עצרו אתכם בצד בשל עבירת תנועה? כך תפעלו

להאזנה:

 

הרגע בו שוטר עוצר אתכם בצד בשל עבירת תנועה עשוי להיות מלחיץ וחשוב לפועל בצורה שקולה ורגועה מבלי להיכנס ללחץ. בשום מקרה אין להתפתות להתעלם מההוראה מכיוון שלא משנה מהי העבירה בגינה נעצרתם, התעלמות ובריחה עלולה להוביל אתכם להסתבכות חמורה בהרבה. לגבי השאלה כיצד יש לפעול מרגע עצירת הרכב ועד לסיום המפגש עם השוטר ואף לאחריו נרחיב בהמשך מאמר זה.

 

שמרו על קור רוח – אל תתנצלו

רבים נוטים כאשר שוטר עוצר אותם לפתוח בהתנצלות. חשוב לבין שזו טעות נפוצה ואף שמדובר בהנהגות טבעית הדבר עשוי לפגוע בכם מבחינה משפטית. כפי שמכיר היטב כל עורך דין העוסק בדיני תעבורה, כאשר שוטר עוצר אתכם בצדי הדרך לרוב הדבר נעשה כחלק מפעולת אכיפה והשוטר מתעד את תגובתכם והוא מציין אותה לאחר מכן בדו"ח.

כל תגובה שלכם בסגנון, "מצטער לא שמתי לב" או "אני ממש מתנצל" עשויה להירשם ולהיחשב כהודאה מצדכם בביצוע העבירה שבגינה נעצרתם. הדבר עשוי להקשות עליכם בעתיד במידה ותרצו להתמודד עם הטענות בבית המשפט. במידה ולא ביצעתם את העבירה, מסרו זאת לשוטר ווודאו כי תגובתכם נרשמת. מעבר לכך המעיטו ככל הניתן בדיבורים.

 

הקפידו לתעד את הכל

כאשר שוטר תנועה עוצר אתכם וטוען שביצעתם עבירה, ישנה חשיבות רבה מבחינה משפטית לתיעוד. חשוב שהתיעוד יבוצע בסמוך למועד ביצוע העבירה הנטענת ולכן ככל וישנן ראיות שיכולות לשמש לזכותכם צלמו, הקליטו ותעדו אותן על מנת שתוכלו לעשות בהן שימוש בעתיד. אין הכוונה לעימות מצולם עם השוטר הרושם את הדו"ח, אלא לתיעוד של הממצאים הרלוונטיים.

עצרו אתכם בצד בשל עבירת תנועה? כך תפעלו
עצרו אתכם בצד בשל עבירת תנועה? כך תפעלו

לחתום על הדו"ח רק לאחר קריאה מעמיקה

בכל מקרה שנרשם לכם דו"ח בגין ביצוע עבירת תנועה, חשוב שלא למהר ולנסות לסיים את האירוע במהירות ואין לחתום על הדו"ח הנמסר לכם מבלי להבין כראוי את תוכנו ומשמעויותיו. במידה והשוטר לא ציין פרטים חיוניים או לא דייק בתיאור האירוע מומלץ שלא לחתום, ולרשום כי אתם "מסרבים לחתום על מה שנרשם מכיוון שהוא לא מה שנאמר על ידכם או התרחש כנטען".

בהליכים המשפטיים בעתיד, עורך דין העוסק בתחום התעבורה עשוי להיעזר בכך שלא חתמתם על הדו"ח כאשר העניין יתברר בבית המשפט. התיעוד לכך שכבר אז לא הסכמתם עם הדברים עשויה לחזק את טענותיכם.

 

הקפדה על כללי החוק

השוטרים עצמם אינם מצויים מעל החוק ובמסגרת אכיפת חוקי התעבורה הם נדרשים לשמור על הכללים והנהלים בעת המפגש עם הנהגים. שוטר תנועה העוצר רכבים בצד הדרך חייב להיות לבוש במדי משטרה והוא מחויב להראות לכם את תעודת השוטר שלו במידה ותדרשו זאת. במידה ושוטר פונה אליכם בבגדים אזרחיים או ללא תג שם, בקשו ממנו להציג תעודת שוטר.

 

הסמכות לעכב נהגים

הסמכות של שוטר תנועה לעכב נהג קיימת רק כאשר קיים יסוד סביר לביצוע עבירת תנועה. מלבד חובתו של השוטר להזדהות הוא מחויב לציין בפני הנהג הנאשם כי הוא מעוכב ומהי סיבת העיכוב במקרה שלכם. במקרה בו אין לנהג אמצעי זיהוי עליו, השוטר ידרוש ממנו להתייצב בתחנת משטרה. בסמכותו של שוטר לעכב נהג החשוד בביצוע עבירת תנועה לכל היותר עד 3 שעות.

