נוסעים לעבודה על אופניים חשמליים? את התקנות האלה אתם חייבים להכיר

להאזנה:

 

העיר הגדולה כבר מזמן הפכה לבלתי נוחה לנסיעות עם הרכב ובעודו ממתין בסבלנות בחניה, בעליו מתניידים בחיי היומיום עם אופניים חשמליים – זה נוח, מהיר וכמובן ירוק יותר. ומה לגבי ידיעת התקנות שבחוק לגבי הנסיעה באופניים החשמליים? לצערנו אין הלימה בין כמות הרוכבים לידיעתם את החוק. לאור ריבוי תאונות הדרכים עם אופניים חשמליים, הנה כל מה שחשוב שתדעו:

 

אופניים חשמליים כפופים לכל חוקי התעבורה

כבר כמה שנים טובות שנחשבים האופניים החשמליים לכלי תחבורה פופולרי ואפקטיבי, שמתגבר על בעיית הפקקים ומצוקת החניה ועלות התחזוקה שלו זולה בהרבה ביחס לרכב הפרטי. ועם זאת, לא מדובר באופני דיווש סטנדרטיות, אלא ברכב מנועי לכל דבר ועניין, מה שמשייך אותם לענף כלי התחבורה בישראל וכפועל יוצא מכך, גם לכזה שכפוף לכל חוקי התעבורה.

אופניים חשמליים כפופים לכל חוקי התעבורה
אופניים חשמליים כפופים לכל חוקי התעבורה

 

כל עבירת תעבורה עם אופניים חשמליים גוררת קנס משמעותי

בנוסף לחוקי התעבורה שאינם מחריגים שום רכב מנועי לרבות קטנועים, אופנועים, כלי רכב פרטיים, מסחריים וציבוריים, חשוב להתוודע גם לתקנות העירוניות שקובעות את אופי הנהיגה בשטחי העיר ומשתנות מעט ממקום למקום.

את התקנות המשמעותיות ביותר תמצאו כמובן אצל עיריית תל אביב – כנראה העירייה היחידה בישראל של 2023 שקבעה תקנות ברורות לגבי המותר והאסור ברכיבה על אופניים חשמליים. מכיוון שכל עיר מגדירה את תקנותיה באופן פנימי, נתייחס כעת רק לעבירות ברמה התעבורתית-חוקית שמאפיינות חלק גדול מרוכבי האופניים החשמליים ונושאות בענישה לפי חוקי התעבורה:

  • נהיגה על המדרכה – אין לנהוג על מדרכות שמיועדות להולכי רגל ונהג שיעשה זאת ייקנס בסך 1,000 ₪.
  • שימוש בטלפון הנייד בזמן רכיבה – הנסיעה באופניים חשמליים מהווה נהיגה לכל דבר ועניין ולכן אין לשוחח בסלולרי במהלכה. אם לרוכב קיים רישיון נהיגה, יירשם לו דו"ח בסך 1,000 ₪ יחד עם 8 נקודות רישוי.
  • נהיגה עם אוזניות – בדומה לאיסור שחל על נהגי רכב, אין לנהוג עם אוזניות בשתי האוזניים, למעט אוזניית בלוטוס באחת האוזניים. עבירה על כך תגרור קנס בסך 250 ₪.
  • הרכבת אדם נוסף – חל איסור מפורש בחוק על הרכבת נוסע נוסף על האופנים החשמליים, למעט ילדים עד גיל 8 במושב ייעודי ומאובטח. עבירה זו תגרור קנס בסך 750-1,000 ₪.
  • נהיגה בשכרות/ סמים – מדובר בעבירה חמורה, גם ברכיבה על אופניים חשמליים, שתגרור את שלילת רישיון הנהיגה במקום והחרמת האופניים מבעליהן.

נוסעים לעבודה על אופניים חשמליים? את התקנות האלה אתם חייבים להכיר
נוסעים לעבודה על אופניים חשמליים? את התקנות האלה אתם חייבים להכיר

חובת הקסדה באופניים חשמליים

עד לכניסתן של התקנות החדשות לתוקף (החל משנת 2019), רוכבים שגילם היה נמוך מ-18 היו קבוצת הגיל היחידה שחויבה בנסיעה באופניים חשמליים עם קסדה. כיום כל הרוכבים מחויבים לחבוש קסדה, ולא יוטל עליהם קנס כספי בסך 1,000 ₪. תקנות אלה גם מחייבות בלבישת אפוד זוהר בשעות החשכה.

 

מאיזה גיל אפשר לרכוב על אופניים חשמליים?

