נהיגה בפסילה

להאזנה:

 

נהיגה בזמן פסילה

נהיגה בזמן פסילת רישיון נהיגה נחשבת כאחת מעבירות התעבורה החמורות ביותר, אם לא החמורה מכולן. בתי המשפט מתייחסים אליה כצפצוף על המערכת המשפטית ומי אשר עולה על ההגה, למרות שרישיונו פסול, עלול להיענש במאסר בפועל. זאת באשר אין לכאורה דרך אחרת לכפות עליו לציית לפסק הדין שעל פיו רישיונו לנהוג נפסל מלכתחילה.

 

סוגי פסילות רישיון נהיגה:

אדם עצור עקב נהיגה בפסילה

נהיגה בפסילה
נהיגה בפסילה

נהיגה בפסילה – אי ציות לחוק

במקרים רבים הנהג נאלץ שלא לציית לחוק, למרות שרישיונו נפסל וזאת מחשש לאובדן פרנסה ואפשרות קיום ובעיקר בימים אלו, ימי הקורונה.

אכן מצוקה קשה שבעטיה הנהג מפר את החוק ונוהג בזמן פסילה, על מנת לפרנס את בני משפחתו ומחשש ממשי לאובדן מקום העבודה, אין בה כמובן בכדי להצדיק את ההפרה הבוטה של החוק. יחד עם זאת, בית המשפט אמור להתחשב במצוקה אליה נקלע הנהג, מבחינת אוי לי מיוצרי ואוי לי מיצרי ולהקל בעונש.

ישנו היגיון רב בהטלת עונש של מאסר ולו בעבודות שירות, במקום עונש של פסילת רישיון נהיגה לתקופה ארוכה, כסנקציה כנגד מי שהפר את צו בית המשפט. זאת מחשש שמא אותו נהג, שלא עמד במבחן הקודם ונהג בזמן פסילה, עלול להתייאש, לא לראות את האור בקצה המנהרה ולחזור לסורו, אם ייענש בפסילת רישיון נהיגה לתקופה ארוכה.

שופט בית המשפט העליון בדימוס, השופט דב לוין, אשר כיהן בזמנו כיושב ראש המועצה הלאומית למניעת תאונות דרכים, המליץ (בהרצאה שנשא בסיום כהונתו עם פרישתו לגמלאות), לבתי המשפט להימנע משלילת רישיון נהיגה לתקופות ארוכות, באשר הדבר עלול לגרום לנאשם, אשר לא רואה את האור בקצה המנהרה, להתייאש ולנהוג בזמן פסילה.

מתחם הענישה בגין עבירה זו ינוע בין מספר חודשי פסילת רישיון הנהיגה בפועל, לתקופה העולה על שנה וזאת בנוסף לקנס, חיוב בשירות לתועלת הציבור או בענישה בדמות מאסר בדרך של עבודות שירות ואף, מאחורי סורג ובריח.

יחד עם זאת חשוב לזכור שמי שנוהג כאשר רישיונו נפסל, לא יורשע בעבירה של נהיגת רכב בזמן פסילה וזאת אם לא הוכח כי הודע לנהג שרישיונו נפסל על ידי בית המשפט וכן, שהנהג היה מודע להיותו פסול בעת שנהג.

לעתים, אף אם נאמר לנהג מפורשת על ידי איש משטרה כי רישיונו נשלל והוא מרשה לעצמו לנהוג, עדיין  עשוי אותו נהג לצאת זכאי בדין היה אם יוגש נגדו כתב אישום.

לדוגמא, בזמנו ייצגתי נהג אשר זומן לבית המשפט לתעבורה והואשם בעבירה של נהיגת רכב במהירות מופרזת וחריגה. על אותו נהג, לאור החריגה המשמעותית מהמהירות המותרת ועברו התעבורתי המכביד, הוטל עונש של פסילת רישיון נהיגה בפועל ל- 4 חודשים וזאת בהעדרו.

בהמשך, הנהג נעצר ע"י שוטר וכשהשוטר טען באוזניו כי הוא נוהג בזמן פסילה, השיב אותו נהג, כי אינו יודע על כך ולא קיבל כל הודעה.

בנסיבות אלו זומן אותו נהג לתחנת המשטרה, הוצג בפניו פסק הדין אשר על פיו רישיונו נפסל בפועל ובנוסף החתים אותו השוטר על כך שהוא יודע כי רישיונו נשלל ואסורה עליו הנהיגה.

הנהג יצא מתחנת המשטרה, נכנס לרכבו והחל בנסיעה.

שוטרי התחנה, אשר הבחינו לתדהמתם, בנעשה נסעו בעקבותיו עצרו אותו, אזקו אותו, ולאור זאת הוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה של נהיגה בזמן פסילה.

