נהיגה במהירות מופרזת מובילה לקבלת דוח מהירות ונחשבת לעבירת תעבורה נפוצה ומסוכנת מאד.
עקב כך, אגף התנועה במשטרת ישראל משקיע מאמצים מוגברים לאכיפתה באמצעות שימוש במכשור מתקדם, כגון מצלמות תנועה סטטיות, מצלמות א' 3 הידועות לשמצה, מדי מהירות שמופעלים על ידי שוטרים כדוגמת ממל"ז, דבורה ועוד.
דו"ח מהירות מופרזת
המהירות המותרת על פי החוק כיום הינה כדלקמן:
• בשטח עירוני – 50 קמ"ש.
• בדרך לא עירונית בלי שטח הפרדה בנוי – 80 קמ"ש.
• בדרך לא עירונית עם שטח הפרדה בנוי – 90 קמ"ש.
• בכביש מהיר – 120 קמ"ש.
חומרת ביצוע עבירת הנהיגה במהירות מופרזת תלויה בעיקרה בהיקף החריגה מהמהירות המותרת, ובהתחשב בדרך בה התבצעה העבירה – בדרך עירונית או בין עירונית.
מטבע הדברים, חומרת העבירה ורמת הענישה עולות ביחס ישיר להיקף החריגה, כאשר בדרך כלל יש החמרה יחסית לגבי דרך עירונית מאשר בדרך לא עירונית.
כיום ישנן 4 דרגות חריגה מהמהירות המותרת, ורמת ענישה בהתאם להן:
(א) 20 קמ"ש מעל המותר בנהיגה בדרך עירונית או 25 קמ"ש מעל המותר נהיגה בדרך לא עירונית.
העונש: ברירת משפט/קנס בסך 250 ₪, ללא נקודות רישוי.
(ב) 21-30 קמ"ש מעל המותר בנהיגה בדרך עירונית או 40-26 קמ"ש מעל המותר בנהיגה בדרך לא עירונית.
העונש: ברירת משפט/קנס בסך 750 ₪ + 8 נקודות רישוי.
(ג) 31-40 קמ"ש מעל המותר בנהיגה בדרך עירונית או 41-50 קמ"ש מעל המותר נהיגה בדרך לא עירונית.
העונש: ברירת משפט/קנס בסך 1,500 ₪ + 10 נקודות רישוי.
(ד) 41 קמ"ש מעל המותר בנהיגה בדרך עירונית או 51 קמ"ש מעל המותר בנהיגה בדרך לא עירונית.
העונש: זימון חובה למשפט + 10 נקודות רישוי + פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה ל-30 יום.
הרשעה במשפט עלולה לגרור ענישה מסוג קנס, פסילה בפועל למספר חודשים, פסילה מותנית, ואף מאסר בפועל. כדי להתגונן מפני דו"ח בגין עבירת מהירות, מומלץ להתייעץ עם עו"ד בקיא ומנוסה בדיני תעבורה.
במידה ונעצרתם, יש לפעול בהתאם לכלי שבו נמדדה המהירות המופרזת המיוחסת לנאשם בדו"ח: מצלמה סטטית או מד מהירות שמופעל ע"י שוטר תנועה.
כאשר מדובר במצלמה סטטית – יש לוודא את קבלת כל התמונות שהמצלמה צילמה – האם אתם אלה שמופיעים בתמונות? עליכם לקבל את המסמכים הרלוונטים, תעודות עובדי הציבור הקשורות לאכיפה וקיומו של תו תקן למכשיר האכיפה.
כאשר מדובר במד מהירות שמופעל ע"י שוטר תנועה – אפשר לנסות לתקוף את מהימנות המכשיר, כיול המכשיר ואת אופן הפעלתו ביחס לכללים שנקבעו בעניין זה – עלולים להיות חורים בגרסת השוטר ויכול להיות שהוא לא פעל בהתאם לתקנות. בנוסף, לעיתים אנטנות בקרבת מקום או גורמים אחרים עלולים להשפיע על אמינות המכשיר וגם אלו דברים שחשוב לבדוק.
