להאזנה:
כל נהג שהגיע לצבירה של 36 נקודות רישוי, צפוי לפסילת רישיון של 3 חודשים. בסיום תקופת הפסילה, יידרש הנהג לבצע את מבחני הרישוי מחדש (תיאוריה וטסט) וכמובן להימנע מהישנות של צבירת הנקודות, שתטיל עליו בפעם הבאה עונש חמור פי שלוש. במאמר זה נתייחס לשאלה כמה נקודות זה שלילה ונעמוד על ההשלכות של צבירת הנקודות גם במכסה נמוכה יותר, שעדיין לא מסכנת את רישיון הנהיגה.
שיטת הנקודות עובדת
לא שוטרים בדרכים ולא החשש מפני נהגים "גרועים" על הכביש מרתיעים את ציבור הנהגים בישראל, כפי שדו"ח עם נקודות מסוגל להרתיע. ולראיה, שיטת הניקוד עובדת, שכן נהגים רבים ממהרים לבדוק כמה נקודות זה שלילה, מחשש לפסילת רישיון ממושכת.
חשוב להקדים ולומר כבר בשורות אלה, כי תכלית שיטת הניקוד הישראלית היא להתחקות אחרי עברייני תנועה סדרתיים ולהטיל עליהם ענישה שהולכת ומחמירה, ככל שהם יוסיפו לצבור יותר נקודות.
אז כמה נקודות שווה כל עבירת תנועה?
שיטת הנקודות מכילה 5 דרגות, אליהן משתייכות כל עבירות התנועה בהתאם לחומרתן. כל עבירה תקבל ניקוד בין 2-10 נקודות, כאשר הניקוד מבוסס על מספרים זוגיים בלבד, דהיינו ניקוד של 2,4,6,8 או 10 נקודות רישוי. הדרגות מסודרות כך שעבירות חמורות "שוות" ניקוד גבוה יותר:
מספר הנקודות | מהות העבירות בדרגה זו | עבירות תנועה אפשריות |
2 נקודות רישוי | עבירות בדרגת חומרה קלה, בהן הסכנה יחסית נמוכה ולפיכך גם סכום הנקודות. | נסיעה על המדרכה שלא לשם חצייתה, אי חגירת חגורת בטיחות, נסיעה ללא אורות ועבירות גרירה. |
4 נקודות רישוי | עבירות שמסכנות בעיקר את הנהג וייתכן שגם את סביבתו. | אי מתן זכות קדימה, אי מתן אפשרות להולך רגל לחצות בבטחה, נהיגה נגד כיוון התנועה, חציית קו הפרדה רצוף, עיכוב תנועה. |
6 נקודות רישוי | עבירות שמסכנות בעיקר את סביבת הנהג. | חציית קו הפרדה רצוף, אי ציות לתמרורים, נהיגה שלא בימין הדרך, עקיפה שלא כדין, אי מתן זכות קדימה, נהיגה בקלות ראש. |
8 נקודות רישוי | עבירות בדרגת חומרה גבוהה, המסכנות את הנהג ואת סביבתו. | תאונת דרכים בה נחבל אדם, נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף לסוג הרכב, נסיעה באור אדום וצהוב יחד, מהירות מופרזת. |
10 נקודות רישוי | עבירות חמורות ביותר, המסכנות חיי אדם ודורשות הרתעה משמעותית. | גרימת מוות ברשלנות, הפקרה (פגע וברח), נהיגה בזמן פסילה, מעבר באור אדום, מהירות מופרזת, נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול. |
איך מצטברות הנקודות?
נקודות רישוי נפרדות מהענישה שמוטלת על נהגים מבית המשפט ולכן מדובר בענישה נפרדת, בהתאם לסך הנקודות הצבור לנהג. הנקודות מצטברות לחובתו של הנהג במשך שנתיים ממועד העבירה האחרונה, או למשך 4 שנים כאשר הצבירה משמעותית (מ-20 נקודות ומעלה). בסיום התקופה וככל שלא התווספו לגיליון ההרשעות נקודות נוספות, אלו שקיימות כעת יימחקו אוטומטית ובכך יזדמן לנהג להתחיל "דף חדש".
יחד עם זאת, צבירת נקודות מובילה גם לחובתו של הנהג לעבור קורס נהיגה מונעת (קורס נהיגה בסיסי) וזאת כאשר צבר 12 נקודות. אם הנהג צבר 24 נקודות, הוא יידרש לביצוע קורס נוסף (קורס נהיגה נכונה) הכולל בסיומו מבחן שיש להשלים בהצלחה.
חשוב להבהיר כי ביצוע הקורסים כשלעצמו איננו מוחק את נקודות הרישוי. רק אם בתום תקופת הצבירה לא נרשמו עבירות נוספות לחובת הנהג והוא אכן ביצע את הקורסים הנדרשים, הנקודות הקיימות יימחקו. ולהיפך – כאשר אדם לא ממשיך לצבור דוחות אך מסיבה כלשהי איננו עובר את הקורס אליו הוא נדרש, הנקודות שלו לא יימחקו. במקרה כזה, די בכל דו"ח נוסף כדי להגיע לכמות הנקודות המביאה לשלילת רישיון.
