נקודות לנהג חדש

להאזנה:

 

לאחר ההצלחה במבחן הנהיגה, נכנסים הנהגים תחת הגדרת "נהג חדש" לפרק זמן של שנתיים. שלב זה מהווה מעין "תקופת מבחן", במקביל לחובותיהם בדרכים כמו נוכחות מלווה, הגבלת מספר הנוסעים, שלט נהג חדש בשמשה האחורית ועוד. אז מה קורה בצבירת נקודות לנהג חדש? הנה כל מה שתצטרכו לדעת בנושא:

 

מיהו נהג חדש?

נהג חדש הוא מי שהוציא רישיון נהיגה לרכב פרטי, דו-גלגלי או משא ועדיין לא חלפו שנתיים מיום קבלת רישיונו. רוב הנהגים החדשים הם גם צעירים שגילם 24 ומטה, אך גם מבוגרים מכך שמוציאים לראשונה רישיון נהיגה ייחשבו ככאלה.

הדרישות מכלל הנהגים החדשים זהות, למעט עניין המלווה: נהגים בני 24 ומעלה פטורים מליווי, כך שהם יכולים לנהוג ללא מלווה בשלושת חודשי הנהיגה הראשונים. נהגים בני 24 ומטה לעומת זאת, נדרשים לשלושה חודשי ליווי ולשלושה חודשי ליווי נוספים רק בשעות החשכה. עם סיום תקופת הנהג החדש, הנהג יוכל לקבל רישיון נהיגה קבוע.

 

הימנעות מביצוע עבירות חמורות

נהגים חדשים נדרשים להקפדה יתרה על חוקי התנועה, ביחס ליתר הנהגים בדרכים. עליהם להימנע מכל ביצוע עבירה שנמצאת בתוספת השלישית לפקודת התעבורה כמו: מהירות מופרזת, עקיפה לא חוקית, נהיגה ללא רישיון, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, אי מתן זכות קדימה, תאונת דרכים עם נפגעים, אי ציות לרמזור, אי עצירה במסילת ברזל ועוד.

אם הורשע נהג חדש באחת העבירות הללו, קובע החוק כי יידרש למבחן תיאוריה מחדש, טסט מחדש ובדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה. אם הוגש כתב אישום נגד אותו נהג, תתארך תקופת הנהג החדש עד תום ההליכים, גם אם במהלך תקופת המשפט הושלמה תקופת הנהג החדש.

במקרה של הרשעה בה הטיל בית המשפט עונש של שלושה חודשי פסילה ומעלה – יידרש הנהג לתיאוריה וטסט. בהרשעה בעבירות כמו תאונת דרכים עם נפגעים/ קטלנית וכן בעבירות נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול, עליו לעבור בדיקות רפואיות במרב"ד. עם סיום ריצוי העונש, תתאפס תקופת הנהג החדש כך שהוא ישוב להיות נהג חדש לתקופה של שנתיים נוספות, על כל השלכותיה.

נקודות לנהג חדש
נקודות לנהג חדש

נקודות לנהג חדש: מה חשוב לדעת?

משרד הרישוי רשאי להטיל על כל נהג את החובה להשתתף בקורסי נהיגה נכונה, פסילת רישיון עקב צבירת נקודות לנהג חדש וכן להורות על ביצוע מבחן עיוני ומעשי לצד בדיקות רפואיות במכון הרפואי. לעניין זה אין הבדל בין צבירת הנקודות לנהגים חדשים לבין זו של הוותיקים כך שבכל מקרה, הסנקציות יהיו דומות וכך גם מנגנון צבירת הנקודות עצמו.

תקופת צבירת הנקודות מהווה את פרק הזמן בו הנקודות נותרות בגיליון ואינן נמחקות. בצבירה של 12 נקודות חובה, יידרש הנהג לבצע קורס נהיגה נכונה. כעת אם לא יבצע עבירות תנועה המחייבות בנקודות בשנתיים הבאות, הקיימות יימחקו כך שהצבירה תתאפס לחלוטין.

אם צבירת הנקודות המשיכה והנהג הגיע ל-22 נקודות, הצבירה שלו תתארך למשך ארבע שנים עד לאיפוס הנקודות. בנקודה זו, די בצבירה של שתי נקודות נוספות כדי להגיע ל-24, המחייבות בביצוע קורס נוסף (ושונה מהקורס הבסיסי). אם גם בתום הקורס תימשך הצבירה והנהג יגיע לכדי 36 נקודות – רישיונו ייפסל לתקופה של 3 חודשים ויחודש רק לאחר מבחן תיאוריה ובדיקות במכון הרפואי.

גם לאחר צבירת 36 הנקודות וחידוש הרישיון כנדרש, הנקודות לא יימחקו אלא כעבור 4 שנים. בשלב הזה עשוי הנהג להמשיך לצבור דוחות ולהגיע לצבירה המסוכנת של 72 הנקודות, המחייבת אותו ל-9 חודשי פסילה, מבחני רישוי מחדש ובדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

נקודות לנהג חדש: מה חשוב לדעת?
נקודות לנהג חדש: מה חשוב לדעת?

