מכשירים למדידת עבירת מהירות – מעודכן 2024

להאזנה:

 

מהירות מופרזת נחשבת לאחת העבירות השכיחות ביותר בדיני תעבורה ובשל כך גם אכיפתה רבה במיוחד. המשטרה מנהלת את המצוד אחרי "הטסים בדרכים" באמצעות מספר מכמונות למדידת עבירת מהירות, כל אחת פועלת בטכניקת מדידה אחרת, המשפיעה על הסיכויים לביטול הדו"ח. לפניכם המידע המעודכן בנוגע למכשירי המהירות לשנת 2024:

 

סוגי המכשירים למדידת עבירת מהירות בישראל

ברשות משטרת ישראל ארבעה מכשירים שונים בהם מתבצע שימוש נרחב כדי לאכוף עבירות של נהיגה במהירות מופרזת:

 

ממל"ז (מד מהירות לייזר)

הממל"ז או בשמו הרשמי: 20-20 LTI שולח קרן לייזר "שננעלת" על רכב המטרה, חוזרת אל מקלט המכשיר והוא מתרגם את נתוני מרחק כלי הרחב ומהירות נסיעתו. זהו מכשיר המדידה הנפוץ ביותר בקרב משטרת התנועה והפעלתו מתרחשת על משטח יציב, לרוב באמצעות השענת אקדח הלייזר על גבי דלת הניידת.

את הממל"ז אפשר למצוא על ניידות סמויות, גלויות ואצל שוטרים רכובים בכבישים עירוניים ובינעירוניים ללא הבדל. את האקדח מחברים עם כבל לשקע המצת בניידת או מצטיידים במצבר נייד קטן, מה שמאפשר להציב אותו בכל מקום, אם כי המארב הנפוץ ביותר הוא בישיבת השוטר בניידת שלו. למכמונות אלה אין מצלמה והם מצריכים מהשוטר לעצור את כלי הרכב, להציג לנהג את מהירות נסיעתו ולרשום לו דו"ח.

מהרגע שהממל"ז מכוון אל הרכב המתקרב, מהירותו תינעל בשני צפצופים (שתי שניות) ותאפשר לשוטר לצאת החוצה ולאותת לנהג לעצור. בשל הסיכון הבטיחותי שבהתפרצות לתנועה בניסיון לעצור את הרכב, לעתים משתמשים בניידת סמויה בקרבת מקום, שתעצור בעצמה את הרכב לאחר שהשוטר שמדד את המהירות דיווח על כך בקשר ודרש לעצור אותו.

על פי רוב מדידת הרכב תתרחש מהחזית בלבד, אך יש מצבים של נעילת רכב מתרחק ובהם נפוץ יותר שישנו שוטר בניידת נוספת שיעצור את הרכב החולף וימתין עם הנהג לשוטר המודד שיתן את הדו"ח.

מכשירים למדידת עבירת מהירות – מעודכן 2023
מכשירים למדידת עבירת מהירות – מעודכן 2023

מהם התנאים להפעלת מכשיר הממל"ז?

  • טווח הפעלת המכשיר הוא עד 300 מטרים. ניתן להשתמש בו גם בלילה, אך בדרך כלל השימוש בו מתרחש באור יום.
  • אין להשתמש במכשיר בעת תנאי ערפל או משקעים מכל סוג
  • חובה על השוטר לשמור על קשר עין רציף מרגע המדידה ועד לעצירת הנהג בצד.
  • הפעלת הממל"ז היא סטטית בלבד
  • יש לכוון את המכשיר לאזור מספר הרישוי של הרכב
  • יש לכייל את המכשיר אחת לפרק זמן מסוים ולתעד את הכיול ביומן המכשיר
  • חוקית, רק השוטר שערך את המדידה רשאי למלא את דו"ח המהירות.

 

מכשיר הדבורה

מכמונת המהירות MPH Industries Bee III מבוססת רדאר בתדר Ka ומודדת את הרכב גם בזמן שהניידת בתנועה, גם במצב סטטי וגם מכיוון נגדי לנסיעתה. המכשיר פועל על עיקרון דופלר, לפיו ככל שהאובייקט מתקרב למשדר בזמן השידור, תגדל עצמת האות המוחזרת ממנו ולהיפך.