אז כמה נקודות זה שלילה בדיוק? לפניכם המידע המלא:
ניקוד בין 0-10 – ניקוד זה לא מסב לנהג נזק ואיננו כרוך בענישה. בתום שנתיים ממועד העבירה האחרונה, הנקודות הללו יימחקו והצבירה תתחיל שוב מאפס.
ניקוד בין 12-22 נקודות – ניקוד זה מצריך מהנהג לבצע קורס נהיגה ולהימנע מצבירת דוחות נוספים כדי לאפס את מצב הנקודות שלו. אם עבר בהצלחה את הקורס ולא צבר דוחות נוספים, הנקודות יתאפסו תוך שנתיים ממועד העבירה האחרונה.
ניקוד בין 24-34 נקודות – ניקוד זה מצריך מהנהג לבצע קורס נוסף שבסיומו יש לעבור בהצלחה מבחן מסכם. אם עבר בהצלחה את הקורס ולא צבר דוחות נוספים, הנקודות יתאפסו תוך 4 שנים ממועד העבירה האחרונה.
צבירת 36 נקודות בפעם הראשונה – 36 נקודות מהוות שלילה למשך 3 חודשים, בסיומם הנהג יידרש לבצע מחדש את מבחני הרישוי כדי לקבל את רישיונו מחדש.
צבירת 36 נקודות מחדש תוך 6 שנים או צבירת 72 נקודות – אם תהיתם כמה נקודות זה שלילה נוספת, הרי שהפעם הפסילה תתרחש למשך 9 חודשים, בסיומם יהיה על הנהג לבצע את מבחני הרישוי מחדש וכן בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים כדי לקבל את רישיונו מחדש. כעת, רק בתום 4 שנים מהעבירה האחרונה הנקודות הקיימות יתאפסו.
קיבלתי דו"ח תנועה עם נקודות. האם אפשר להימנע מהן?
מרבית דוחות התנועה המוטלים על הנהגים הם מסוג ברירת משפט, כלומר דוחות המחייבים בקנס כספי ונקודות רישוי. במקרה כזה הנהג רשאי להגיש בקשה להישפט. ככל שמוגשת בקשה להישפט, יתקיים דיון בבית המשפט, אשר במהלכו יוכל הנהג לפעול במספר מישורים, בין היתר לכפור באישום. במקרה כזה יקבע התיק לשמיעת ראיות. ככל שבית המשפט ימצא לזכות את הנהג מהמיוחס לו, מטבע הדברים גם לא יחויב בנקודות.
במקרים רבים, ניתן יהיה, ע"י סנגור שהתמחה בתחום, להגיע להסדר טיעון עם התביעה, כך שסעיף האישום יוחלף לסעיף אשר אינו מחייב בנקודות, וזאת בכפוף לכך שהסנגור יטען טיעונים לגוף העניין לגבי ליקויים בדרך עבודת השוטר.
לעתים ולפי העניין, ניתן לבקש הסבת הדו"ח ע"ש נהג אחר (ככל שמדובר לדוגמה בעבירת מהירות או רמזור אשר תועדה ע"י מצלמה – והדו"ח נרשם לבעלים מכח חזקת הבעלות, אך בפועל היה אדם אחר נהג ברכב). ניתן אף במקרים מסוימים להגיש בקשה להמיר את הדו"ח באזהרה או להגיש בקשה לביטול הדו"ח.
לסיכום: כאשר יש סכנה לשלילת רישיון, יש לשקול פעולות מתאימות
כל פעולה תתאים לנהגים שונים, בהתאם לנסיבות אותה העבירה, ההיסטוריה התעבורתית שלהם וגם מצב הנקודות בפועל. לעתים, כאשר מדובר בנהג ללא עבירות כלל שקיבל דו"ח של 2 או 4 נקודות בסך הכל, יקבל דווקא המלצה לשלם את הדו"ח ולפעול הלאה רק אם וכאשר יקבל לידיו דו"ח תנועה נוסף (שכבר עשוי להגדיל משמעותית את צבירת הניקוד).
הדרך הטובה ביותר להבין כיצד לפעול במקרה שלכם תהיה להתייעץ בנושא עם עורך דין דיני תעבורה מוביל, שיוכל לבחון את גיליון ההרשעות ואת נסיבותיו המדויקות של הדוח ולהבין כיצד ניתן להימנע מצבירת נקודות משמעותית שתוביל לשלילה.
עורך דין לתעבורה יוכל לעזור גם במקרה של שלילה ממשרד הרישוי בפועל, כאשר קיימות נסיבות שמראות כי ניתן לקצר את השלילה או להימנע מהטלת פסילה בפעם השנייה. לא אחת קורה שהפסילה אף מוטלת בשל טעות במחיקת הנקודות, כך שהצבירה נמשכה לאורך שנים מבלי שהנקודות נמחקו אוטומטית כפי שהיו אמורות.
משרד עו"ד אילון אורון צבר ניסיון עשיר בתחום התעבורה במשך למעלה מ-40 שנה. עו"ד אורון שימש בזמנו אף תובע מטעם המשטרה משך מספר שנים ואף הוציא מספר ספרים בנדון, לרבות האנציקלופדיה לתעבורה ובה אלפי ערכים. עו"ד אורון אף משמש כיו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.