החוק קבע כי ניתן לרכוב החל מגיל 16 ומעלה, כאשר הענישה בקרב צעירים מתחת לגיל זה הוחמרה. סנקציה נוספת שנכללת בעבירת נהיגה מתחת לגיל המותר, היא דחיית הזכאות לרישיון נהיגה לרכב בשנה.

במטרה להתמודד כראוי עם בעיית הנסיעה באופניים החשמליים שנחשבת לשוק פרוץ לחלוטין בקרב הנוער, הוחלט במשרד התחבורה גם להפחית את גיל התיאוריה המינימלי ל-15.5 שנים. וכך, נערים ונערות שעברו בהצלחה את מבחן התאוריה יוכלו לרכב על אופניים חשמליים.

 

המקומות המותרים לרכיבה על אופניים חשמליים

אם קיים נתיב או שביל מיוחד לאופניים חשמליים, חובה להשתמש אך ורק בו ולא בשום מתווה דרך אחר, כולל הכביש. במקומות שבהם אין שביל מותאם במיוחד לאופניים חשמליים, הרוכבים יכולים לרדת לנסיעה על הכביש.

החוק אמנם מתיר את הכביש כמקום תקין לרכיבה, שהרי האופניים החשמליים מקבילים לכל כלי הרכב הממונעים שנוסעים בו, אך קיימת בכך בעיה, משום שעל הכביש נמצאים רק נהגים שעברו את מבחן התיאוריה, שמכירים את חוקי התנועה השונים ואת התמרורים וסימוני הדרך.

כך יוצא שלמרות הרצון למגר את תרבות הרכיבה בקרב בני נוער בני פחות מ-16, המדינה נאלצת להתמודד עם בעיה קשה שנוצרה בעיקר בכבישים העירוניים, בהם נוסעים ילדים בגילאים משתנים שעדין לא מכירים לעומק את עולם הנהיגה ואת הכללים והחוקים שחלים לגביו. בנסיבות אלה, נוצרת חובה מיוחדת לרוכבי האופניים החשמליים, לגילוי זהירות יתרה בנסיעתם בכביש. יש לנהוג תמיד בצד ימין ולעקוף רכבים חונים ומפגעים בזהירות.

המקומות המותרים לרכיבה על אופניים חשמליים
המקומות המותרים לרכיבה על אופניים חשמליים

 

ומה לגבי מקומות אסורים לרכיבה?

כפי שציינו קודם, אין לרכוב בשום מקרה על מדרכות הולכי הרגל. רק במקרה שבו רוכב האופניים מוכרח להיעזר בשלב כלשהו במדרכה, באפשרותו לרדת מאופניו ולהסיע אותם על המדרכה באיטיות ובכוחות עצמו.

באשר לחציית צמתים, רמזורים ומעברי חצייה, הרי שרוכבי האופניים יכולים להתנהג גם כהולכי רגל וגם כנהגים – תלוי מה היה נתיב נסיעתם בעת החצייה. אם החצייה היא להולכי רגל, יש לחצות אותה רגלית, באור ירוק וללא סיכון הסביבה או סיכון עצמי.

בנוסף, רוכבי אופניים חשמליים לא מורשים לנסוע בתוך מנהרות, גם אם נסלל בתוכן נתיב ייעודי. גם הפעם אם ברצונו של הרוכב לעבור, עליו לרדת מהאופניים ולהוביל אותם רגלית עד לסוף קטע המנהרה.

האופניים החשמליים לא נדרשים לרישיון או לביטוח ייחודי, אך מומלץ לבטח אותם מפני גניבה ופגיעה בצד ג'. שימו לב שכל שינוי באופניים החשמליים (הגדלת כוח מנוע, החלפת ההנעה למצערת יד וכו' הנחשבים לאסורים) לא תאפשר לרוכב לבטח את עצמו מפני תאונות, גניבות וצד ג'.

החוק בישראל מגביל את נסיעת האופניים החשמליים עד 25 קמ"ש ומחייב את החנויות והיבואנים לחסום מהירויות גבוהות מכך בבקר האופניים. חל איסור מפורש על שדרוג המהירות ואופניים שיסעו מעבר ל-25 קמ"ש יחשבו כבלתי חוקיים ובעליהם צפויים לאישום בהתאם לחוקי התעבורה.

רק אופניים חשמליים וגלגינוע (קורקינט חשמלי) מחויבים לפי שעה במבחן תיאוריה מתאים. כלים כמו הוברבורד או סגוויי אינם נדרשים למבחן התאוריה.

בשל הסיכון לצבירת נקודות בקרב ציבור מחזיקי רישיון הנהיגה, מומלץ שלא לשלם את הדוח לפני קבלת ייעוץ ממשרדנו ובחינת דרכי הפעולה המתאימות למקרה.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.