 

להלן טבלת קנסות וניקוד בעבירות תנועה נפוצות:

עבירת תנועה גובה קנס נקודות
פנייה ללא איתות 100 ₪ 0
נהיגה על המדרכה 250 ₪ 4
נהיגה בחוסר זהירות 500 ₪ 6
נהיגה על השול 750 ₪ 6
שימוש בטלפון הנייד 1,000 ₪ 8
מעבר ברמזור אדום 1,500 ₪ 10

 

הגשת בקשה להישפט

עבירות תנועה רבות כוללות נקודות חובה ואלו עשויות להצטבר ולהביא לפסילה של הרישיון. כאשר נרשם לכם דו"ח זכרו כי קיימת לכם הזכות להגיש בקשה להישפט בגין העבירה תוך 90 ימים ממועד קבלת הדו"ח לידכם. בשלב זה מומלץ לקבל ייעוץ מאת עורך דין אילון אורון אם עדיף לכם להגיש בקשה להישפט.

שליחה בדואר רשום או באתר

כדי לבקש להישפט יש למלא את ספח הבקשה המצורף לדו"ח ולשלוח אותו בדואר רשום לכתובת המופיעה בצדו הימני של הספח. ניתן כיום לשלוח את הבקשה להישפט  גם באופן מקוון דרך אתר האינטרנט של משטרת ישראל. בכל מקרה אין לשלם את הדו"ח אם ביקשתם להישפט בגינו מכיוון שהדבר ייחשב להודאה בביצוע העבירה.

חשוב מאוד לשמור את ספח הבקשה אשר מעיד על משלוח הדואר הרשום של הבקשה להישפט או את האישור האינטרנטי להגשת הבקשה.

שליחה בדואר רשום או באתר
שליחה בדואר רשום או באתר

 

עצירה לבדיקת שכרות

במידה ועצרו אתכם בצד בחשד לביצוע עבירת תנועה של נהיגה בשכרות לא ניתן לסרב לבדיקת הינשוף. סירוב לבדיקת שכרות מהווה מבחינה חוקית עבירה חמורה מעבירת השכרות ואסור לסרב לביצוע הבדיקה. זכרו שהשוטר המבצע את הבדיקה נדרש על פי החוק להסביר לכם את תוצאות הסירוב ואי ביצוע הסבר זה עלול לשמש אתכם בבוא הזמן בבית המשפט לתעבורה.

 

סמכויות לשלילת רישיון

במקרה שבו שוטר סבור שנעברה עבירת תנועה חמורה כגון נהיגה במהירות העולה על 40 קמ"ש בכביש בין עירוני, הוא רשאי לזמן אתכם לשימוע בפני קצין המשטרה ולתפוס את רישיון הנהיגה שלו עד למועד השימוע. בסמכותו של קצין המשטרה לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג לתקופות של 30,60 או 90 ימים- תלוי בעבירה שבוצעה. כך לדוגמה רשאי הקצין לפסול את רישיון הנהיגה לתקופה של 30 ימים בגין עבירת שכרות; אם נהג היה מעורב בתאונת דרכים- הקצין רשאי לפסול לתקופה של 60 ימים וכאשר המדובר בתאונה קטלנית– רשאי יהיה הקצין לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג לתקופה של 90 ימים.

לשוטר תנועה רגיל אין את הסמכות לשלול את רישיון הנהיגה לנהגים בשטח, אלא רק לשוטר בדרגת קצין ומעלה.

סמכויות לשלילת רישיון
סמכויות לשלילת רישיון

 

סיכום עבירת תנועה

לסיכום הנושא, בכל מקרה של עצירה בחשד לביצוע עברת תנועה יש להישמע להוראות השוטר. כל ויכוח  עלול להביא לאישום בעבירה של אי ציות להוראות שוטר והזמנה למשפט בלי קשר לעבירת התנועה בה אתם נחשדים. זכרו כי כל דבר שתגידו יירשם על ידי השוטר ועלול להפליל אכם בסופו של יום. אם באפשרותכם להקליט את השיחה עם השוטר כדאי לעשות זאת.

ברירת משפט זו ההגדרה של עבירות התנועה עבורן ניתן קנס. מדובר בעבירות תעבורה קלות יחסית כאשר הדו"ח עצמו, הניתן לנהג הוא למעשה כתב אישום לכל דבר והקנס מהווה "עונש מוסכם" בין המדינה לנאשם. כאשר הנהג מסכים לשלם את הקנס אז תם בכך ה"הליך המשפטי" והעבירה נרשמת ברישום התעבורתי.

בהתאם להוראות החוק והפסיקה, על מנת שחציית רמזור באור אדום תחשב ככזו יש צורך לעבור את קו העצירה, שנייה לאחר שהרמזור כבר התחלף לאור אדום. מצלמות הרמזורים פועלות כך שרק לאחר שהאור ברמזור מתחלף לאדום ועברה שנייה, רק אז המצלמה נדרכת והיא מצלמת שני צילומים בהפרש של שנייה ביניהם. לעומת זאת מצלמת המהירות פועלת כך שהיא מצלמת רק צילום אחד בודד.

הודעה זו נשלחת לנהגים אשר עברו עבירה מצולמת של נסיעה באור אדום או נהיגה במהירות מופרזת. מטרת הודעה זו היא למנוע מהנהג להתחמק מקבלת ההודעה ולחסום את הנהג מלטעון טענת התיישנות. 

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.