חציית קו הפרדה

להאזנה:

 

אם קיבלתם דו"ח או זימון לבית משפט בגין עבירה שעניינה חציית קו הפרדה, מומלץ להתייעץ על כך עם עורך דין תעבורה שיבדוק את נסיבות המקרה ויסייע לכם להתגונן מפני הענישה הצפויה. במאמר זה נתייחס למהותו של קו ההפרדה ולענישה הצפויה בעבירה זו. חשוב לציין כי הענישה בגין עבירה זו עלולה להוביל לפסילת רישיון נהיגה.

 

מהו שטח הפרדה?

שטח הפרדה בדרך כלל מתייחס לתיחום מלאכותי כלשהו (סימון, מבנה או אי תנועה) המותקן לאורך הכביש או בחלקים ממנו, במטרה להפריד בין שני נתיבי תנועה. לעתים שטח ההפרדה יפריד בין אזורים לזרימת התנועה (בנתיבים המשתלבים ביניהם) ולעתים לצורך הסדרת התנועה מטעמי בטיחות (בין נתיבים נגדיים).

על פי חוק, אין זה משנה אם שטח ההפרדה שטוח או בולט, כך שדינו של כל סימון הוא כדין שטח הפרדה באשר הוא. יחד עם זאת, הדבר לעתים גורם לבלבול מסוים בקרב הנהגים, בייחוד אם השטח מתבטא דרך סימון בלבד. החוק קובע כי בכל מקום שבו קיים שטח הפרדה, יש לנהוג מימין לסימון ואין לעבור אותו או לחנות בו את הרכב, למעט מקרים בהם הותר הדבר באופן מפורש.

באשר לחציית קו הפרדה רצוף, הרי שחל איסור חמור על ניסיון לעקיפה או להסטת הרכב שמאלה או ימינה על מנת לעקוף, אלא אם מימינו של הרכב מצוי קו קטעים.

מהו שטח הפרדה?
מהו שטח הפרדה?

 

העונש על חציית קו הפרדה רצוף

במקרים מסוימים יקבל הנהג לידיו דו"ח שבצידו נקודות רישוי וקנס כספי ויש מקרים אשר בגינם יוזמן אותו הנהג לבית המשפט, יוגש נגדו כתב אישום ויהיה אף צפוי להיפסל על ידי קצין משטרה ל-30 יום פסילה מנהלית.

חציית קו הפרדה
חציית קו הפרדה

העונש על עקיפה מסוכנת

עקיפה מסוכנת נחשבת לעבירת תעבורה חמורה שעלולה לגרום לתאונת דרכים קשה, לעתים אף קטלנית. עבירה זו טומנת בחובה פסילת רישיון למשך 3 חודשים מינימום, אם כי בתי המשפט נוטים להחמיר בענישה מעבר לכך. אופי העבירה קובע גם הפעם את הענישה הצפויה בצד ביצוע העבירה, כמפורט להלן:

מהות העבירה הענישה בגין העבירה
עקיפה מסוכנת תוך חציית קו הפרדה רצוף הזמנה לדין – צפי לפסילת רישיון נהיגה בפועל + 10 נקודות רישוי.
עקיפה בדרך לא פנויה הזמנה לדין – צפי ל-3 חודשי פסילה + 10 נקודות רישוי.
עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף הזמנה לדין ו-10 נקודות רישוי.
עקיפה בשדה ראיה חסום או מוגבל או בראות לקויה הזמנה לדין ו-8 נקודות רישוי.

 

חציית קו הפרדה רצוף – משמעות והשלכות

קו הפרדה נחשב לסימון כביש נפוץ ביותר, שתכליתו לשמור על בטיחות והסדרי התנועה של כלי הרכב והולכי הרגל באותו מקטע. סימון הכביש עשוי להתבטא באמצעות סימונים שונים:

קו רצוף שצבעו לבן – זהו קו לסימון ולתיחום הנתיב. אין לעבור אותו.

קו קטעים ולידו קו רצוף בצבע לבן – מותר לעבור את הקווים אם קו הקטעים הוא מצידו הימני של הקו הרצוף והדרך פנויה.

קו מקוטע שצבעו לבן – זהו קו המסמן נתיב, כאשר מותר לנהוג מימינו ולחצות אותו רק לביצוע עקיפה.

קו רצוף שצבעו צהוב – קו שפת הכביש, כאשר מותר לנהוג משמאלו בלבד, אלא כדי למנוע תאונה או עיכוב לתנועה.

קו מקוטע שצבעו צהוב – זהו נתיב המיועד לתחבורה ציבורית בלבד.

