הסעת נוסעים בשכר

הסעת נוסעים בשכר היא עניין שהפך פופולרי בשנים האחרונות עם השינויים התמידיים בצורכי התחבורה שלנו כחברה. אנשים רבים מנצלים את ההזדמנות לנסוע עם אחרים יחד ליעד משותף ולבקש מהם תשלום על הדלק או על הנסיעה עצמה. עם זאת, במקרים רבים ההסעה הזאת אינה חוקית ואינה מכוסה בביטוח, והיא עלולה לעלות בקנסות ואף בכתבי אישום מטעם משרד התחבורה. מהם החוקים בנושא וכיצד אפשר להסיע נוסעים בתשלום ברכב שלכם? הינה כל הפרטים בנושא.

מהי ההגדרה להסעה בשכר?

ההגדרה של הסעה בשכר היא בקשת תשלום מנוסעי הרכב בעבור הנסיעה ברכב הפרטי שלכם. כלומר אתם כאנשים פרטיים נוהגים ליעד כלשהו ומזמינים אנשים נוספים לנסיעה, כשהסכמתם ביניכם (בין שבעל פה או בכתב) שהם ישתתפו בהוצאות הנסיעה ולמעשה ישלמו לכם עליה. הסעה כזאת ידועה בעולם בשם קארפול (carpool באנגלית) – תחבורה שיתופית. ברחבי העולם יש חברות המאפשרות לעסוק בעניין באופן חוקי כמו אובר, ליפט ועוד, אך בארץ הפעילות של החברות האלו אינה קיימת וההסעה בשכר מוגדרת היטב בחוק הישראלי, והיא אסורה לכל בעלי הרכב הפרטי שאין להם היתר ממשרד התחבורה.

כיצד מגדיר משרד התחבורה הסעה בשכר?

לפי תקנה 84א' של משרד התחבורה, הסעה בשכר היא כל הסעה שהנהג מקבל עליה תמורה, בין שהיא שכר או כל תמורה אחרת. לפי החוק, חל איסור להסיע נוסעים בשכר או בכל תמורה אחרת אלא אם הוא עומד בתקנות הבאות:

  • הרכב שהוא נוסע בו הוא מונית, טיולית, רכב מדברי או רכב סיור, ובתנאי שהרכב כולו יעמוד לרשות מזמין ההסעה ולא ייגבה תשלום בנפרד מכל נוסע, אוטובוס (או אוטובוס זעיר ציבורי), רכב בטיחותי או רכב מסוג N1 או N2 המוגנים נגד ירי כאשר הנסיעה היא מישראל ליהודה ושומרון או לכיוון השני
  • אם ההסעה היא ברכב פרטי, בעל הרכב צריך לקבל היתר לכך (והתנאים בנושא מפורטים בתקנה 84ב' בנושא הסעות שיתופיות)
  • הסעה באמבולנס בעת שהנוסע צריך השגחה או טיפול רפואי בזמן הנסיעה

מה חשוב להכיר בנושא ביטוח רכב בהסעה בשכר?

ביטוח הרכב הפרטי הסטנדרטי אינו מכסה נסיעות בתשלום, ואם התרחשה תאונה שבה היו נוסעים שנדרשו לשלם על הנסיעה הנהג יהיה חשוף לתביעה הן מחברת הביטוח, הן מהנוסעים עצמם והן ממשרד התחבורה, משום שהוא ייחשב "נותן שירות" במקרה הזה. העניין נכון גם לרכבים פרטיים המתקבלים בשירות ליסינג, המכוסים בדרך כלל בביטוח רגיל וסטנדרטי בלי תוספות סיכונים. עם זאת, אם לנסיעה היה אופי עסקי ייתכן שבית המשפט יפסוק לטובתכם לפי הצגת הראיות הנכונות, ולכן מומלץ מאוד לפנות בהקדם לעורך דין תעבורה שיעזור לכם לאסוף את הראיות הנדרשות ויספק לכם ייעוץ מקצועי ומקיף כדי שתוכלו לנצח בקייס. ייצוג בכל מקרה של תביעה בבית המשפט הוא חיוני ביותר, משום שענייני הבירוקרטיה בתחום הזה עלולים להיות מבלבלים וכדאי שיהיה לצידכם מומחה בתחום הבקיא בכל החוקים, התקנות והתהליכים הנדרשים למימוש הזכויות שלכם, לניצחון בתביעה או להגנה מוצלחת במקרה של תביעה נגדכם.

שאלות ותשובות

האם מותר להסיע נוסעים בשכר ברכב נוסעים פרטי?

אסור להסיע נוסעים בשכר ברכב פרטי, אלא אם קיבלתם היתר לכך ממשרד התחבורה.

האם מותר להסיע נוסעים בשכר?

מותר להסיע נוסעים בשכר אם יש לכם אישור לעשות זאת ברכב הפרטי שלכם, או שאתם נוהגים באוטובוס (כולל אוטובוס זעיר ציבורי), מונית, טיולית, רכב סיור, רכב בטיחותי, רכב מדברי או רכב ממוגן ירי הנוסע לשטחי יהודה ושומרון וחזרה, הכול לפי תקנת תעבורה 84א'.

סיכום

הסעה בשכר היא כל נסיעה אשר הנהג מבקש תמורה כלשהי (לרבות תשלום כספי) מהנוסעים. הסעה כזו ברכב פרטי אינה חוקית אלא אם התקבל היתר לכך ממשרד התחבורה, והיא בדרך כלל גם אינה מכוסה על ידי הביטוח וחושפת את הנהג לתביעות רבות. במקרה של תביעה בנושא כדאי מאוד להיעזר בעורך דין תעבורה שיעזור לכם להתמודד עם כל הבירוקרטיה הכרוכה בתהליך.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.