נהיגה בשכרות בקרב בני נוער

להאזנה:

 

נהיגה בשכרות נפוצה מאד הן בישראל והן בעולם, והיא עלולה לעלות משמעותית כאשר מדובר בבני נוער. הדבר חמור אף יותר מכיוון שבני נוער הם לרוב נהגים חסרי ניסיון, וכושר השיפוט שלהם עלול להיפגע כתוצאה מאלכוהול, מה שגורם להם להיקלע לתאונות דרכים.

אנחנו כאן כדי לבחון יחד איתכם את הסכנות הכרוכות שנוצרות לאור נהיגה בשכרות בקרב בני נוער, וכן את ההשלכות המשפטיות והחברתיות העומדות בפניהם. כמו כן, נדון כיצד עורך דין תאונות דרכים או עורך דין תעבורה יכולים לעזור אם אתה או המתבגר שלך הייתם מעורבים בתאונה שנגרמה עקב נהיגה בשכרות.

 

שכיחות נהיגה בשכרות בקרב בני נוער

על פי הסטטיסטיקה, נהגים בני נוער נוטים יותר להיות מעורבים בתאונות שמעורב בהן שימוש באלכוהול מאשר כל קבוצת גיל אחרת. בישראל גיל השתייה החוקי הוא 18, אך ישנם בני נוער רבים שעדיין בוחרים לשתות ולנהוג למרות האיסור החוקי על כך.

אחת הסיבות שמעריכים היא שייתכן שאותם בני נוער שנוהגים בשכרות לא הבינו לגמרי את הסיכונים של נהיגה בשכרות או עלולים להרגיש בלתי מנוצחים מאחורי ההגה. להורים ולמחנכים חשוב לחנך בני נוער לסכנות שבנהיגה בשכרות ולעודד אותם לבחור בנהיגה אחראית כדי למנוע את התנהלות זו.

 

הסכנות של נהיגה בשכרות בקרב בני נוער

לנהיגה בשכרות בקרב בני נוער עלולה להיות השלכות חמורות, כולל פציעה או מוות שיגרם לעצמם או לאחרים הנמצאים בסביבתם. בני נוער נוטים יותר לעסוק בהתנהגות מסוכנת כשהם תחת השפעת אלכוהול, כמו נהיגה במהירות מופרזת או אי חגורת בטיחות.

הם עשויים גם להיות מוסחים ביתר קלות, מה שיוביל לתאונות הנגרמות על ידי הודעות טקסט או שימוש בטלפונים שלהם בזמן נהיגה. חיוני לבני נוער להבין את הסיכונים ולבצע בחירות אחראיות בכל הנוגע לשתייה ונהיגה.

נהיגה בשכרות בקרב בני נוער
נהיגה בשכרות בקרב בני נוער

השלכות משפטיות של נהיגה בשכרות בקרב בני נוער

ככלל, בני נוער קטינים שנתפסים נוהגים בשכרות, יזומנו לדיון בבית המשפט לנוער. המדובר בבית משפט אשר ככלל מטרתו להטיל עונשים צופי פני עתיד, לצד חינוך הקטין לשנות את דרכי נהיגתו. בבית המשפט לנוער, מופנה הקטין לשירות המבחן לצורך עריכת תסקיר, ובמסגרת התסקיר רשאי שירות המבחן, להמליץ האם יש מקום להרשיע את הקטין או להימנע מהרשעתו, ולצד זאת להמליץ הענישה  הראויה לקטין.

לכן, אם ילדכם נתפס נוהג בשכרות (כאשר המדובר במי אשר במועד ביצוע העבירה טרם מלאו לו 18), יוזמן לדיון בבית המשפט לנוער. ישנה חשיבות מכרעת להיוועץ בעורך דין תעבורה המתמחה בתחום וזאת על מנת שבסופו של יום, ידע להכווין את הקטין בעת מפגשיו עם שירות המבחן, יהיה בקשר עם קצינת המבחן המלווה את הקטין, עד לסיום ההליך למול שירות המבחן.

אנחנו ממליצים לכם להיוועץ עם עורך דין תעבורה או עורך דין תאונות דרכים. מומלץ לפנות לעו"ד אילון אורון העוסק בתחום ויודע להתמודד עם המקרים הרגישים של בני נוער אשר נתפסים בנהיגה בשכרות. לאחר קבלת התסקיר, עורך הדין ככלל אמור לנסות ולהגיע להסדר טיעון עם התביעה וחילופין לטעון בפני  בית המשפט ולשכנעו שלא להרשיע

נהגים חדשים
נהגים צעירים
נהגים מקצועיים
נהגים ותיקים כמות ריכוז האלכוהול בדם
מותר מותר מתחת ל-50 מק"ג
יעמדו בפני אישום בגין נהיגה בשכרות מותר בין 51 ל-239 מק"ג
יעמדו בפני אישומים חמורים של נהיגה בשכרות אישום נהיגה בשכרות 240 מק"ג ועד 289
אישום חמור ביותר – נהיגה בשכרות: היתכנות לפסילת רישיון נהיגה לתקופה ארוכה אישום חמור – נהיגה בשכרות: היתכנות לפסילת רישיון נהיגה לתקופה ארוכה 290 מק"ג ומעלה

את הקטין ולהסתפק בענישה קלה ככל הניתן. כאמור, אם יורשע הקטין, העבירה תרשם בגיליון ההרשעות התעבורתי שלו ויש לכך השלכה לגבי עתידו.

