בקשה לביטול דוח תנועה

להאזנה:

 

אם קיבלתם דו"ח ואתם מעוניינים לבטל אותו, מיד תחשפו לכל הדרכים לעשות זאת ועל העילות המתאימות לביטול בהן תוכלו להשתמש בכל מצב. כלל האצבע הוא להגיש בקשה לביטול דו"ח בתוך 30 ימי הקנס במקום לשלם אותו, כדי שלא תאלצו לשלם בהמשך כפל קנס ולספוג את נקודות הרישוי ולחילופין להגיש בקשה להישפט בתוך 90 יום ממועד קבלת הדו"ח.

 

עבירות התנועה הנפוצות בישראל לשנת 2022

שנת 2022 מאופיינת בעלייה חדה ומדאיגה בכמות תאונות הדרכים ועל כן מגבירה המשטרה את מאמצי האכיפה. להלן כמה מהעבירות הנפוצות לשנה זו, הנחשבות לגורמי סיכון משמעותיים להיווצרות תאונות הדרכים:

סוג העבירה העונש הצפוי בעבירה
מהירות מופרזת נהיגה במהירות מופרזת צפויה לגרור קנס שבין 250-1,500 ₪ וחיוב ב-8-10 נקודות רישוי, בהתאם להיקף המהירות.
טלפון נייד מכיוון ששימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה הוא אחד הגורמים המרכזיים לתאונות, הוחמרה לגביו הענישה בשנתיים האחרונות והיא עומדת על קנס בסך 1,000 ₪ + 8 נקודות.
נהיגה תחת השפעת אלכוהול/ סמים עשרות אלפי תיקי נהיגה בשכרות נפתחים מדי שנה ומשמעותם היא ניהול הליך בבית משפט כנגד הנהג, צפי לפסילת רישיון לשנתיים מינימום, קנס, פסילה מותנית וחיוב ב-10 נקודות.
אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה עבירה זו כוללת 4 פעולות אסורות, המחייבות בדו"ח בסך 250 ₪ ללא נקודות או בדו"ח בסך 500 ₪ + 8 נקודות.

אם נרשם דו"ח בגין סיכון הולך רגל במעבר חציה, יזומן הנהג לבית המשפט ולצד עונשו יוטלו גם 10 נקודות.

עבירות אופניים חשמליים בשנה החולפת נרשמה עלייה משמעותית בכמות הדוחות לרוכבי אופניים חשמליים בגין נסיעה על המדרכה, מעבר באדום, נהיגה בחוסר זהירות, סטייה מנתיב ועוד.

עבירות אלה כרוכות בקנסות שנעים בין 250-1,500 ₪.

מעבר באור אדום עבירה חמורה המטילה על הנהג קנס בסך 1,000 ₪ ו-10 נקודות רישוי כל עוד לא גרמה לתאונה עם נפגעים או שבוצעה בנסיבות מחמירות.

אם העבירה אכן בוצעה בנסיבות מחמירות, יזומן הנהג למשפט ויהיה צפוי לפסילת רישיון וקנס בנוסף ל-10 הנקודות.

בקשה לביטול דוח תנועה
בקשה לביטול דוח תנועה

סוגי דוחות התנועה הקיימים

בישראל ניתן לקבל אחד משני סוגי דוחות בקשר לעבירות התנועה:

  • דוח ברירת משפט כאשר המדובר בעבירת קנס.
  • דוח הזמנה לדין המקביל בחשיבותו לכתב אישום.

 

כל אחד מסוגי הדוחות הללו מציב את הנאשמים בפני סנקציות משמעותיות. למעשה, גם תשלום קנס וחיוב בנקודות רישוי עלול להצטבר לרעתו של הנהג ולגרום לצבירת נקודות שיכולה להגיע כדי פסילת רישוי למשך 3 או 9 חודשים.

ככל שמדובר בפסילה ל-9 חודשים, יאלץ הנהג לעבור בתום התקופה מבחנים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים וכן יאלץ לעבור מבחני רישוי מחדש (תיאוריה וטסט). לאור זאת, מומלץ לדעת כיצד מגישים בקשה לביטול דוח תנועה ובאילו עילות ניתן להשתמש.

 

דרכי התמודדות עם דו"ח ברירת משפט

  • תשלום הדו"ח בתוך 90 ימים.
  • הגשת בקשה לביטול דו"ח תנועה בתוך 30 ימים מקבלתו.
  • הגשת בקשה להישפט בתוך 90 ימים מיום קבלת הדו"ח.
  • בקשה להמרת הדו"ח באזהרה (בעבירות קלות בלבד, שבוצעו בקרב נהגים בעלי ותק של חמש שנים ועבר נקי משך 3 שנים).
  • בקשה להסבת הדו"ח על שם נהג אחר (כאשר נהג אחר נסע ברכב ותועד מבצע עבירה שנרשמה על שם בעל הרכב).

 

נהגים שלא יפעלו בהתאם לאחת מהאפשרויות האלה בזמן הנקוב, יקבלו תוספת פיגורים לקנס הקיים ויוטלו עליהם נקודות הרישוי האמורות בדו"ח בכל מקרה. בנוסף, נהגים אלה מאבדים חלק גדול מהזכויות שהיו להם עד כה בנוגע להתמודדות עם הדו"ח בדרך של ביטול, המרה באזהרה או הסבת הדו"ח על שם נהג אחר.

דרכי התמודדות עם דו"ח ברירת משפט
דרכי התמודדות עם דו"ח ברירת משפט

 

איך מגישים בקשה לביטול דו"ח תנועה?