כדי לבטל את דו"ח המהירות או להפחית את הענישה, יש להציג את אותן הראיות עליהן נסמכת התביעה המשטרתית בכתב האישום לפני תשלום הקנס.
בעבר די היה לטעון שאתה אינך הנהג שנהג ברכב שמצולם בתמונה, או, במקרה בו המצלמה צילמה רכב נוסף שנסע בצמוד לרכב שלך, מתעורר הספק כי המהירות שנמדדה הינה של הרכב הנוסף ולא רכב הנאשם.
במידה וספגתם דו"ח אך לא אתם אלה שנהגו ברכב באותה עת, עליכם להגיש בקשה להעברת הדו"ח לנהג האחראי – עליכם לצרף את כל פרטי הנהג שהשתמש ברכב במהלך העבירה, את הודאתו הרשמית ולעשות זאת עד חודש אחד מביצוע העבירה.
המשטרה נוהגת לאכוף, בעיקר את הציות להגבלות המהירות בדרכים. היא עושה זאת, בין היתר, משום שבידיה מכשור המאפשר לה בקלות יחסית לרשום דוחות על ביצוע עברה זו. זאת, אף על פי שסטטיסטית המהירות עצמה אינה עומדת בראש סולם הסיבות לגרימת תאונות דרכים. 6% מהתאונות התרחשו בגלל מהירות מופרזת כאשר סה"כ התרחשו 1222 תאונות בגלל עבירות אלו.
בעוד ש-162 תאונות בלבד התרחשו בגלל מהירות העולה על המותר בחוק, שאר התאונות התרחשו בגלל מהירות בלתי סבירה לנסיבות.
להרחבה על דרכי פעולה בעת קבלה דוח מהירות עיינו בכתבה של עו"ד אורון אילון במאקו.
משטרת ישראל משקיעה מאמץ רב באכיפת עברות מהירות אף על פי שלמעשה בשנת 2020 מהירות מופרזת היוותה כ-1% מכלל הסיבות לפגיעת הולכי רגל. (מתוך השנתון הסטטיסטי של משטרת ישראל לשנת 2020)
לא ברור, אם המהירות המופרזת מהווה גורם לתאונה או דווקא גורמים אחרים . לעומת זאת ברור שככל שהמהירות תהיה גבוהה יותר, הסיכוי להיחלץ ממצבים מסוכנים בכביש יקטן והסיכוי לאירוע תאונת דרכים יגדל.
כלומר, גם אם הסיבה הבולטת לגרימת התאונה אינה נעוצה במהירות המופרזת, אלא בעברה אחרת (אי ציות לתמרור עצור, סטייה, עקיפה וכד'), הרי שבמקרים רבים סביר שנהיגה במהירות מופחתת עשויה הייתה לסייע לנהג העבריין להיחלץ ממצב חירום ולא להיות מעורב בתאונת דרכים.
חשוב לציין, אם מתרחשת תאונת דרכים שבה המהירות היא גורם אפשרי לתאונת הדרכים, הרי שלא ניתן לקבוע בוודאות את המהירות או להעריכה רק על בסיס התרשמותם של עדי ראייה. אפשר לעשות כן אך ורק באמצעים הנדסיים או באמצעות עדויות של עדי ראייה אשר ישבו ברכב המעורב בתאונה וראו לדבריהם את מד המהירות.
