:

  • העדר תיעוד מצד השוטר לגבי שמירת קשר עין רציף עם כלי הרכב מרגע ביצוע העבירה ועד עצירתו בצד.
  • כתב לא קריא של השוטר
  • אי ציון או מילוי פרטים כנדרש בעבירות כמו טלפון נייד (בהן יש לציין בדו"ח את סוג המכשיר, צבעו וכל סממן אחר), מהירות (בהן יש להציג הוכחה לכיול מכשיר המדידה בתחילת וסוף משמרת), מהירות מצלמה (בה אמור להופיע בצילום תיעוד של כלי רכב אחד, שכן צילום של שני כלי רכב מטיל ספק במבצע העבירה) ועוד.

 

בשורה התחתונה

בנסיבות מתאימות, ניתן לבטל את הדו"ח לחלוטין ולחילופין לבטל את החיוב בנקודות רישוי. משרד עו"ד אילון אורון מטפל באלפי נהגים שקיבלו לחובתם דו"ח תנועה ותוהים כיצד עדיף לטפל בו. אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו ונשמח לסייע לכם בנושא.

שני סוגי הדוחות הם  דו"ח ברירת משפט והזמנה לדין.

פגמים מהותיים שמטילים ספק בביצוע העבירה, העדר פרטים בדו"ח שלא לפי הנהלים המשטרתיים, החוק והפסיקה ולעתים גם כתב לא קריא. במקרים אלה ניתן להגיש בקשה לביטול הדו"ח בתוך 30 ימים מקבלתו.

וותק של 5 שנות נהיגה, 3 שנים נקיות בהן לא נרשמו לחובת הנהג עבירות קודמות, וביצוע עבירה קלה כגון נהיגה בנתיב תחבורה ציבורית. בעבירות כגון שימוש בטלפון נייד, רק במקרים חריגים ניתן יהיה להמיר את הדו"ח באזהרה.

בשום פנים ואופן לא. עצם תשלום הדו"ח מהווה הודאה בביצוע העבירה וחיוב בנקודות רישוי.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.