נהגים שיש להם סיבה מוצדקת לביטול הדו"ח המגובה בראיות, יוכלו להגיש בקשה לביטול הדו"ח בתוך 30 ימים. את הבקשה ניתן להגיש בדואר רשום לכתובת: מרכז פניות נהגים ארצי, תא דואר 120, פתח תקווה, מיקוד 4910002. לחילופין ניתן להגיש את הבקשה באופן מקוון דרך אתר האינטרנט של משטרת ישראל. יש לצרף לבקשה צילום של הדו"ח, צילום ת.ז ומכתב מנומק לעניין בקשת הביטול.

 

באילו נסיבות תיעתר המשטרה לביטול הדוח?

התביעה המשטרתית שתעיין בבקשת הביטול, תוכל להחליט אם לאשר או לדחות אותה תוך התחשבות במספר פרמטרים:

  • הרקע התעבורתי של אותו נהג
  •  טעות בפרטי הנהג המופיעים בדו"ח (כאשר קיימת טעות מהותית ולא שגיאה בהקלדה או שגיאת כתיב)
  • כשל מהותי המטיל ספק בביצוע העבירה, או מראה כי העבירה לא בוצעה כלל.

 

משרדנו נתקל לא אחת במצבים בהם בשל כתב בלתי קריא של השוטר מורה בית המשפט על ביטול הדו"ח וכן במקרים שבהם מחליט התובע לבטל את הדוח בגין חוסר עניין לציבור. כמו כן, רבים המקרים בהם מגיש הנהג בקשה להישפט ואיננו מקבל במשך שנה מיום הבקשה זימון למשפט. במצב כזה ניתן להגיש בקשה לביטול הדו"ח מחמת התיישנות.

באילו נסיבות תיעתר המשטרה לביטול הדוח?
באילו נסיבות תיעתר המשטרה לביטול הדוח?

 

כיצד להגיש בקשה להישפט בגין דו"ח תנועה?

כאשר לא קיימת עילה מוצדקת לביטול הדו"ח או אם חלפו 30 ימים מקבלתו, עדיין שמורה לנהגים הזכאות להגיש בקשה להישפט ולעמוד בפני שופט בנדון.

וכך אם יוחלט על ביטול הדו"ח או זיכוי, יימנע הנהג מצבירת הנקודות האמורות בדו"ח ולא יגיע לכדי סנקציות המוטלות עליו ממשרד הרישוי, הכוללות קורסי נהיגה נכונה, פסילת רישוי לשלושה חודשים (בצבירת 36 נקודות לפחות) או פסילת רישוי לתקופה של 9 חודשים, אם הנהג צבר לחובתו 72 נקודות ולחילופין צבר לחובתו 36 נקודות תוך 6 שנים מיום שהוטלה עליו פסילת רישוי לתקופה של 3 חודשים.

ככל שיחויב הנהג בפסילת רישוי לתקופה של 9 חודשים, יאלץ לעבור בתום התקופה מבחנים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים וכן יאלץ לעבור תיאוריה וטסט כתנאי להשבת הרישיון. אפשרות אחרת היא שעורך הדין המייצג יגיע להסדר עם התובע בתיק, לפיו יומר סעיף העבירה לסעיף קל יותר, אשר אינו מחייב בנקודות.

את הבקשה להישפט ניתן להגיש בתוך 90 ימים מקבלת הדו"ח, באמצעות מילוי ספח הבקשה בגב הדוח ושליחתו בדואר רשום. אפשרות נוספת תהיה להגיש בקשה מקוונת באתר משטרת ישראל. יש להקפיד כעת על הוצאת דואר רשום באופן עקבי ולהימנע מפספוס מועד הדיון שנקבע. עם קבלתו, ניתן לפנות לעורך דין תעבורה כדי שייצג אתכם בבית המשפט.

 

חשיבותו של ייצוג משפטי בדוחות התנועה

גם לדו"ח תנועה פשוט עלולות להיות השלכות משמעותיות לרישיון הנהיגה, שישפיעו על תחומי החיים הרבים בדגש על חיי התעסוקה, המשפחה, ניהול השגרה האישית ועוד. כדי להתמודד כראוי עם כל דו"ח, להבין כיצד לפעול ומהן הזכויות השמורות לאותו מקרה, מומלץ לפנות למשרדנו עם קבלת הדו"ח ולגבש החלטה מושכלת בהתאם לנסיבות.

משרד עורך דין אילון אורון מייצג נהגים בכל עבירות התנועה כבר יותר מ-45 שנים וצבר הצלחות משפטיות מרשימות, הודות לניהול מקצועי, בקיא וחסר פשרות של כל תיק. פנו אלינו ונסייע גם לכם.

ככל שישנן נסיבות מוצדקות וברות הוכחה מהן ניתן לדרוש בביטול הדו"ח, יש להגיש בקשה בנושא למרכז נהגים ארצי (מפנ"א) בתוך 30 ימים מיום קבלת הדו"ח.

כמובן. ערעור זה מתבטא בפעולת הגשת הבקשה להישפט, אותה ניתן לבצע בתוך 90 ימים מקבלת הדו"ח ולקבל בהמשך זימון למשפט.

מדובר בהסבת דו"ח על שמו של נהג אחר, אותה אפשר לבקש באמצעות חתימת מקבל הדו"ח והנהג בפועל על תצהיר משפטי מול עורך דין. לאחר מכן, יבוטל הדוח הקיים ודוח חדש יישלח למבצע העבירה בפועל.

כל עוד מדובר בעבירה קלה הנכללת ברשימת העבירות המותרות ובתנאי שלנהג 5 שנות וותק בנהיגה ואפס דוחות משלוש השנים האחרונות, ניתן להגיש בקשה להמרת הדוח באזהרה.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.