אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה

להאזנה:

 

אם המכון הרפואי דחה את בקשתכם לקבלת רישיון בגין אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה, כדאי שתדעו מהן האפשרויות המשפטיות שעומדות בפניכם ואיך ניתן להשיב את רישיונכם בכל מקרה. מאמר זה ידון במשמעותה של אי התאמה אישיותית בהתאם להגדרתו של המכון הרפואי וכיצד ניתן לשנות קביעה זו באמצעות ייצוג משפטי.

 

אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה: מה קובעת ההגדרה?

אדם שלא צלח את המבחנים שעורך המכון הרפואי לבטיחות בדרכים לנהגים המוזמנים אליו, נכנס לרוב לקטגוריה של "אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה".

כידוע, נהגים שונים נדרשים לבדיקות רפואיות, פסיכולוגיות ופסיכיאטריות הנערכות על ידי רופאים מוסמכים. במקרה שבדיקות אלה מעלות כי אותו נהג לא כשיר לנהיגה, תתקבל הודעה על אי התאמה אישיותית שמשמעותה שלילת האפשרות לקבל או לחדש רישיון נהיגה.

 

מה קובעת הגדרה של אי התאמה אישיותית?

מטעמי צנעת הפרט, המכון הרפואי לא מפרסם את הסיבה המדויקת שמסתתרת מאחורי ההחלטה שלו ולכן הסיבות לשלילת הרישיון רבות: מצב נפשי  של הנהג אשר מסכן את הציבור, עבר תעבורתי-פלילי שהמכון סבור כי הוא מגדיל משמעותית את רמת המסוכנות של אותו הנהג ועוד.

יחד עם זאת, קבלת ההחלטה איננה מייחסת בהכרח התנהגות אלימה או פסיכוטית לנהג ובהחלט לא חורצת את דינו ביחס למצבו הרפואי. בנסיבות אלה יש לבחון ספציפית את מצבו של הנהג ולהבין את התרחיש המדויק שבגינו התקבלה ההחלטה.

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הנושא תהיה להגיש ערר לועדת ערר שיושבת בתל השומר. בועדה ניתן יהיה לדון נקודתית בבעיה שבגינה נפסל הרישיון. ככלל בטרם ההגעה לועדה יש מקום לפנות למומחה חיצוני אשר יחווה דעתו לגבי כשירותו של הנהג לנהיגה.

אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה
אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה

הסיכון שבייצוג עצמי בוועדת הערר

חלק גדול מהנהגים שנפסלים בגין אי התאמה אישיותית ממהרים לשלם את האגרה ולשלוח אותה לבקשת הערר, אפילו מבלי לצרף נימוק לנסיבות הערר. כך יוצא שנהגים שנפסלו בשל אי התאמה אישיותית, עומדים חסרי כל ידע בפני ועדת הערר ומנסים לייצג את עצמם בדיון שיימשך בסך הכל מספר דקות.

ככל שהועדה תדחה את בקשתו של הנהג, יאלץ הנהג להמתין שנה מיום החלטת הועדה, ורק אז יוכל לגשת שוב למשרד הרישוי על מנת להגיש בקשה חדשה לקבל לידיו את רישיון הנהיגה. מדובר למעשה בחוסר הבנה מצד אותם נבדקים לגבי התהליך, מה גם שהנבדק אינו מבין את המינוחים השונים ואת הסיבות בגינן הוחלט לפסול לו את הרישיון ולחילופין לא לאשר לאותו נבדק לקבל רישיון נהיגה לדרגה גבוהה יותר.

מכיוון שהפרשנות של אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה עשויה להיות רחבה במיוחד ומאחר והוועדה עשויה לפסול גם את הרישיון הקיים ולא רק את זה המבוקש, יידרש איתור מקצועי ומדויק של המשמעות שעומדת מאחורי קביעה זו ועמידה על הסיבות שבגינן התקבלה, כדי שיהיה ניתן לטעון בועדה אחרת.

חשוב להדגיש כי במקרים רבים הנהגים אינם מודעים גם לזכויות בסיסיות כמו הזכות לקבל חוות דעת רפואית נגדית, לצלם את התיק הרפואי השמור במכון ועוד ולרדת לשורש הסיבה לאותה ההגדרה. כדי לדעת מדוע נפסל מטעמים של אי התאמה אישיותית, יש להוציא את התיק הרפואי ממשרדי המרב"ד ולעיין לעומק בדוחות שנכתבו על ידי הרופאים ובנוסף להעזר במומחה חיצוני מטעם הנבדק, כפי שצוין קודם לכן.