הדבורה מבצעת את פעולתה בצורה מחזורית ומעדכנת את מהירות הרכב הנמדד בכל רגע, על צג שנמצא בתוך הניידת. למכשיר זה שתי אנטנות קטנות שמותקנות על גג הניידת ושולחות אותות לשני הכיוונים (קדימה ואחורה). אם זוהתה תנועה במהירות מופרזת, הקרן תינעל ותשדר אוטומטית את המהירות, את כיוון נסיעת הרכב והמרחק ממנו לניידת.

כעת, כל שעל השוטר לעשות הוא לנעול את המהירות ברגע המתאים ולצאת לעצירת הנהג, להציג בפניו את נתון המכמונת ולרשום לו את הדו"ח. אם מדובר בניידת סמויה, השוטר יכול לנסוע סמוך לכלי הרכב ולתת לו לעקוף אותו, כדי לוודא שהוא מבודד באותו קטע כביש ולנעול את המהירות שלו. המכשיר ניתן לכיבוי והדלקה ע"י המפעיל כך שגם בשימוש בגלאי מכמונות לא תמיד תדעו על נוכחותה בכביש.

עוד אפשרות היא להפעיל מצב בשם Pop Mode שבו השוטר לוחץ על מתג שמשדר אותות בפולסים קצרים ולא באופן רציף, מה שיאפשר לו לקבל מדידה בתוך כ-60 מילישניות. מצב זה נחשב בלתי מדויק (גם לפי היצרן) ולפי ההוראות אין לעצור רכב שנמדד במצב זה ולנעול בו את המהירות.

מכשיר הדבורה
מכשיר הדבורה

 

מהם התנאים להפעלת מכשירי הדבורה?

  • טווח הפעלת המכמונת הוא עד 1,200 מטרים – טווח המדידה הארוך ביותר מבין מכשירי המדידה של משטרת התנועה.
  • הרכב הנמדד אמור להיות יחסית מבודד, במרחק של 50 מטרים לפחות בינו לכלי הרכב הקרוב ביותר.
  • אין להשתמש בדבורה בתנאי ערפל ומשקעים.
  • השוטר מחויב לקשר עין רציף עם הרכב שנמדד ועד לעצירתו בצד
  • השוטר מחויב לכייל את המכשיר בהתאם להוראות היצרן ולתעד את ביצוע הכיול ביומן המכשיר.
  • הפעלת הדבורה סמוך לפסי רכבת או שדה תעופה יכולה להוביל לביטול הדו"ח, שכן אם לא צוין בו שלא הייתה במקום תנועת כלי רכב נוספים שהפריעו למדידה, סופו להיפסל.

תנאים אלה מציבים את הדבורה בעיקר בכבישים שבהם התנועה לא רבה או ערה מאוד, אבל שקורצים לנהגים מבחינת האפשרות להאיץ, כמו למשל כביש חבל לכיש, כביש 89, כביש הערבה וכו'.

 

מצלמות מהירות

מצלמות הגאטסו (Gatsometer GS11) או בשמן הידוע: מצלמות א'-3 הן מצלמות מדידה סטטיות שמותקנות על כבישים רבים בארץ ואינן מופעלות על ידי משטרת התנועה בזמן אמת, אלא מעבירות את הנתונים למחלקת בקרה שקולטת את הנתונים וממנה כדו"ח בדואר רשום על שמו של בעל הרכב.

המצלמות ניצבות על עמודי מתכת בגובה 4 מטרים ומעוגנות לבסיס בטון, בתוך גוף חסין אש וירי המכיל חיישן זעזוע. הפעלת המצלמה מתבצעת דרך פסי הפעלה שנמצאים מתחת לריצוף האספלט, המאפשרים לחשב תוך שניות את מהירות הרכב החולף ומזהים גם את סוג כלי התחבורה ואפילו את נתיב הנסיעה המדויק.

