נהג חדש חוקים

קבלת רישיון נהיגה היא נקודת ציון חשובה ומרגשת בחייו של כל אדם. עבור אנשים רבים, קבלת רישיון הנהיגה מסמלת את המעבר לעצמאות ולחופש תנועה, אך גם מלווה באחריות כבדה להתנהג בזהירות ולשמור על חוקי התעבורה. בשל חוסר הניסיון של נהגים חדשים, הם נתונים לסיכון גבוה יותר להיקלע לתאונות ולעבירות תנועה, ולכן נקבעו תקנות ייחודיות על ידי הרשויות כדי להגן עליהם ועל עוברי הדרך האחרים בדרכים. במאמר זה נסביר את החוקים והתקנות שחשוב לכל נהג חדש להכיר כדי להסתדר בעת נהיגה בכביש וכדי לנהוג בצורה בטיחותית ונכונה.

מהי ההגדרה לנהג חדש?

נהג חדש מוגדר באופן רשמי כמי שקיבל לראשונה רישיון נהיגה בתוקף לסוג רכב מסוים, בין שמדובר ברכב פרטי, במשאית, באופנוע, ברכב כבד או בכל רכב אחר הדורש רישיון נהיגה בכל גיל. התקופה של נהג חדש נמשכת שנתיים שלמות מיום קבלת הרישיון הראשון. במהלך תקופה זו, הנהג החדש כפוף לתקנות מיוחדות שנועדו להגביל את חופש הפעולה שלו כנהג חסר ניסיון.

מהן התקנות לנהג חדש?

אלו הן התקנות שחשוב שנהגים חדשים יכירו לפני שהם עולים על הכביש:

יש לתלות שלט "נהג חדש" על השמשה האחורית באופן ברור וקריא לכל עוברי הדרך. נהיגה ללא שלט "נהג חדש" נחשבת לעבירת תנועה, ושוטרי התנועה נוהגים לאכוף את העבירה הזו נגד נהגים חדשים

קיימת הגבלה על מספר הנוסעים שנהג חדש רשאי להסיע.

נהג חדש מתחת לגיל 21 רשאי להסיע עד שני נוסעים בלבד, אלא אם כן נוסע איתו מלווה כהגדרתו בחוק.

הימנעות מעבירות תנועה חמורות היא הנושא החשוב ביותר. נהג חדש שיורשע בבית משפט לתעבורה בעבירה חמורה מהרשימה המחייבת, למשל נהיגה בשכרות, עלול לקבל שלילת רישיון. על אף שעורך דין תעבורה יכול לעזור במקרים מורכבים אלו, על הנהג החדש להיזהר ככל האפשר מביצוע עבירות תנועה בתקופה זו כדי לא לסכן את רישיון הנהיגה שלו.

תקופת ליווי לנהג חדש

במהלך חצי השנה הראשונה לרישיון הנהיגה שלו, נהג חדש עד גיל 24 נדרש לנהוג עם מלווה. ב-3 החודשים הראשונים עליו לנהוג עם מלווה בכל שעות היום, ובשלושת החודשים שאחריהם עליו לנהוג עם מלווה בלילה בין השעות 21:00 ל-06:00 ביום למחרת. על המלווה להיות נהג בן 24 לפחות ובעל רישיון נהיגה על אותו סוג הרכב עם ותק של 5 שנים לפחות. השותף שילווה אותו יוכל לסייע לו מניסיונו העשיר, להדריך אותו ולהזהיר מפני סכנות בשעת הנהיגה. 

מהן הדרישות מנהג חדש?

מעבר לכל ההגבלות האלו, על הנהג החדש להקפיד על סטנדרטים גבוהים במיוחד של זהירות וציות לחוק במהלך שנתיים אלו. כל עבירת תנועה שהוא מבצע נחשבת לחמורה יותר ועלולה להוביל לקנסות ועונשים המוגדרים בחוק כמו קנס כספי, נקודות לנהג חדש או אפילו שלילת רישיון במקרים חמורים.

  האם יש הבדל בין נהג חדש ברכב לנהג חדש באופנוע?


מבחינת התקנות אין הבדל עקרוני בין נהג חדש ברכב פרטי לבין נהג חדש באופנוע, ברכב כבד אחר או בכל סוג רכב אחר. כל ההגבלות והחוקים חלים על כולם באופן שווה וזהה.

סיכום

התקנות המיוחדות לנהגים חדשים הן חלק חשוב בשמירה על בטיחות בדרכים והגנה על החיים של כולנו. הן אומנם יקשו מעט על הנהג החדש ויגבילו את חופש התנועה שלו, אך תקופה זו היא קצרה יחסית וחשובה מאוד כדי לצבור ניסיון בנהיגה ובהתנהגות זהירה על הכביש. כל עוד הנהג החדש יקפיד לשמור על החוקים, הוא יוכל להפוך בזמן קצר לנהג ותיק, זהיר ואחראי הראוי לרישיון נהיגה מלא בלי ליווי והשגחה.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.