הסיכון שבייצוג עצמי בוועדת הערר
הסיכון שבייצוג עצמי בוועדת הערר

 

סיוע משפטי מאת עורך דין תעבורה למי שאינם מתאימים אישיותית לנהיגה בטוחה

אם קיבלתם הודעה על אי התאמתכם האישיותית לנהיגה בטוחה או על אי עמידה בדרישות הבטיחות לנהיגה בטוחה, המעשה הנכון ביותר יהיה לפנות לייעוץ משפטי אצל עורך דין תעבורה. חשוב שעורך הדין יהיה בעל מומחיות בייצוג נהגים מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, משום שהניסיון יאפשר לאותו נהג להבין מה עומד בפועל מאחורי הגדרה זו וכיצד יהיה ניתן לשנות את החלטת המכון הרפואי, כדי שאותו נהג יוכל לקבל את רישיון הנהיגה.

הפעולה הראשונה אותה יבצע עורך הדין תהיה לצלם את תיק המכון הרפואי המכיל את האבחנות והבדיקות שנערכו לנהג וללמוד את הממצאים אודות הקביעה שניתנה. בהתאמה, יוכל עורך הדין לבנות קו אסטרטגי מקצועי המאפשר להתמודד עם ההחלטה ואולי גם לשנותה.

כך למשל, כאשר נהג עבר בדיקה פסיכולוגית ופסיכיאטרית (על ידי שני גורמים שונים), יהיה על עורך הדין לתקוף כל אחת מהאבחנות בנפרד ולתכנן את צעדיו בקפידה בהצגת הנתונים מול וועדת הערר. לא אחת קורה שאי מתן הרישיון נובע מטעות בנוגע לחומרתה של עבירה מסוימת שבגינה הרישיון נפסל ויש להראות כי העבירה בכתב האישום המתוקן קלה יותר.

סיוע משפטי מאת עורך דין תעבורה למי שאינם מתאימים אישיותית לנהיגה בטוחה
סיוע משפטי מאת עורך דין תעבורה למי שאינם מתאימים אישיותית לנהיגה בטוחה

 

רישיונכם נפסל בגין אי התאמה אישיותית? פנו אלינו בהקדם

ייעוץ עם עורך דין תעבורה המתמחה בייצוג בוועדת הערר מהווה את המפתח להצלחת הערר ושינוי החלטת המכון הרפואי לצורך השבת הרישיון. משרד עורכי הדין אילון אורון צבר עשורים של ניסיון בייצוג ובליווי נהגים לוועדות ערר במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ויסייע לכם להבין מדוע הוטלה הפסילה וכיצד לתקוף את החלטת המכון.

אנו מזמינים אתכם להתייעצות במשרדנו ללא כל התחייבות, שתאפשר לכם להבין כיצד לפעול טרם הזימון לוועדה ומה ניתן לעשות בנדון. לתיאום פגישה כבר עכשיו, חייגו אלינו או מלאו את פרטיכם.

פירוש הגדרה זו היא אי עמידה בקריטריונים לקבלת/ השבת רישיון הנהיגה. הגדרה זו אינה משקפת את הסיבה המדויקת שמסתתרת בגינה נדחתה בקשתו של הנהג לקבל אליו בחזרה את רישיון הנהיגה שכבר היה בידו ולחילופין לקבל אישור לנהוג ברכב שדרוש לו רישיון ספציפי- כגון מונית. ישנה חשיבות, אם כך, לקבל את תיק המכון הרפואי, ללמוד את המסמכים ולהיעזר במומחה חיצוני על מנת שיעלה בידי אותו הנהג לתקוף את ההחלטה בפני ועדת הערר.

התשובה היא כן. למעשה, כל נהג עשוי להיות חשוף להגדרה שכזו, גם מבקשי רישיון נהיגה מקצועי.

יש להגיש ערר בכפוף לתשלום אגרה בתוך 30 ימים מקבלת ההודעה על פסילת הרישיון בשל אי עמידה בדרישות לנהיגה בטוחה או עקב אי התאמה אישיותית.

ניתן ואף רצוי, משום שהוועדה הרפואית מהווה וועדה מקצועית לכל דבר ועניין ולכן יש צורך להבין בסוגיות בהן היא עוסקת ולהבין כיצד לתקוף את ההחלטות שניתנו בשלב הבדיקות במרב"ד.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.