בדיקת מצב רישיון נהיגה

רישיון נהיגה הוא המסמך הרשמי שכל אחד ואחת מאיתנו צריכים להחזיק כדי לנהוג בכלי רכב בכבישי ישראל והעולם. זהו מסמך שיש לו תאריך תפוגה והחידוש שלו אינו אוטומטי, ולכן עליכם לדעת מהו התוקף של הרישיון שלכם באמצעות בדיקת המצב שלו וחידושו

במידת הצורך. לפניכם כל המידע שאתם צריכים להכיר בנושא.

מהו תוקפו של רישיון הנהיגה?

התוקף של רישיון הנהיגה שלכם תלוי בסטטוס שלכם כנהגים:

  • אם אתם נמצאים תחת ההגדרה של נהג חדש, הרישיון בתוקף שנתיים מיום הנפקתו.
  • אם אתם נהגים ותיקים או מקצועיים, הרישיון שלכם תקף ל-10 שנים מיום הנפקתו.

 

עוד פקטור המשפיע על תוקף הרישיון שלכם הוא גם הגיל, ונהגים בני 70 ומעלה נדרשים לחדש את רישיונם כל 5 שנים, ונהגים בני 80 ומעלה נדרשים לחדש אותו מדי שנתיים.

ב-01.10.21 נכנסה רפורמה שלפיה נהגים של רכבים פרטיים, אופנועים או רכב מסחרי עד 12 טון, כלומר רישיונות מסוג A או B, יהיו זכאים לקבל רישיון חדש התקף עד גיל 70. אם הרישיון שלכם הונפק לאחר התאריך הזה (ואתם לא נהגים חדשים) – הוא תקף עד ליום שבו תגיעו לגיל 70. נהגים חדשים יקבלו עדיין רישיון נהג חדש לשנתיים, אחריו יקבלו רישיון שתוקפו 5 שנים, ורק לאחר מכן הם יוכלו להנפיק רישיון שתוקפו עד גיל 70.

כיצד אפשר לבדוק את תוקפו של הרישיון?

התוקף של הרישיון שלכם אמור להיות מצוין על הכרטיס עצמו, תחת סעיף 4b, ואם אתם רוצים להיות בטוחים ב-100% שזהו התאריך הנכון, אתם יכולים לבדוק את התוקף של הרישיון שלכם באזור האישי הממשלתי הזמין לכניסה מהאתר של משרד התחבורה.

האם רישיון הנהיגה יחודש לכל נהג לקראת פקיעת התוקף?

האחריות על חידוש תוקפו של רישיון הנהיגה מוטלת על הנהג בלבד. עם זאת, כחודש לפני פקיעת תוקפו של הרישיון יישלח לביתכם ספח תשלום אגרה לחידוש הרישיון. לאחר התשלום, יישלח אליכם באופן מיידי רישיון נהיגה זמני אלקטרוני שתוכלו להציג במידת הצורך, והרישיון הקבוע מפלסטיק יישלח אליכם לכתובת הרשומה ברשות האוכלוסין. נהגים בני 60 ומעלה נדרשים לבצע בדיקות רפואיות כדי להוכיח את כשירותם להמשיך לנהוג. כמו כן, על כל נהג בכל גיל להיות בעל אפס מגבלות לחידוש הרישיון כמו קנסות או פסילות.

החשיבות של חידוש רישיון נהיגה

רישיון נהיגה הוא האישור שלכם לכך שמותר לכם לנהוג ברכב על הכביש. אמנם אין חובה לשאת אותו אתכם בכל עת (אך חובה לשאת לפחות תעודה מזהה ישראלית רשמית למקרה ששוטר עוצר אתכם), אבל הרישיון חייב להיות בתוקף כדי להימנע מעונשים הקבועים על פי החוק. אנשים רבים מגלים בשלב מאוחר מדי שהרישיון שלהם אינו בתוקף, ונאלצים לפנות לעורך דין תעבורה כדי לעזור להם להתמודד בצורה הטובה ביותר עם העונשים הניתנים להם, החל מקנס כספי ועד כדי עונשי פסילת רישיון נהיגה בפועל. כמו כן, חידוש הרישיון הוא גם האסמכתא לכך שאתם עדיין כשירים לנהוג ואתם לא מסכנים את עצמכם או את עוברי הדרך האחרים, בייחוד בשלבים המאוחרים יותר בחיים.

סיכום

בדיקת התוקף של רישיון הנהיגה היא אחריות שכל נהג צריך לקבל על עצמו. זוהי דרישה חוקית שהיא גם עניין של בטיחות בדרכים, כיסוי ביטוחי ושקט נפשי. על ידי בדיקה קבועה של מצב רישיון הנהיגה שלכם ותוקפו, אתם יכולים להיות בטוחים שאתם שומרים על החוק ועל עוברי הדרך האחרים. נשמח לעמוד לשירותכם בעת הצורך, לפתור כל בעיה וללוות אתכם בצורה מקצועית לדיונים בבית המשפט ולמול רשות הרישוי.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.