רשימת החוקים והעונשים בגין אי מתן זכות קדימה

להאזנה:

 

עבירה שעניינה אי מתן זכות קדימה היא מהנפוצות שבעבירות התנועה בישראל. עבירת תנועה זו מתייחסת למצב של אי עצירה בכניסה לצומת, כיכר או לחילופין בהתמזגות של כבישים כאשר הדבר נדרש בחוק במטרה להימנע מגרימת הפרעה בדרך. הענישה בגין עבירה זו משתנה בהתאם לנסיבות כפי שנפרט כאן בהמשך- ויש מקרים בהם קצין משטרה יהיה רשאי לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג.

 

אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה

בסעיפים 47 ו- 67 לתקנות התעבורה נקבעו כללים והוראות כיצד יש לנהוג כאשר מתקרבים למעבר חצייה. מעבר חצייה להולכי רגל מסומן, הן על הכביש והן בתמרור מתאים במקומות המיועדים למעבר הולכי רגל והוא נועד לאפשר להולכי רגל לחצות בבטחה את הכבישים והדרכים.

מצבים של אי מתן  קדימה להולך רגל במעבר חציה
מצב הגדרה ענישה
עקיפה לפני מעבר חציה עקיפה או ניסיון עקיפה של רכב אחר המתקרב אל מעבר חצייה עד לאחר שעבר את המקום קנס של 500 ₪ ורישום של 6 נקודות לפי שיטת הניקוד
אי מתן אפשרות להולכי הרגל להשלים את החציה בבטחה אי מתן זכות קדימה כאשר ישנם הולכי רגל אשרר נמצאים על המעבר קנס של 500 ₪ ורישום של 4 נקודות לפי שיטת הניקוד
אי מתן אפשרות להולך רגל להשלים חצייה בבטחה בנסיבות מחמירות כאשר נהג הרכב לא אפשר להולכי הרגל להשלים את חצייתם בנסיבות מחמירות תוך סיכונם הזמנה לדין ורישום 10 נקודות חובה. פסילת רישיון מנהלתית לתקופה של 30 ימים. בבית המשפט הנהג צפוי לפסילה משמעותית, קנס ועוד
רשימת החוקים והעונשים בגין אי מתן זכות קדימה
רשימת החוקים והעונשים בגין אי מתן זכות קדימה

הולך רגל בקרבת מעבר חצייה

בשנת 2015  נכנס תיקון לתקנות התעבורה שנועד להסדיר את ההתנהגות של נהג בעת התקרבותו למעבר חצייה. בהתאם לתיקון, כאשר נהג מתקרב אל מעבר חציה והוא מבחין בהולך רגל עומד על המדרכה בסמוך, הוא נדרש להאט את רכבו ואף לבצע עצירה מלאה, על מנת לתת להולך הרגל את זכות הקדימה, כאשר ניכר שבכוונתו לחצות במעבר.

בנוסף על נהג שמתקרב אל מעבר חצייה כאשר הוא מבחין כי בנתיב המקביל אליו או ממולו, האט או עצר כבר כלי רכב אחר, עליו גם כן להאט או לחילופין לעצור את הרכב ולאפשר להולך הרגל לחצות בצורה בטוחה.

 

אי מתן זכות קדימה לרכב אחר

זכות קדימה יש לתת, לא רק להולכי רגל בהתאם לדין, אלא גם לרכבים אחרים בהתאם לחוק ולתמרורים הרלוונטיים. נהג צפוי להענש אם לא נתן זכות קדימה לרכב אחר- כאשר על השוטר לציין שהוא ראה את הרכב והעבירה בצורה ברורה ועליו לתעד את הקשר בין הרכב שלא קיבל זכות קדימה לרכב שלא העניק לו את זכות הקדימה.

השוטר נדרש למדוד ולאחר מכן לתעד את המרחק שבין כלי הרכב. במקרה של צומת עם תמרור, חלה עליו חובה לוודא כי התמרור גלוי לעין ממיקום הרכב הרלוונטי וכי הוא מוצב במקומו בהתאם לדין.

