בקשה להארכת מועד להישפט

להאזנה:

 

קיבלתם דו"ח וחלפו 90 הימים בהם ניתן להגיש בקשה להישפט? ייתכן שעוד לא מאוחר לעשות זאת. במאמר זה נדון באפשרות להגיש בקשה להארכת מועד להישפט, בנימוקים המתאימים לבקשה שכזו והסיכויים שתקבלו את יומכם בבית המשפט.

 

הגשת בקשה להישפט. מהי?

משטרת ישראל "מחלקת" מאות, אם לא אלפי דוחות תנועה מידי יום. חלק ממקבלי הדוחות ימהרו לשלם אותם, על מנת שלא לצבור כפל קנס. יתר הנהגים, יעדיפו לבחון אפשרויות נוספות לטיפול בדו"ח, כאשר הנפוצה וייתכן שגם הכדאית מכולן תהיה הגשת בקשה להישפט. מהי אם כך בקשה להישפט? כידוע, דוחות התנועה מהווים דוחות מסוג ברירת משפט – קנס כספי שבאפשרות הנהג לשלם, או לנסות לבטל.

וכך, במקרים שבהם נהג מעוניין להוכיח את חפותו בעבירת תנועה שיוחסה לו, או לפעול בדרך טקטית כדי להימנע מנקודות הרישוי האמורות ממנה, יוכל להגיש בקשה להישפט כדי להעביר את הדיון במקרה לבית המשפט. הגשת הבקשה מתרחשת באמצעות מילוי הספח שבגב הדו"ח ולאחריה יש לעקוב אחר מתן דואר רשום, כדי לקבל זימון לבית המשפט.

 

מועד 90 הימים להגשת בקשה להישפט

דוחות ברירת המשפט מקציבים לנהגים זמן פעולה מוגבל, במסגרתו עליהם לשלם או לחילופין להגיש בקשה להישפט בתוך 90 ימים. אם הנהג לא פעל בנדון ותקופה זו הסתיימה, יש לכך שתי השלכות חשובות: האחת – יחול על הדוח כעת כפל קנס, דהיינו שהנהג יצטרך לשלם את סכום הקנס בתוספת ריבית פיגורים בגובה 50%.

השנייה – הנהג מאבד הלכה למעשה את האפשרות להתגונן מפני האישום בדו"ח ואיננו יכול עוד להגיש בגינו בקשה להישפט. אך מה קורה כאשר הנהג מקבל לידיו את הדו"ח וברור לו כי יעדיף לערער עליו, אך כעת בנסיבות שונות ומשונות איננו מגיש את הבקשה בזמן כך שהמועד חולף? במקרים אלה ייתכן שניתן להגיש בקשה להארכת מועד להישפט, על עף שחלפו 90 הימים.

בקשה להארכת מועד להישפט
בקשה להארכת מועד להישפט

מתי תוגש בקשה להארכת מועד להישפט ובאילו נסיבות?

מצב חירום רפואי, נסיבות משפחתיות, סיטואציה ביטחונית, אסון בלתי צפוי ואפילו סגר הקורונה – כל אלה ועוד שלל נסיבות חריגות ובלתי מתוכננות עשויות לגרום לכל נהג סביר לפספס את מועד הבקשה להישפט ולחסום במו ידיו את האפשרות לטעון טענות אישיות. מלבד הגשת בקשה להארכת מועד להישפט בדיעבד, עלול הנהג לגלות כי נותרו לו רק עוד מספר ימים בודדים עד להגשת הבקשה ולכן יזדקק להארכה.

בפועל, קיימים שני טיעונים מרכזיים שניתן להביע בבקשות להארכת מועד להישפט:

  1. הצגת הסבר מגובה בהוכחות לגבי הסיבה שבגינה נבצר מהמבקש להגיש את בקשתו להישפט במועד החוקי, תוך 90 הימים.
  2. ציון העובדה שהעדר קבלת הבקשה להארכת מועד יביא לעיוות דין. עיוות הדין יתרחש למשל כאשר אדם מוכיח שנהג אחר היה זה שביצע את העבירה, או אם הדו"ח מכיל כשלים משמעותיים שמטילים ספק בביצוע העבירה כולה.

יצוין כי בתי המשפט נוטים שלא להאריך מועדי בקשות להישפט ולכן רק בהינתן מצב חריג ובלתי מתוכנן, מוכח ומוצדק, שבמסגרתו נבצר מהנהג להגיש בזמן את בקשתו, הבקשה להארכת מועד להישפט באמת תתקבל.

מתי תוגש בקשה להארכת מועד להישפט ובאילו נסיבות?
מתי תוגש בקשה להארכת מועד להישפט ובאילו נסיבות?

 

שמירה על טעם טוב וראוי בהצגת הנימוק

שכחה, פיזור דעת, איבוד הדו"ח אינם נחשבים לטעם טוב וראוי בעת הגשת בקשה להארכת מועד להישפט. החוק יוצא מנקודת הנחה שכל אדם אמור לקבל על עצמו את האחריות האישית למעשיו על הכביש, מה שמצביע גם על אחריותו לשאת בהשלכות לביצוע עבירה שיוחסה לו ולהתמודד עמה בדרך נאותה. גם כאשר נהג טוען כי לא קיבל אליו מעולם את הדו"ח (למשל צילום הרכב שנשלח בדואר), עליו להוכיח כי לא קיים אישור מסירה בדואר רשום.