א'-3 מצלמות עד 4 פריימים בשניה והזיכרון שלהן מאחסן עד 5,000 תמונות ברזולוציה טובה למדי. מהירויות גבוהות מהמותר מגיעות ישירות למאגר המידע ומשם נשלחות למבצעי העבירה. ממא"ל (מד מהירות אלקטרוני) – אינו בשימוש נכון לשנת 2023

סוג נוסף של מכמונת מהירות שיצאה משימוש בשנת 2016 היא מכשירי המולטנובה (Multanove 6F), גם הן מבוססות על עקרון הדופלר בהפעלה ידנית או אוטומטית, לרוב על ידי חצובה או מתוך הניידת.

מצלמות מהירות
מצלמות מהירות

 

האם מכשירי המהירות "בעייתיים"?

כל מכשיר למדידת עבירת מהירות מהווה כשלעצמו גורם הרתעה ולכן הופך למשתתף פעיל בצמצום תאונות הדרכים. יחד עם זאת, חוזרות פעם אחר פעם טענות בנוגע לאמינות המכשירים השונים, בדגש על אי דיוקים רבים שנגרמים במדידה על ידי מצלמות המהירות.

בנוסף, ראוי לציין כי בשל סטייה פוטנציאלית בכל מכשירי המדידה, יופחתו לכל נהג שתועד נוהג במהירות מופרזת 5 קמ"ש מהמהירות שנמדדה בפועל. לעתים הפחתה שכזו מהווה את ההבדל בין רישום דו"ח לנהג להימצאותו עדיין בגדר המהירות המקובלת. יחד עם זאת, ככל שניתן לכם דוח בגין עבירת מהירות או אפילו אם זומנתם למשפט תעבורה בשל כך, ניתן לערער על קביעת השוטר והתיעוד שהוצג ממכשיר המדידה.

השוטר נדרש לעמידה בנהלים ספציפיים בעת המדידה ועצירת הנהג, כולל החובה לשמור עמו על קשר עין רציף, לנעול את המכשיר במדויק על הרכב הרלוונטי (כדי להימנע מקליטת רכב שנוסע בסמוך אליו – בעיה שעלולה לאפיין גם את דוחות המצלמה) ולספק תיעוד בנוגע לכיול המכשיר לצורך ווידוא תקינותו המלאה.

פרט נוסף שצריך להתייחס אליו הוא הימצאותן המקומית של אנטנות בשטח המדידה, שידועות כמשבשות את פעילות המכשירים ונוכחותן עשויה להטיל ספק באמינות המדידה. יש צורך לבחון גם את התקינות של הדוח עצמו: האם כל פרטי הנהג ורכבו כפי שמופיעים בדו"ח אכן נכונים, האם לוחית הרישוי זוהתה במדויק או שבעל הרכב צולם באופן ברור.

 

קיבלתם דו"ח מהירות? חשוב לבדוק מולנו מה ניתן לעשות

אם קיבלתם דו"ח מהירות ואפילו זומנתם למשפט, רצוי לפנות לעורך דין העוסק בתחום התעבורה בהקדם. למעשה יתכן שבשל אופן ההפעלה הלקוי של המכשיר הדבר יוביל לביטול הדו"ח לחלוטין. משרדנו יוכל להמליץ לכם על דרך הפעולה המתאימה ביותר על סמך נסיבות המקרה – להגיש בקשה להישפט, בקשה לביטול הדו"ח, המרה באזהרה ועוד, מתוך בדיקת כל האפשרויות והזכויות השמורות לכם בנוגע לעבירה.

שני המכשירים המצויים בניידות התנועה הם מכשיר הממל"ז ומכשיר הדבורה. אמצעי אכיפה שלישי הוא מצלמות המהירות הניצבות בכבישים רבים.

מכשירי המהירות אינם מצלמים, כך שהשוטר יציג לכם את התוצאה המופיעה על גבי צג המכשיר. סביר להניח שהשוטר יתעד בכל מקרה ע"י מצלמת הגוף שלו את עצירתכם ומהלך רישום הדו"ח.

מומלץ לשמור על נימוס, לשתף פעולה עם השוטר ולהימנע מויכוחים. לאחר קבלת הדו"ח ניתן לפנות למשרדנו כדי לברר כיצד לפעול לאור נסיבות העבירה.

הדבר אינו סביר ולכן יש להביא בחשבון שנהג אחר נסע ברכב בעת ביצוע העבירה. יש לאתר את אותו נהג ולבצע דרכנו תהליך של הסבת דו"ח.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.