ביצעת עקיפה מסוכנת? זה מה שצפוי לך במשפט

להאזנה:

 

עבירה שעניינה עקיפה מסוכנת מוגדרת כעבירת תנועה מסוג הזמנה לדין והיא מתייחסת לרמות חמורה משתנות. המחוקק כלל תחת ההגדרה של עקיפה מסוכנת, עבירה של עקיפה מסוכנת בעת חציית קו הפרדה רצוף, עקיפה מסוכנת בשדה ראייה מוגבל, עקיפה מסוכנת בדרך שאינה פנויה, עקיפה מסוכנת בקרבת מעבר חצייה ועוד. בהמשך המאמר נרחיב לגבי ההליך המשפטי בבית המשפט לתעבורה.

 

סדרי הדין במשפטי תעבורה

עוד בטרם הדיון בבית המשפט בגין עבירה שעניינה עקיפה מסוכנת, עלול הנהג למצוא עצמו מזומן לשימוע בפני קצין משטרה. במסגרת השימוע רשאי הקצין לפסול מנהלית את רישיון הנהיגה של הנהג ובמקרים מסוימים גם להשבית מנהלית את הרכב. אם העבירה הובילה חלילה למותו של אדם, יפסל הנהג על ידי קצין משטרה לתקופה של 90 ימים.

סדרי הדין במשפטי תעבורה
סדרי הדין במשפטי תעבורה

 

השלב הראשון בבית המשפט -דיון הקראה

משפט תעבורה בגין עקיפה מסוכנת נפתח בדיון הקראה. בדיון זה בית המשפט מקריא לנאשם את כתב האישום כנגדו והנאשם נדרש להשיב לגבי הודאה או כפירה באשמה. בית המשפט יבקש מהנאשם להודות או לכפור בכל סעיף בכתב האישום ויש לכפור או להודות בהתאם לכל שאלה של השופט. מומלץ שלא להגיע לדיון זה ללא ליווי של עורך דין דיני תעבורה המתמחה בתחום.

 

המשמעויות של ההודאה

אם הנהג מודה במיוחס לו, בית המשפט ירשיע אותו בביצוע העבירה. חשוב לפנות לסנגור על מנת שייצג את הנהג בהליך המשפטי וישיב בשמו לאישום.

אם הנהג יגיע לבדו לבית המשפט, יודה במיוחס לו, יורשע ולאחר מכן, לאחר חישוב מסלול מחדש, יבין הנהג כי לא היה מקום להודות בעבירה, הסיכוי שבית המשפט יאפשר לנהג לחזור בו מהודיתו אינו גבוה והמדובר בהליך סבוך מבחינה משפטית. אם קיבלתם זימון למשפט תעבורה בגין ביצוע עקיפה מסוכנת או כל עבירה בכלל, פנו לעו"ד המתמחה בתחום אשר ילווה אתכם מתחילת ההליך ועד לסופו.

ביצעת עקיפה מסוכנת? זה מה שצפוי לך במשפט
ביצעת עקיפה מסוכנת? זה מה שצפוי לך במשפט

העלאה של טענות מקדמיות

הדוקטרינה של טענות מקדמיות הוסדרה בסעיף 149 לחוק סדר הדין הפלילי במשפט הישראלי. לאחר תחילת משפט תעבורה, כמו כל משפט פלילי אחר, הנאשם רשאי לטעון טענות מקדמיות בנוגע לחוסר סמכות מקומית, חוסר סמכות עניינית, פגם או פסול בכתב האישום, המעשים המתוארים בכתב האישום אינם מהוות עבירה, התיישנות ועוד.

ישנן טענות מקדמיות שיש להעלותן בהזדמנות הראשונה. אם יש לכם טענה מקדמית עליכם לעלות אותה כבר בדיון ההקראה על מנת שלא תאבדו את הזכות לטעון אותה. לכן יש חשיבות גדולה לקבלת ליווי משפטי כמו של עורך דין אילון אורון כבר בדיון זה, על מנת שתוכלו לבטל את כתב האישום באמצעות טענות מקדמיות במידה והדבר אפשרי בהתאם לנסיבות המקרה.

 

השלב השני בבית המשפט – דיון הוכחות

במידה ותכפרו בעבירה של עקיפה מסוכנת בשלב ההקראה תזומנו לדיון הוכחות. במהלך דיון זה אתם צפויים להעיד לצד עדי הגנה ותביעה נוספים. בהתאם לדין, העדים השונים לא יהיו נוכחים באולם הדיונים במהלך חקירת עד אחר, גם כאשר שניהם מטעם התביעה ומעידים מטעם אותו גוף עצמו.

קודם העדים ייחקרו  על ידי התביעה ולאחר מכן על ידכם או על ידי עורך דין תעבורה מטעמכם בחקירה נגדית. לאחר החקירה הנגדית התביעה יכולה לחקור את העדים בחקירה חוזרת לגבי טענות או שאלות שנבעו מהחקירה הנגדית. הדיון בשלב ההוכחות יכול להתפרס על פני מספר מועדים. בתום גביית העדויות התביעה תציג את סיכומיה ולאחר מכן עורך דינכם יציג את סיכומיו.