 

הסנקציה המיוחדת בנוגע לנהגים חדשים

כאמור, נקודות לנהג חדש מוטלות באופן זהה לחלוטין לזה של הנהגים הוותיקים. הסנקציה שנקבעה בחוק לנהגים החדשים אינה מבוססת על שיטת הניקוד אלא בשני מישורים אחרים:

  • סעיפי ענישה ייחודיים שנובעים מעצם ההגדרה כנהג חדש, כמו למשל אי הצגת שלט נהג חדש, נסיעה ללא מלווה, הסעת נוסעים מעבר למותר ברכב וכו'. בשתי העבירות האחרונות קיימת פסילת מינימום לשלושה חודשים. זאת במקביל לסיכון מפני פסילה מנהלית ל-30 יום בגין עבירות אלה.
  • עבירות מהתוספת השלישית לפקודת התעבורה, שמחייבות גם הן בפסילה לשלושה חודשים על כל השלכותיה. בנקודה זו כדאי לציין את הקביעה המיוחדת לנהגים חדשים וצעירים בעבירת נהיגה בשכרות, הקובעת כי בהינתן 50 מיקרוגרם בבדיקת ינשוף ו-10 מיליליטר בבדיקת דם, יוגש דוח נהיגה בשכרות.

זאת להבדיל מנהגים ותיקים שאצלם כמות האלכוהול המותרת היא 290 מק"ג בבדיקת ינשוף ו-50 מיל' בבדיקת דם. מכיוון שהרשעה בעבירת שכרות מחייבת ב-10 נקודות רישוי ונהגים חדשים נמצאים בסיכון לעבירה זו עם כל לגימה, אפשר להחשיב את הסוגייה כסנקציה ייחודית לעניין הנקודות לנהג חדש שבכל זאת נבדלת מהנהגים הוותיקים.

הסנקציה המיוחדת בנוגע לנהגים חדשים
הסנקציה המיוחדת בנוגע לנהגים חדשים

 

נהגים חדשים: קיבלתם דו"ח? אל תשלמו אותו

חלק גדול מהנהגים החדשים סוברים בטעות כי אם ניתן להם דו"ח תנועה, יש לשלם אותו משום שאין דרך להתמודד עם הנושא, על אחת כמה וכמה בשל המחויבות להימנע מעבירות תנועה בתקופה זו. זוהי טעות, שכן תשלום הדוח מעביר על שמו של הנהג אוטומטית את נקודות הרישוי האמורות בדו"ח ומהווה הלכה למעשה הודאה בביצוע העבירה, כך שהיא תירשם בגיליון ההרשעות של הנהג.

בפועל, רק כאשר נהגים אלה משלימים את תקופת הנהג החדש ומצפים לרישיונם הקבוע, הם מבינים כי משרד הרישוי דורש מהם לעמוד במבחני רישוי או בבדיקות במכון הרפואי שעשויים לעכב את קבלת הרישיון משמעותית.

לאור אלה, יש לפנות עם הדו"ח במסגרת 90 הימים לתשלום לעורך דין תעבורה ולברר את כל האפשרויות המשפטיות הפתוחות בהתאם לנסיבות המקרה. משרד עו"ד אילון אורון מתמחה בדיני תעבורה כבר למעלה מ-45 שנים ומטפל בנהגים חדשים רבים שנקלעו לתסבוכת מול משרד הרישוי, כתוצאה מצבירת נקודות. לתיאום פגישת התייעצות בנושא פנו אלינו כבר עכשיו.

לא. משרד הרישוי מנהל את שיטת הנקודות ללא הבדל בין נהגים חדשים לוותיקים, אם כי ישנן השלכות משמעותיות פי כמה וכמה לנהג חדש שצובר נקודות בפרק זמן קצר ושנדרש לפסילת רישוי של 3 חודשים, שתאריך בשנתיים נוספות את תוקף הנהג החדש.

בצבירת 12 נקודות רישוי יש צורך בקורס נהיגה נכונה והימנעות מצבירה נוספת במשך שנתיים, כדי שיימחקו הנקודות הקיימות. בצבירה של 22 נקודות עולה פרק הזמן למחיקת הנקודות לארבע שנים. צבירת 24 נקודות מצריכה קורס נוסף ובהגעה ל-36 נקודות הרישיון ייפסל ל-3 חודשים.

זו הנחה תיאורטית אפשרית, שכן נהגים חדשים פחות מנוסים בהתמודדות עם דוחות תנועה ונוטים לחשוב כי אין מנוס מלשלם אותם (מה שמביא לקליטה אוטומטית של הנקודות מהדו"ח). בנוסף, החוק אוסר על נהגים חדשים לשתות אלכוהול לחלוטין, מה שמגדיל משמעותית את הסיכוי להרשעה בעבירות נהיגה בשכרות ומכאן לצבירה של 10 נקודות רישוי.

עורך דין תעבורה יוכל לסייע לכם בכל היתקלות עם גורמי החוק והאכיפה בדרכים ולפעול בדרכים משפטיות כלפי קבלת דוחות, פסילה מנהלית, פסילת רישוי, זימון לבית משפט, חקירה במשטרה וכו'.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.