ומה בנוגע לאירועים נסיבתיים כמו מעבר דירה שגרם להזנחת הטיפול בדו"ח במועד הרלוונטי? גם במצב כזה הנימוק לא יתקבל, שכן כאמור, כל אדם אמור לדאוג לענייניו האישיים תוך ביצוע כל תשלומי החובה שלו במועד, ללא קשר לשגרת חייו האישית.

בנוסף, אם העתיק את מקום מגוריו, עליו לעדכן את כתובתו במשרד הפנים כדי שכל דברי הדואר יישלחו אליו כראוי. כתוצאה מכך מי שיטען כי עקב מעבר דירה לא קיבל לידיו את דבר הדואר ויתגלה כי הדואר נשלח לכתובתו הישנה אך לא נדרש וזאת בשל העדר עדכון לכתובת במשרד הפנים – בקשתו תידחה.

נימוק הולם להגשת בקשה להארכת מועד להישפט, יהיה למשל נהג שהעתיק את מקום מגוריו אך קיבל דו"ח מהירות מצלמה לכתובתו הישנה על אף שכתובתו המעודכנת רשומה, כך שהוא לא היה מודע אליו כלל. במקרים אלה, יידרש טיפול משפטי מקצועי מצד עורך דין דיני תעבורה מנוסה, שיוכל לנמק את הבקשה כך שתיחשב כטעם טוב וראוי ותציג את כל ההוכחות הרלוונטיות כדי להתקבל.

 

על עיוות דין ומהותו

כפי שקראתם, על הנהג להראות שבדחיית בקשתו להארכת מועד ייווצר עיוות דין. מהו אם כך, עיוות דין? נמחיש זאת על ידי דוגמה שבה נהג מסוים ביצע עבירה בעודו נוהג ברכב שרשום על שם נהג אחר ואף מצהיר על כך כחוק. ככל שאותו נהג בעל תצהיר שמביע את החזקתו ברכב בעת ביצוע העבירה, הרי שבהימנעות מהארכת מועד להישפט ייגרם לו עיוות דין חמור.

אישור הבקשה להארכת מועד להישפט מטעמי עיוות דין תתרחש גם ככל שישנן נסיבות מובהקות שמראות כי הנהג לא ביצע את העבירה שנרשמה כנגדו בדו"ח, או לחילופין כאשר קיימים פגמים/ כשלים משמעותיים בהוכחתה. הנהג יצטרך להציג את כל הכשלים הללו במעמד הגשת בקשתו להישפט ולציין כי הם מטילים ספק בביצוע העבירה, לכן הוא מעוניין ביומו בבית המשפט.

על עיוות דין ומהותו
על עיוות דין ומהותו

 

כיצד עורך דין לתעבורה יכול לסייע בנושא?

הבעייתיות הגדולה ביותר בחלוף המועד להישפט, היא במקרה שבו הנהג יגלה כי המועד חלף בדיעבד, שעה שמשרד הרישוי דורש מהנהג להפקיד את רישיון הנהיגה שלו או לעבור אמצעי תיקון מסוים. מצבים אלה לוחצים את הנהג ומאלצים אותו לפעול במהירות כדי להימנע מאובדן רישיון הנהיגה שלו.

לכן מומלץ להיות ערניים לגבי המועד האחרון בו ניתן לבקש להישפט, או לבדוק מעת לעת האם נרשמו דוחות שלא הובאו לידיעתכם באמצעות שיחה למפנ"א (מרכז פניות נהגים ארצי). בכל מקרה שבו נדרשת בקשה להישפט, או לחילופין כאשר עולה הצורך בהארכת מועד והנסיבות לכך מוצדקות, עורך דין לתעבורה הוא  הכתובת להגשת בקשה מנומקת, איכותית וראויה, שתגדיל את הסיכויים לקבלתה.

בעת סקירת הדו"ח עורך הדין יקבל את כל הפרטים מהמקרה בדגש על בירור מצב הנקודות האישי של הנהג, נסיבות הדו"ח ועריכתו כנדרש, מה שיסייע לו להמליץ לנהג כיצד לפעול. ככל שהבקשה תתקבל ותישלח לנהג הזמנה לדיון בבית המשפט, עורך הדין יוכל לשמש כמייצג ולטעון לחפותו של הנהג בפועל.

 

בידכם דו"ח שלא טופל מצידכם בזמן? התייעצו עם משרדנו כבר עכשיו

לחלוף 90 הימים משמעויות משפטיות רבות, כולן לרעתו של הנהג. על מנת להתמודד עמן כראוי ולאפשר לנהג למצות את זכויותיו בכפוף לחוק, ניתן יהיה לבחון את האפשרות להגיש בקשה להארכת מועד להישפט ולאפשר לאותו נהג לקבל את יומו בבית המשפט. אנו מזמינים אתכם לפגישת התייעצות עם משרד עורך דין אילון אורון, בה נוכל לבחון את דרכי הפעולה המתאימות.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.