לפי פרסום משטרת ישראל בחוברת "תאונות דרכים – דוח סטטיסטי" לשנת 2002, נמצאת עברת מהירות כגורמת לתאונות דרכים במקום עשירי מתוך עשרה גורמים עיקריים, כפי שניתן לראות ברשימה הבאה:
• מהירות מופרזת – 6% מסך הסיבות, 14% מהתאונות הקטלניות
• אי ציות לרמזור – 13% מסך הסיבות, 4% מהתאונות הקטלניות
• אי מתן זכות קדימה לרכב – 11% מסך הסיבות, 3% מהתאונות הקטלניות
• סטייה מנתיב – 9% מסך הסיבות, 11% מהתאונות הקטלניות
• אי ציות לתמרור עצור – 9% מסך הסיבות, 2% מהתאונות הקטלניות
• אי ציות לתמרור תן זכות קדימה – 9% מסך הסיבות, 2% מהתאונות הקטלניות
• אי שמירת מרחק – 9% מסך הסיבות, 3% מהתאונות הקטלניות
• פנייה לא נכונה – 6% מסך הסיבות, 3% מהתאונות הקטלניות
• התנהגות הולך רגל – 4% מסך הסיבות, 18% מהתאונות הקטלניות
• אי מתן זכות קדימה להולך רגל – 4% מסך הסיבות, 3% מהתאונות הקטלניות
כן. במקרים רבים עורך הדין המתמחה בתעבורה יכול לקבל את הדו"ח, את הצילום, את הסרט ממצלמת הגוף של השוטר ולאור זאת כפוף לגרסת הלקוח, ובעיקר בהתחשב בתגובה הראשונית של הנאשם לשוטר - אפילו אם הודה, עשוי עורך הדין לגרום לתביעה לחזור בה מהאישום או לחילופין להגיע להסדר טיעון מקל ובמקרה הצורך להתגונן במטרה לגרום לזיכויו של הלקוח.
לא. הנהג שנעצר אינו חייב לחתום על קבלת הדו"ח הוא אפילו לא חייב להגיב לשוטר. הכל נתון לשיקול דעתו של הנהג. הדבר היחידי שהנהג מחויב בו זה להזדהות על פי תעודה מזהה לאו דווקא על פי רישיון נהיגה.
נהג חדש, אפילו אם ירשם נגדו דו"ח על חריגה פעוטה מהמהירות החוקית, שהקנס בגינה הינו 250 ₪ ללא נקודות (עד 20 קמ"ש חריגה בדרך עירונית ועד 25 קמ"ש בדרך שאינה עירונית) תוארך תקופת היותו נהג חדש בשנתיים נוספות. בנוסף, כיוון שיחשב שנתיים נוספות כנהג חדש יחולו עליו הגבלות אשר חלות על נהג חדש. כך לדוגמא, אם ינהג כשבגופו אלכוהול האסורה לנהג חדש והחוקית לגבי נהג שאינו חדש – יחשב הנהג כמי שנוהג בשכרות.
עבירת מהירות נאכפת במכשיר ממל"ז (בדרך כלל אקדח לייזר). לממל"ז לא מצורפת מצלמה כך שיכול שיתעורר ספק לגבי זהות הרכב שביצע את העבירה. לכן, יש לבחון מהי התייחסות השוטר לגבי הנתיבים, התנועה בכביש, זיהוי הרכב שאליו כוון המכשיר. משכך, ייתכן שהשוטר טעה בייחוס העבירה לרכב הנאשם, בעיקר כאשר מדובר בכביש שקיימת בו תנועת כלי רכב והרכב החשוד בעבירה אינו בודד.
כאשר מדובר בחריגה שהעונש בגינה הינו עד 750 ₪ ניתן להמיר באזהרה בתנאי שהנהג מודה בעבירה, צבר וותק של 5 שנות נהיגה לפחות ועברו התעבורתי נקי ב-3 השנים האחרונות.
כן. לכן השוטר ממלא טופס ובו פירוט בדיקות המכשיר שנעשו לפני תחילת המשמרת ובסופה. ניתן לחקור את השוטר לגבי הבדיקה. בנוסף, מכשיר הממל"ז לדוגמא, המשמש לאכיפת עבירת מהירות, יש להוכיח לגביו בדיקה תקינות תקופתית במעבדה אחת לרבעון. כמו כן, בבית המשפט, במסגרת חקירה נגדית השוטר נדרש להציג תעודת מפעיל מוסמך.
עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה כ- 45 שנה. משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין. הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון. כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום. בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה. במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.
או מלאו את הפרטים הבאים ונחזור אליכם בהקדם