הסבת דוח משטרה

להאזנה:

 

זה בוקר יפה ולתדהמתכם גיליתם בתיבת הדואר דו"ח בגין עבירה שבוצעה ברכב שלכם, אולם כלל לא נהגתם ברכב באותו המועד כך שלא אתם ביצעתם את העבירה המיוחסת. במקרים אלה, כדאי לברר מי מבני הבית, המכרים או העובדים נהג ברכב וביצע את העבירה, כדי שתוכלו לבקש הסבת דוח משטרה ולהימנע מרישום משטרתי, קנס לתשלום וחיוב בנקודות רישוי.

 

באילו מצבים תידרש הסבת דו"ח?

משטרת ישראל פועלת במגוון דרכים כדי למצות את הדין עם נהגים שביצעו עבירת תנועה. חלקם ייעצרו בצד הדרך ויאלצו להשלים את נסיעתם כשדו"ח ברירת משפט או זימון למשפט נמצא בידם. אחרים יקבלו את הדו"ח דרך הדואר, לרוב בעקבות לכידת כלי הרכב במצלמת תנועה.

הדוחות מהסוג האחרון לא מערבים מפגש פיזי בין שוטר ונהג, מה שמעורר בלא מעט מקרים את הספק לגבי מבצע העבירה האמיתי. מכיוון שהדו"ח מגיע אוטומטית אל בעל הרכב הרשום, עליו לוודא כי האחריות לעבירה הרשומה מוטלת עליו או שייתכן ונהג אחר ביצע אותה וכעת יש להסב עליו את הדו"ח.

יודגש כי בנקודה זו אין לשלם בשום אופן את הדו"ח. עצם התשלום מהווה הודאה באשמה וקליטה אוטומטית של נקודות הרישוי שמצוינות בדו"ח, הנרשמות כאמור לחובתו של מקבל הדו"ח. במקום זאת, יש לגשת לעורך דין תעבורה במסגרת 90 ימי התשלום ולהבהיר מי בפועל נהג ברכב, לצורך הסבת הדו"ח על שמו.

 

הסבת דו"ח תנועה על שמו של תאגיד

חלק מדוחות התנועה מבוצעים על ידי רכבי חברה, כך שבמקרה של עבירה, הדו"ח נשלח אל התאגיד עצמו ונושא בקנס כספי של לפחות פי 4 מזה שניתן לאדם פרטי בגין אותה העבירה.

יחד עם זאת, החוק קובע כי על עבירות קנס למעט חניה בהן הוכח שמחזיק הרכב הוא תאגיד, לא יוטלו נקודות רישוי. בנסיבות האלה יש חברות שמעדיפות להימנע מלחשוף את הנהג ולשלם בעצמן את הדו"ח. חברות אחרות יעדיפו לחשוף את הנהג ולהסב את שמו באמצעות בקשה להסבת דוח משטרה, כך שישלם בעצמו את הדו"ח.

הסבת דוח משטרה
הסבת דוח משטרה

כיצד מגישים בקשה להסבת דו"ח?

הסבת דוח תנועה תתרחש ככל שהרשום על הדו"ח איננו מי שנהג ברכב בעת ביצוע העבירה. הגשת הבקשה להסבה תוגש למרכז פניות נהגים ארצי (מפנ"א) בהתאם לנסיבות הקיימות. מלבד מסמך הבקשה עצמו, יש לצרף תצהירים: תצהיר מבעל הרכב עצמו המציין כי לא הוא נהג ברכב במהלך ביצוע העבירה ותצהיר מהאדם שנהג בפועל, המבקש כעת שהדו"ח יוסב על שמו.

למסמך הבקשה והתצהירים יש לצרף את צילום תעודות הזהות של המצהירים וכן את צילום רישיון הנהיגה של הנהג בפועל, שצריך להסב על שמו את הדו"ח. בבקשה להסבת דו"ח מתאגיד לאדם פרטי, יש לציין בבקשה את שמו המלא של הנהג שביצע את העבירה, צילום תעודת זהות וכתובת.

בנוסף יש לצרף תצהיר מהנהג שחתום על ידי עורך דין (או לחילופין עורך הדין שמייצג את התאגיד) ובו מודה הנהג כי הוא זה שהחזיק ו/או נהג ברכב בעת ביצוע העבירה וכן צילום של רישיון הנהיגה שלו.

תוך כמה זמן ניתן להגיש בקשה להסבה?

את הבקשה יש להגיש תוך 90 ימים מקבלת הדו"ח ולשגר אותה בדואר רשום לכתובת: מפנ”א ( מרכז פניות נהגים ארצי ) ת.ד 120 פתח תקווה מיקוד 49100. לאחר שהבקשה התקבלה ודו"ח חדש הושת על הנהג בפועל, באפשרותו להגיש בקשה להישפט וגם הפעם תוך 90 ימים מקבלת הדו"ח.

