מתי נהג ידרש לתיאוריה או טסט מחדש

להאזנה:

 

הרציונל שעומד מאחורי הדרישה לבצע שוב תיאוריה וטסט הוא שנהג שעבר עבירה חמורה שהובילה לפסילה של הרישיון ככל הנראה לא עומד ברף הנדרש מנהגים על מנת לנהוג בכביש. שיעורי נהיגה ולימודי תיאוריה מלווים בעלויות כלכליות משמעותיות ויש בכך גם גורם מרתיע מפני ביצוע עבירות חמורות שיצריכו את הטלת סנקציה זו. על מתי נהג ידרש לתיאוריה או טסט מחדש במאמר שלפניכם.

 

מאפיינים מיוחדים של נהגים חדשים

החוק מתייחס בחומרה יתרה לנהגים חדשים עקב המסוכנות הגדולה שלהם לעצמם ולנהגים האחרים שבדרך. נהגים חדשים לרוב אינם בקיאים בדיני התעבורה ובדרך כלל, עקב גילם הצעיר, הם גם נוטים לקחת סיכונים גבוהים יותר בעת נהיגתם בהשוואה לנהגים מנוסים. לעתים נהגים חדשים שרישיונם נפסל, יידרשו לעבור מבחני רישוי מחדש ולעתים אף יאלצו לעבור בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

מי מוגדר כנהג חדש

החוק מבחין בין נהג חדש לבין נהג חדש צעיר. נהג חדש צעיר הוא נהג שגילו פחות מ-21 וטרם עברו שנתיים מאז קיבל את הרישיון. נהג חדש צעיר מחויב על פי החוק להציב שלט "נהג חדש" בשמשת הרכב האחורית למשך שנתיים. בהתאם לחוק הוא אינו מורשה לנהוג ללא מלווה בחצי השנה הראשונה לאחר קבלת הרישיון והוא אינו רשאי להסיע יותר משני נוסעים ללא מלווה מנוסה.

מי שמוגדר רק כנהג חדש הוא נהג שקיבל לראשונה את הרישיון לאחר גיל 24. על פי החוק הוא אינו מחויב בנהג מלווה ויכול להסיע נוסעים בהתאם למקום ברכב. עם זאת, גם הוא נדרש להציב שלט "נהג חדש" בשמשת הרכב האחורית על מנת ליידע את שאר הנהגים בדרך לגבי חוסר הניסיון שלו ועל מנת שאלו יוכלו להתנהל מסביבו בזהירות יתרה.

מתי נהג ידרש לתיאוריה או טסט מחדש
מתי נהג ידרש לתיאוריה או טסט מחדש

אז מתי נהג ידרש לתיאוריה או טסט מחדש

נהגים חדשים ללא קשר לגילם שעוברים עבירות תנועה חמורות חשופים לענישה מחמירה יותר בהשוואה לנהגים אחרים.  נהג חדש שהורשע באחת מהעבירות החמורות שנפרט כעת ידרש לעשות שוב את בחינות התיאוריה והטסט ומעמדו כנהג חדש יוארך בשנתיים נוספות.

המדובר במספר עבירות, ביניהן עבירות מהירות, עקיפות, נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול, מעורבות בתאונת דרכים עם נפגעים, עבירות מופיעות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה, וככל שיורשע בהן הנהג יחויב בתיאוריה ואם יפסל לתקופה של שלושה חודשים ומעלה יחויב גם בטסט.

 

נהגים ותיקים וחזרה על תיאוריה וטסט

נהגים שצברו 36 נקודות תעבורה שהובילו לפסילת רישיונם ל-3 חודשים ותוך 6 שנים צברו 36 נקודות נוספות, רישיונם ייפסל ל-9 חודשים. על מנת לחדש את רישיונם, הנהגים נדרשים לעבור שני קורסים של נהיגה נכונה (קורס בסיסי וקורס יעודי- מתקדם), יאלצו לעבור מבחנים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולבצע בשנית את מבחן התיאוריה והטסט. העלויות של כל התהליך ישולמו מכיסם של הנהגים.

בנוסף פסילת רישיון נהיגה בעבירות של תאונת דרכים עם חבלות של ממש, עבירה של נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעה וכו' בהן תקופת הפסילה עולה על שנה, תחייב את אותו הנהג לעבור טסט ותיאוריה מחדש, אך קודם לכן יאלצו גם לעבור דרך המכון הרפואי שיבדוק את כשרותם לנהיגה. כאמור, חיוב במבחנים במכון הרפואי הוא רק בגין עבירות מסוימות לתקופה העולה על שנה.

נהגים ותיקים וחזרה על תיאוריה וטסט
נהגים ותיקים וחזרה על תיאוריה וטסט

 

בדיקת כשירות

כאשר רישיונם של הנהגים נפסלו בשל עבירות אלכוהול או סמים, כמו גם כאשר הם נחשבים לעבריינים מועדים, הם יתבקשו להתייצב לבדיקות פסיכולוגיות, רפואיות ואישיותיות במטרה להעריך את כשירותם לנהיגה. רק לאחר שעברו את המבדקים והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים קבע כי הנהג כשיר ניתן יהיה להתחיל בתהליך לחידוש הרישיון.