השלב השני בבית המשפט - דיון הוכחות
השלב השני בבית המשפט – דיון הוכחות

 

השלב השלישי בבית המשפט – הכרעת דין

הכרעת הדין על ידי בית המשפט לתעבורה יכולה להינתן ביום בו נוהל הליך ההוכחות ושנשמעו הסיכומים ובמקרים מורכבים יותר ידחה מועד הכרעת הדין למועד אחר, בו ישמיע בית המשפט את הכרעת הדין. אם בית המשפט יזכה אתכם, בית המשפט יודיע תחילה על כך שהנאשם זכאי ובהמשך בית המשפט  יקריא את פסק הדין והנימוקים. אם הנהג מורשע במיוחס לו ישמעו טיעונים לעונש.

 

השלב הרביעי בבית המשפט – טיעונים לעונש

בשלב זה של המשפט, התביעה תגיש ראיות תומכות כגון, טופס הרשעות קודמות וההגנה תנסה להעלות טענות אשר אמורות לסייע בהקלה בעונש. לאחר שמיעת טיעוני שני הצדדים השופט יקבע את גזר דינכם. בתוך 45 יום מעת מתן פסקי דין תוכלו לערער עליו לבית המשפט המחוזי.

 

הסדר טיעון במשפט תעבורה

דיני התעבורה מתנהלים על פי סדר הדין הפלילי. מרבית התיקים בבית המשפט לתעבורה מסתיימים בהסדרי טיעון בין הסנגור לתביעה. בית המשפט אינו  צד להסדר הטיעון ואין הוא חייב לכבד את ההסדר, למרות שעל פי פסק הדין שניתן בבית המשפט העליון, הכלל הוא שהסדרי טיעון צריך לכבד.

במידה ויש כשלים ראייתיים בתיק התביעה נוטה להסכים להסדר טיעון ותפקידו של עורך הדין המייצג לאתר כשלים אלו ולהעלות אותם הן במשא ומתן מול התביעה והן בשלב ההוכחות בבית המשפט.

 

כיצד מתבצע הזימון בפועל

במקרה שביצעת עקיפה מסוכנת שהסתיימה ללא תאונה ועצר אתכם שוטר, הזימון למשפט תעבורה יתבצע באמצעות רישום דו"ח מסוג הזמנה למשפט. יהיה עליכם להופיע ביום ובשעה שנרשם לכם להתייצב בבית המשפט לתעבורה.

במידה ומדובר בעקיפה מסוכנת שהסתיימה בתאונה, הזימון יישלח רק כאשר כתב האישום יהיה מוכן ולאחר שבוחן התנועה סיים לחקור את התאונה ולגבש מסקנות. כאשר מתקבלת הזמנה לבית משפט לתעבורה חשוב מאוד שלא להתעלם מכיוון שבית המשפט ידון בתיק גם בהעדרכם וביטול פסק הדין לאחר מכן לא יהיה פשוט כלל.

 

קבלת ליווי משפטי

בכל מקרה בו זומנתם לבית משפט לתעבורה בגין עבירת עקיפה מסוכנת, חשוב שתתייעצו עם עורך דין המתמחה בתחום. עורך דין העוסק בדיני תעבורה ידע לזהות את המקרים בהם קיים סיכוי לזיכוי ויהיה ביכולותיו להמליץ לכם על האסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר לניהול התיק. עורך דין תעבורה יכול במקרים רבים לאתר כשלים בראיות ולהביא לשינוי של העבירות המיוחסות תוך הגעה להסדר מקל הכולל ענישה מקלה.

עקיפה מסוכנת בדרך לא פנויה נחשבת לעבירה חמורה במיוחד והעונש בגינה יהיה בהתאם. נהג אשר יימצא אשם עשוי להיות צפוי הן לפסילה מנהלית והן לחיוב ב-8 נקודות רישוי ולסנקציה של פסילת הרישיון למינימום של שלושה חודשים.

עבירה זו מתקיימת כאשר נהג רכב ביצע עקיפה, בין אם באמצעות סטייה של הרכב ימינה ובין אם בסטייה של הרכב שמאלה. במקרה כזה הנהג צפוי להיות מוזמן לבית המשפט ואם יורשע בעבירה יהיה צפוי לפסילת רישיון נהיגה ולחיובו בנקודות רישוי.

עבירה של עקיפה מסוכנת תוך חציית קו הפרדה רצוף מקיימת כאשר נהג הרכב מנסה לעקוף רכב אחר תוך מעבר של קו הפרדה לבן רצוף בין נתיבו לנתיב הנגדי. מלבד פסילה מנהלית בשטח, אם הנהג יורשע בבית המשפט, יהיה צפוי לעונש פסילה בפועל לצד חיובו בנקודות רישוי וזאת לצד עונשים נוספים.

עקיפה מותרת היא עקיפה אותה מבצע הנהג מהנתיב השמאלי כל עוד ביצועה אינו מהווה סכנה או הפרעה לרכבים האחרים בסביבה. עקיפה מסוכנת היא עקיפה שברור כי ניתן היה להימנע ממנה או לדחות את ביצועה בהתאם לתנאי הדרך.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.