מצבים של אי מתן זכות קדימה לרכב אחר
מצב הגדרה/הסבר ענישה
אי ציות לתמרור 301 אי ציות לתמרור תן זכות קדימה פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה לתקופה של 30 ימים, הזמנה למשפט ו-10 נקודות רישוי.
אי ציות לתמרור 303 אי ציות לתמרור זכות קדימה בכיכר קנס של 250 ₪ ו-4 נקודות רישוי
אי מתן קדימות לרכב בעלייה אי מתן קדימה לרכב בעלייה בדרכים תלולות שאינן רחבות למעבר חופשי מכיוונים נגדיים, הנהג שיורד מחויב לתת זכות קדימה לרכב העולה קנס של 250 ש"ח ללא נקודות
אי מתן  קדימה לרכב בדרך סלולה ביציאה מדרך עפר אל דרך סלולה, הנהג מחויב לתת זכות קדימה לרכב  בדרך סלולה גם כאשר אין תמרור תן זכות קדימה הזמנה לדין ורישום 6 נקודות רישוי
אי מתן זכות קדימה לרכב שממול כאשר הנתיב חסום חסימת הדרך בפועל קנס של  250 ש"ח ו-6 נקודות רישוי
אי מתן זכות קדימה לרכב ביטחון אי מתן  קדימה לניידות משטרה, אמבולנסים בחירום ורכבים צבאיים בתפקיד קנס של 250 ש"ח ו-4 נקודות רישוי

 

צמתים ללא תמרור

בהיעדר תמרורים או רמזורים בצמתים, על פי חוקי התעבורה, זכות הקדימה שייכת לרכב אשר מגיע מצדו הימני של הנהג.  כאשר לא ניתנה זכות הקדימה לנהג שהגיע מימין בדרך כלל הדבר ייחשב לעבירה של אי מתן זכות קדימה, גם כאשר אין תמרור במקום. רכב אשר התקרב לצומת ומעוניין לפנות שמאלה או לבצע פניית פרסה, נדרש ליתן זכות קדימה לרכבים אשר באים ממול.

צמתים ללא תמרור
צמתים ללא תמרור

 

חוקיות של דו"ח זה

על מנת שהדוח ייחשב לחוקי יש צורך להוכיח שמעבר החציה היה מסומן היטב. השוטר שנתן את הדו"ח חייב היה לעמוד במקום שממנו הוא רואה היטב את כל השתלשלות האירוע ולתעד היכן בדיוק היה הולך הרגל בעת מעבר החציה ביחס לרכב שביצע את העבירה, בעת שהרכב חלף על פניו. יש צורך להראות שהולך הרגל ניתן היה לזיהוי על ידי הנהג מבחינת תנאי מזג האוויר.

 

עבירה שמקבלת התייחסות מיוחדת

על פי הערכות שונות 30% מהתאונות בישראל נגרמות בשל אי מתן קדימה כדין. לעבירה זו יכולות להיות השלכות הרות הגורל על המעורבים במקרה של תאונה, הן בין כלי רכב שונים והן בין רכב להולך רגל. לכן משטרת ישראל מקיימת אכיפה נרחבת בנוגע לעבירה זו והענישה על עבירה זו היא מחמירה.

כחמישית מההרוגים בתאונות דרכים בארץ נהרגים בעת חציית כביש במעבר חציה על ידי רכבים שלא עצרו כחוק. עבירה זו היא עבירה מסכנת חיים ומתרחשת גם כאשר רכב אחד לא נתן זכות קדימה לרכב אחר בצומת או ברמזור.

 

התמודדות עם דו"ח שניתן בגין אי מתן זכות קדימה

הרשויות בישראל רואות בחומרה את עבירת אי מתן זכות קדימה בשל העלייה הגבוהה במקרים של תאונות דרכים הנגרמות בעקבות עבירה זו. לכן, ישנה חשיבות רבה בקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין העוסק בדיני תעבורה בכל מקרה בו קיבלתם דו"ח על עבירה זו.