בדיקות במכון יאלצו לעבור נהגים חדשים אשר הורשעו בעבירה של נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעה ומעורבות בתאונת דרכים אשר גרמה לחבלות של ממש. יצוין כי למשרד הרישוי קמה הסמכות מכח החוק לחייב נהג בבדיקות במכון הרפואי גם במקרים של מעורבות של נהג חדש בתאונת דרכים לאחר שלא ציית לאור אדום ברמזור וכו'.

לגבי נהגים ותיקים, כפי שהוסבר, ניתן יהיה לחייבם בבדיקות במכון הרפואי אם נפסלו לתקופה של למעלה משנה ואם הורשעו בעבירות אשר לרשות הרישוי יש סמכות לחייבם במבחנים (שכרות, נהיגה תחת השפעה, גרימת חבלות של ממש וכו').

 

טיעון טענות ברשות הרישוי

נהגים שרשות הרישוי פסלה את רישיונם לתקופה של שלושה או תשעה חודשים, רשאים לפנות לרשות הרישוי ויזומנו להליך של טיעון טענות, אשר במסגרתו יהיו זכאים לקבל רישיון זמני לתקופה של חצי שנה ככל שהם עומדים בתנאים שקבעה רשות הרישוי. מומלץ לעשות זאת בליווי של עורך דין דיני תעבורה.

 

בהתאם לדרגות הרישיון

עד כה עסקנו בשאלה מתי נהג ידרש לתיאוריה או טסט מחדש בכל הנוגע לנהגים חדשים או וותיקים וברישיון רגיל. בחלק מהמקרים רישיון הנהיגה של נהגים נפסל פסילה מלאה לכל סוגי הדרגות ובאחרים הרישיון נפסל רק לחלק מן הדרגות. על מנת לחדש את  הרישיון לדרגה הנוספת יהיה צורך לעבור מבחן מעשי מחדש על הדרגה הרלוונטית.

בהתאם לדרגות הרישיון
בהתאם לדרגות הרישיון

 

קבלת ליווי משפטי

בכל מקרה בו רישיונכם נפסל או שאתם חוששים מפני פסילה חשוב ליצור קשר עם עורך דין תעבורה ולקבל ליווי משפטי. כפי שהוסבר, קיימים מקרים בו רישיון הנהיגה עלול להיפסל על ידי בית המשפט או על ידי רשות הרישוי. ככל שמדובר בפסילה אשר הוטלה על ידי בית המשפט, חשוב לפנות לעו"ד על מנת שיחלץ אתכם הנהגים מביצוע מבחני רישוי שלא לצורך.

כך לדוגמה, עורך הדין אמור לדאוג שנהג חדש אשר נתפס בעבירה של נהיגה בשכרות, לא יורשע בעבירה של נהיגה בשכרות ואף לא בעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, כל עוד לא סיים הנהג לרצות את תקופת נהג החדש ולחילופין ישתמש בניסיונו לצורך איתור כשלים אשר יובילו לתיקון העבירה ככזו שלא תחייב את אותו הנהג במבחני רישוי, לרבות מבחנים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

ככל שמדובר בפסילות אשר מוטלות על ידי רשות הרישוי, עורך הדין ישתמש בידע ובניסיון שלו על מנת לנסות לבטל את הפסילה ולחילופין לקצרה, על מנת שלא תאלצו לעבור מבחני רישוי מחדש, לרבות חיוב במבחנים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

סיכום מתי נהג ידרש לתיאוריה או טסט מחדש

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של מתי נהג ידרש לתיאוריה או טסט מחדש בהרחבה. כפי שציינו, יש הבדלים בין נהגים חדשים לוותיקים בהקשר זה כמו גם, לדרגת הרישיון הספציפי של הנהג. אתם מוזמנים ליצור קשר עם עורך דין אילון אורון בכל שאלה נוספת הנוגעת לפסילת הרישיון, והצורך במעבר מחדש של הבחינה העיונית והמעשית.

נהג חדש יחויב במבחני רישוי אם הורשע בעבירה המנויה בתוספת השלישית- אז יחויב בתיאוריה, במקרה בו נפסל לתקופה של 3 חודשים או יותר- יחויב בטסט ובמקרה בו הנהג הורשע בעבירה של נהיגה בשכרות, תחת השפעה או מעורבות בתאונת דרכים שגרמה לחבלות של ממש- יחויב בתיאורה לצד בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

נהג צעיר חדש מחויב בתקופת ליווי הנחלקת לשניים. בשלושת החודשים הראשונים הוא מחויב לנהוג עם מלווה הן ביום והן בלילה. בשלושת החודשים האחרונים לתקופת הליווי הוא מחויב לנהוג עם מלווה בשעות הלילה בלבד.

כאשר נהג חדש מקבל דו"ח מהירות הכולל קנס של  250 ₪  גם ללא נקודות מומלץ לו שלא לשלם את הדו"ח מכיוון שתקופת הנהג חדש שלו תוארך באופן אוטומטי והוא ייאלץ לעבור מבחן תיאוריה מחדש. יש להתייעץ עם עורך דין תעבורה לגבי אופן ההתמודדות עם הדוח.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.