האם עדיף להמיר את הדו"ח באזהרה במקום להסב אותו?

להתמודדות עם דוחות התנועה יש כמה פנים, כאשר שתי הפונקציות העיקריות במקרה של דו"ח תקין וראיות לביצוע העבירה יהיו הסבת הדו"ח הוא המרתו באזהרה. בנקודה זו רבים מהנהגים מתלבטים כיצד לפעול, בייחוד אם הסבת הדו"ח על שם הנהג בפועל חושפת אותו לסנקציות ממשרד הרישוי עקב צבירה גבוהה של נקודות.

יצוין כי אין אפשרות לביצוע הסבת דוח משטרה במקביל להמרת העבירה באזהרה. המרה באזהרה היא פעולה פרסונלית, כלומר שמקבל הדו"ח הופך מנאשם בעבירה למי שמוזהר מלבצע עבירות נוספות. זאת להבדיל מהסבה, בה "מעתיקים" את ביצוע העבירה לנהג אחר הנושא באשמה. גם נהג זה לא יוכל לבקש להמיר את הדו"ח באזהרה עם קבלתו, שכן ההסבה על שמו מבוצעת בכפוף לתצהיר המכיל את הודאתו

הסבת דו"ח תנועה לתושב זר

קרוב משפחה, חבר מחו"ל או אפילו קולגה מסניף במדינה אחרת שביצעו עבירת תנועה ברכב שלכם, נדרשים לפעול ככל תושב ישראלי בקבלת הדו"ח לאחר שהוסב על שמם. אלא שכעת, הדין קובע את ההתייחסות לאותו נהג:

אם ברשותו רישיון נהיגה זר בתוקף, ייבדק מועד הכניסה האחרון של הנהג לישראל. אם חלפה שנה ממועד הכניסה האחרון שרשום, מתייחסים לרישיון כפג תוקף. אם הדו"ח הושת על הנהג הזר עד 6 חודשים מהרגע בו חלפה שנה ממועד כניסתו – יקבל לידיו דו"ח ברירת משפט. אם הדו"ח הושת על הנהג הזר אחרי 6 חודשים מהרגע בו חלפה שנה ממועד כניסתו – יקבל לידיו הזמנה לדין.

 

לסיכום:

הסבת דו"ח משטרה הופכת פעמים רבות להכרחית, הן בקרב תאגידים שנאלצים להתמודד עם ריבוי של קנסות גבוהים אותם מייצרים העובדים והן בקרב נהגים פרטיים שמעוניינים להימנע מאחריות משפטית לעבירה שלא הם ביצעו בפועל. כדי לבצע את ההסבה יידרש תצהיר משפטי אותו עורכים מול עורך דין תעבורה. למשרד עורכי הדין אילון אורון הידע, הניסיון והמיומנות הרבים ביותר בטיפול בסוגיות אלה. צרו עמנו קשר ונדאג לסייע לכם.

נהגים רבים מקבלים אליהם דוחות ברירת משפט או הזמנה לדין, בגין עבירות שייתכן וכלל לא בוצעו על ידם. במקרה כזה, שמורה להם האפשרות לאתר את הנהג מבצע העבירה ולבקש להסב על שמו את הדוח.

כמובן. כל אדם זכאי ליומו בבית המשפט ולכן מרגע שקיבלתם אליכם את הדו"ח החדש על שמכם, ניתן להגיש בקשה להישפט בתוך 90 יום, ככל דו"ח אחר.

על מקבל הדו"ח שהרכב רשום על שמו והנהג שביצע בפועל את העבירה להגיע למשרד עורך הדין, שם תנוסח עבורם הבקשה להסבה יחד עם תצהיר, המוכיח כי בעל הרכב לא נהג ברכב בעת המקרה וכי הנהג בפועל הוא זה שנהג באותה העת. לבקשה והתצהירים יצורפו גם צילומי תעודת זהות וצילום רישיון נהיגה של הנהג שעל שמו יוסב הדוח.

חברה שתקבל לידה את הדו"ח, רשאית להחליט האם לחשוף את הנהג ולהסב את הדו"ח על שמו או לספוג את הדו"ח ולשלם אותו. התשלום לתאגיד הינו פי 4 מגובה הקנס לאדם פרטי, אך הוא איננו מחייב בנקודות רישוי. אם עובד נסע ברכב, עבר עבירת תנועה ובכך גרם לנזקים לצד ג', בדרך כלל החברה תעביר את האחריות לנהג עצמו בכל מקרה.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.