עורך הדין נדרש לנתח את החומר הראייתי ולנסות לסתור אותו תוך בחינת אופן ההתנהלות של המשטרה בשטח. ישנם מקרים בהם עורך הדין ימליץ לכפור באשמה ולנהל משפט בהתאם לנסיבות הספציפיות של המקרה. ישנם מקרים בהם ניתן יהיה לטעון כי התמרור אשר מורה על  מתן זכות קדימה היה מוסתר או שתנאי הדרך לא אפשרו לנהג לראות את התמרור כראוי.

התמודדות עם דו"ח שניתן בגין אי מתן זכות קדימה
התמודדות עם דו"ח שניתן בגין אי מתן זכות קדימה

 

סיכום אי מתן זכות קדימה

לסיכום הנושא, כללי מתן זכות קדימה וחוקי מתן זכות קדימה הם רבים ומורכבים ומאמר זה אינו מקיף את רשימת החוקים והעונשים המלאה. מכיוון שלעבירת אי מתן זכות קדימה יכולה להיות השלכות חמורות על רישיון הנהיגה שלכם כדאי לכם לקבל ליווי משפטי של משרד עו"ד אילון אורון המנוסה בהתמודדות עם עבירה מורכבת זו.

עבירות שעניינן אי מתן זכות קדימה הן עבירות שיכולות להוביל לאיבוד רישיון הנהיגה שלכם. חשוב לזכור שעבירה זו מורכבת ועל שוטר התנועה שרושם את הדו"ח בגינה להקפיד על כללים חשובים ולאי הקפדתו יכולה להיות משמעות לקביעה אם העבירה בוצעה או לא. אי דיוקים או אי רישום של פרטים רלוונטיים יכול להביא לביטול של כתב האישום או להסדר מקל.

חשוב תמיד לזכור שזכות הקדימה ניתנת על ידי הנהגים בכלי הרכב האחרים ואין לנסות לקחת זכות זו כאשר נהג אחר נוהג בעבריינות. במידה ותגרם תאונה בעקבות זאת, אתם אולי עשויים להיות צודקים אך הדבר לא יועיל לכם במידה ותפצעו או ייגרם לרכבכם נזק משמעותי. 

כאשר אתם מגיעים לצומת, אם  יש במקום שוטר המכוון את התנועה, הוא עוקף במדרג את הרמזור או התמרורים ויש לציית לו בכל הנוגע למתן זכות קדימה לרכבים אחרים או הולכי הרגל. כאשר אין שוטר בצומת, רמזור הוא במדרג הסמכות הבאה ויש לתת זכות קדימה בהתאם לצבע הרמזור. בהיעזר רמזור יש להתנהג בהתאם לתמרורי עצור ותן זכות קדימה ובהעדרם לפי חוקי זכות הקדימה.

בהיעדר תמרור, או במצב בו ישנם תמרורים זהים משני כיווני נסיעה שונים, יש תמיד לתת זכות קדימה לבאים מימין. לקראת פנייה שמאלה בצומת, יש לתת זכות קדימה לאלו הבאים מלפנים. בעת התמזגות לנתיב, יש לתת את זכות הקדימה לרכבים הנוסעים בו. בכניסה לכביש מכל מקום אחר שאינו כביש, יש לתת זכות קדימה לרכבים הנוסעים בכביש. בכניסה למעגל תנועה, יש לתת את זכות הקדימה לרכבים הנוסעים במעגל.

כלי רכב היוצאים מחנייה המצויה בצדי כביש הרגיל נדרשים לתת זכות קדימה לרכבים ולהולכי רגל הנמצאים בכביש אליו הם עתידים להיכנס. גם לאחר היציאה מהחנייה כאשר כלי רכב מנסה להשתלב בנתיב אחר, זכות הקדימה תמיד קיימת למי שכבר נמצא בכביש, גם אם הנהג שרוצה להשתלב ייאלץ לבצע עצירה בעקבות זאת.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.