קו מלבנים – מסמן שינוי מתקרב של אותו נתיב, למשל שינוי המיקום לפניה ימינה או שמאלה.

יש לציין כי החוק לא מונע באופן גורף את ביצוע חציית הקווים, משום שלעתים מדובר בפעולה הכרחית כמו למשל כאשר יש מכשול באותו הנתיב, או אם יש צורך לעקוף רכב איטי מאוד שמפריע לזרימת התנועה התקינה.

יחד עם זאת, הנהג מוכרח להחזיק בשיקול דעת רציונלי לגבי עקיפה שעלולה להיות מסוכנת ועל כן ישנם מצבים שבהם אסור על פי חוק לבצע את העקיפה (תקנה 47(א) לפקודת התעבורה):

  • אין לעקוף רכב מימין הדרך אלא מהצד השמאלי בלבד, למעט כאשר הנהג נוסע בנתיב המיועד לפנייה ימינה בלבד.
  • אין לעקוף בדרך לא פנויה, כלומר שגם אם הנהג רוצה לעקוף אך הדרך לא תאפשר לעשות זאת בבטחה תוך הימנעות מסיכון, הדבר אסור.
  • אין לעקוף בשום מקטע שבו קיים קו פרדה רצוף, אלא אם מימינו קיים קו קטעים.
  • אין לעקוף כאשר הראות לקויה או שדה הראיה חסום או מוגבל
  • אין לעקוף לפני מעבר חציה להולכי רגל
  • אין לעקוף בתוך צומת
  • אין לעקוף לפני מפגש מסילת ברזל

ומה אם הנהג החל בעקיפה בקו קטעים אך השלים אותה בקו רצוף? בית המשפט העליון קבע כי גם מקרה שכזה מהווה עבירה שעניינה חציית קו הפרדה.

חציית קו הפרדה רצוף – משמעות והשלכות
חציית קו הפרדה רצוף – משמעות והשלכות

 

הטיפול המשפטי בעבירות של חציית קו הפרדה

עבירה זו אינה נתפסת בעיני רוב הנהגים כעבירה חמורה, אך בנסיבות מסוימות החוק מחמיר לגביה. בגין עבירה זו עלול הנהג לקבל זימון לבית המשפט ובמקרה כזה צפוי הנהג לפסילת רישיון לפרק זמן ממושך ואף להסתכן בצבירת נקודות רישוי.

ככלל, צבירת נקודות רישוי עלולה להוביל לביצוע אמצעי תיקון וביניהם קורס בסיסי, קורס ייעודי (מתקדם) ויכולה להגיע כדי פסילת רישוי לתקופות של 3 או 9 חודשים. ככל שהנהג יחויב בביצוע אמצעי תיקון שעניינו פסילת רישוי לתקופה של 9 חודשים, יאלץ לעבור גם בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים וכן יאלץ לעבור מבחני רישוי מחדש (טסט ותיאוריה).

כדי להימנע מענישה המסכנת את רישיון הנהיגה הן בבית המשפט והן במשרד הרישוי, מומלץ לגשת להתייעצות מקצועית עם עורך דין תעבורה. עורך הדין יבחן את המקרה בהתאם לנסיבותיו המדויקות ויאפשר להימנע מהשלכות הרות גורל לרישיון הנהיגה. משרד עו"ד אילון אורון מתמחה בייצוג נהגים בעבירות חציית קו הפרדה כבר מעל ל-45 שנים ויפעל עבורכם במיומנות ומקצועיות חסרת פשרות.

מומלץ לצלם את אזור העבירה ולגבות את סרטון מצלמת הרכב (אם קיים). הדבר יעזור לאפיין את ההתרחשות שנתקלתם בה בעת נהיגתכם ולהתמודד משפטית עם המיוחס לכם.

הדבר תלוי בסוג הקו אותו חציתם ובמהות העבירה עצמה. חציית קו הפרדה רצוף תתבטא בקנס בסך 500 ₪ ו-6 נקודות רישוי, או בזימון לדין ובצפי לפסילת רישיון למשך 3 חודשים ובחיוב בנקודות רישוי.

הפסיקה מבית המשפט העליון בנושא קובעת כי הדבר עדיין מהווה עבירה, שכן האיסור על עקיפה בקו רצוף נשמר גם במקרים מהסוג הזה.

ניתן לטפל בנקודות רישוי באמצעות ייצוג משפטי  ע"י עורך דין תעבורה, שיתן דעתו לגבי הדו"ח ונסיבותיו. להתייעצות בנושא ניתן לפנות למשרדנו כבר עכשיו.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.