הנהג הועמד לדין בבית המשפט לתעבורה, כאשר התובע המשטרתי הדגיש בפני השופט את חומרת המעשה, וציין כי לטעמו משול הדבר כמי שהטיל את מימיו מהמקפצה.

שופט התעבורה ציין בהכרעת הדין כי המדובר במעשה חמור ביותר ובהתנהגות נפשעת, אך יחד עם זאת ובאין מנוס, מצא השופט לקבל את טיעוני ולזכות את הנאשם.

מסתבר כי לא הוכח שהנאשם זומן כדין לדיון שבו נשלל רישיונו בהיעדרו ובנסיבות אלו לא קמה סמכות לשופט התעבורה לשפוט אותו, ללא נוכחותו ולכן פסק הדין בטל מעיקרו.

בסוף הדברים חשוב מאוד לדעת כי מי אשר נוהג בזמן פסילה ומורשע בדין מסתכן לא רק בענישה מחמירה, אלא אף וחמור מכך, אם חלילה יפגע בתאונת דרכים, לא יהיה זכאי לפיצוי ובנוסף, היה אם כתוצאה מאותה תאונה נפגעו אנשים נוספים, חברת הביטוח תדרוש מאותו נהג להחזיר לה את מלוא ההוצאה.

נהיגה ללא רשיון

נהיגה בפסילה – תיאור מקרה

נהג הורשע בהעדרו בעבירת מהירות ע"פ צילום. השופט קיבל לידיו את טופס ההרשעות של הנאשם והפעיל נגדו פסילה מותנית של שלושה חודשים. הנאשם קיבל הודעה לפיה הורשע בהעדרו ורשיונו נפסל בפועל אך הוא בחר להתעלם מההודעה והמשיך לנהוג כשהוא יודע אודות פסילת רשיון הנהיגה שלו בפועל.

הנהג נלכד נוהג בפסילה, נעצר ע"י המשטרה, הודה בכך שידע אודות הפסילה והואשם בעבירה חמורה של נהיגת רכב בזמן פסילה.

לאחר שנלכד פעם אחת, ולמרות שהבטיח שלא לחזור לסורו נתפס הנהג נוהג שוב ברכב וגם הפעם נחקר ע"י המשטרה והואשם פעם נוספת בעבירה של נהיגה בזמן פסילה.

מדובר איפוא בשתי עבירות חמורות אשר העונש בגינן עלול להיות מאסר ממשי ופסילה ארוכה של רשיון הנהיגה בפועל.

בביהמ"ש לתעבורה ברמלה הודה סניגורו של הנהג בכך שהנאשם נהג פעמיים כשהוא יודע כי נפסל בפועל אך למרות זאת ביקש את הסניגור לזכותו מכל אשם לאור הטענה כי אומנם התקיימה "מחשבה פלילית" אך מעשה פלילי לא הוכח.

השופט, ירון לוי, לאחר שקיבל לידיו את פסה"ד בו נפסל הנהג בהעדרו החליט לזכותו משני האישומים שעניינים נהיגה בזמן פסילה.

השופט קבע כי פסה"ד הפוסל בוטל ע"י שופט התעבורה. השופט אשר ביטל את פסה"ד בתיק הרמזור נימק את הביטול באומרו: "אין אישור מסירה. מבטל את פסה"ד". לאור זאת החליט השופט אשר דן באישומים אודות נהיגה בזמן פסילה כי בהעדר הוכחה על זימון ובהעדר מסמך המעיד על שיגור הזמנה בדואר רשום, לא קמה סמכות לקיום הדיון בהעדרו של הנאשם ולכן אין בעובדה שהנאשם קיבל הודעה על פסילתו בהעדר כדי להצדיק את הרשעתו בדין למרות שהוא התעלם מאותה הודעה והרשה לעצמו לנהוג בזמן פסילה גם לאחר שנעצר ע"י המשטרה והואשם בעבירה זו.

בשולי פסה"ד כתב השופט ש"עם כל הרצון לייעל ולפשט את סדרי ההמצאה בעבירות קלות יחסית, נראה לי כי שפיטת נאשם שלא קיבל הזמנה לדין, מהווה פגם מהותי, היורד לשורשו של עניין".

בנוסף כתב השופט כי "לא יעלה על הדעת שאדם יורשע בדין בחדרי חדרים מבלי שכלל הוזמן לדין".

 

לאור זאת כאמור נמצא הנאשם זכאי בדין בשתי העבירות החמורות אשר יוחסו לו.

נהיגה בפסילה - תיאור מקרה
נהיגה בפסילה – תיאור מקרה

 

המשך

להערכת סיכוייך ללא חיוב או יצירת קשר לחץ/י כאן

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.