 

מתי בני נוער יחשבו כנוהגים בשכרות?

מהטבלה לעיל ניתן לראות כי ככל שרמת ריכוז האלכוהול בדם גבוה יותר, כך עולה הסבירות לשאת בעונשים כבדים יותר. בענייננו, כאשר מדברים על בני נוער, סביר שהם נופלים תחת הקטגוריה של נהגים חדשים או צעירים וגם ריכוז נמוך יחסית יוביל לאישום חמור.

 

החשיבות של פנייה לייעוץ משפטי אם מעורב בתאונה שנגרמה כתוצאה מנהיגה בשכרות

מהצד השני, כאשר מדברים על נפגעים מתאונות דרכים שנוצרו בעקבות נהיגה בשכרות בקרב בני נוער עורך דין תאונות דרכים יכול לסייע לנפגע או למשפחתו של הנפגע לבקש פיצוי על הנזקים שנגרמו מתאונת דרכים.

בהתאם, הנפגע עשוי להיות זכאי לפיצוי בגין הוצאות רפואיות, הפסדי שכר וכאב וסבל. עורך דין תאונות דרכים יכול לסייע לנפגע או למשפחתו של הנפגע לבנות תיק חזק נגד הגורם האחראי, לנהל משא ומתן עם חברות הביטוח ולייצג אותן בבית המשפט במידת הצורך.

 

חשיבות ההסברה לבני הנוער

חשוב לציין כי נהיגה בשכרות בקרב בני נוער משפיעה לא רק על הפרט המעורב אלא גם בעלת השלכות מרחיקות לכת על הקהילה כולה. תאונות דרכים הנגרמות כתוצאה מנהיגה בשכרות עלולות לגרום לפציעות ולהרוגים, ולהוביל לירידה באיכות החיים של הנפגעים ובני משפחותיהם.

בנוסף, נהיגה בשכרות עלולה להגדיל את פרמיות הביטוח, להוביל לעלויות רפואיות גבוהות יותר, ולהעמיס על משאבי אכיפת החוק. לכן, יש צורך להסביר לבני הנוער כבר לפני את ההשלכות של מעשיהם.

 

לסיכום

נהיגה בשכרות בקרב בני נוער היא נושא רציני הדורש התייחסות משמעותית הן בקרב המחנכים והן בהיוועצות של עורכי דין. פנייה לסיוע משפטי מעורך דין תאונת דרכים או תעבורה יכולה לסייע למעורבים במצבים כאלה למול מערכת המשפט ולהגן על זכויותיהם.

עם זאת, מניעת נהיגה בשכרות בקרב בני נוער דורשת מאמץ משותף מצד הורים, מחנכים, רשויות אכיפת החוק והקהילות. על ידי קידום שתייה אחראית ונהיגה בטוחה, נוכל להפוך את הכבישים שלנו לבטוחים יותר עבור כולם.

כן. בני נוער לרוב יהיו נהגים צעירים או נהגים חדשים, אשר ריכוז האלכוהול שלהם בדם נדרש להיות נמוך מנהגים ותיקים.

שתי הבדיקות הנפוצות לנהיגה בשכרות הן בדיקת ינשוף ובדיקת דם, כאשר הנפוצה היא בדיקת הינשוף. במידה ששוטר עצר אתכם לאור בדיקת ינשוף חיובית, אנחנו ממליצים לפנות לעורך דין שידע להתמודד עם כך ואף לערער על תוצאות הבדיקה.

כפי שהוסבר, אם העבירה בוצעה על ידי קטין אשר טרם מלאו לו 18, הרי שעניינו ידון בבית המשפט לנוער, ושם יוכל בית המשפט בסופו של יום להרשיע או לא להרשיע את הקטין, ולהשית עליו עונשים שונים, לרבות פסילת רישיון נהיגה בפועל, התחייבות כספית ואף שירות לתועלת הציבור.

כן! במידה שנתפסתם על ידי גורמי אכיפה נוהגים בשכרות, אנחנו ממליצים בחום להתייעץ עם עורך דין תעבורה כצעד ראשון. עורך דין זה יוכל לסייע לכם להתמודד עם האישומים ולנסות להפחית את העונשים שאתם עומדים בפניהם.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.