תאונת דרכים עם נפגעים – חבלה של ממש

להאזנה:

 

תאונת דרכים עם נפגעים הגורמת לחבלה של ממש היא תאונה המתבטאת בנזק חמור כגון גרימת שבר, שטפי דם ואף כריתה של איבר פנימי. עבירה זו הנכללת בסעיף 38 לפקודת התעבורה מחייבת בפסילת רישיון למשך 3 חודשים לכל הפחות, לצד עונשים נלווים בהתאם לתוצאות התאונה ומידת הרשלנות.

 

כיצד באה לידי ביטוי חבלה של ממש בבתי המשפט לתעבורה?

בפועל, סעיף החוק איננו מגדיר במדויק מהי חבלה של ממש ולכן בבואה להגיש כתב אישום נגד הנהג, תתבסס התביעה המשטרתית על הפסיקה הקודמת שקיימת בנושא זה. ככלל ניתן להצביע על נזקים כמו שבר, חתך, וכל פגיעה נוספת שחומרתה גבוהה מכך.

הדבר מביא לכדי אישום בתאונת דרכים עם נפגעים במנעד ענישה רחב – החל מסיום התיק ללא פסילת רישיון כלל במקרה של חתך קטן ביד למשל ועד מאסר בפועל, בתאונות שבהן התרחש נזק בלתי הפיך כמו למשל פגיעה מוחית. כאמור, הענישה תלויה מאוד בהיקף הרשלנות ונסיבות התאונה ולא רק בנזקים הרפואיים שנגרמו לנפגע.

 

תאונת דרכים עם נפגעים – חבלה של ממש: האם עדיף לחתור להסדר טיעון?

התביעה המשטרתית בעלת סמכות להגיע להסדר טיעון עם נאשם אשר הוגש נגדו כתב אישום המייחס לו עבירה של תאונת דכים שגרמה לחבלות של ממש, ובמקרה כזה יש חשיבות להסתייע בעו"ד אשר בקיא בתחום שידע לבחון את התיק מבחינה ראייתית ויוכל לדון בדברים כראוי עם התביעה ולנהל מולה משא ומתן יעיל, בהתאם לתיק המשטרתי שצולם על ידו מבעוד מועד.

תאונת דרכים עם נפגעים - חבלה של ממש
תאונת דרכים עם נפגעים – חבלה של ממש

חבלה של ממש בתאונת דרכים יחד עם עבירה נוספת

נהגים שהוגש נגדם כתב אישום המייחס להם גרימת תאונת דרכים עם חבלה של ממש וסעיף נוסף כמו נהיגה בקלות ראש או נהיגה רשלנית, יהיו צפויים לפסילה בפעול משמעותית העולה על פסילת המינימום הקבועה בחוק (3 חודשים).

במקרה שכתב האישום כולל אישום בגרימת תאונת דרכים עם נפגעים – חבלה של ממש יחד עם עבירה של נהיגה בחוסר זהירות, ייתכן שלא תוטל כל פסילה נוספת וניתן יהיה להסתפק בעונש המינימלי בחוק.

 

שלב מקדים להגשת כתב אישום: פסילה מנהלית לאחר תאונת דרכים

חבלה של ממש בתאונת דרכים איננה מהווה את העבירה העיקרית המיוחסת לנהג אלא מתווספת לעבירה של נהיגה בקלות ראש או נהיגה ברשלנות. במקרה של חשד בעבירות אלה עקב תאונת הדרכים, הנהג יוזמן לשימוע אצל קצין משטרה לצורך החלטה לעניין הפסילה המנהלית, העומדת במקרה של תאונות דרכים על 60 ימים בפועל.

קצין המשטרה בהחלט צפוי להתחשב בותק הנהיגה והרקע התעבורתי של הנהג, לעתים גם במצבו האישי ובנסיבות התאונה שבגינן יקבל את החלטתו. בדרך כלל, ככל שתוטל על הנהג פסילה מנהלית לתקופה של 60 יום, תנוכה תקופה זו מהעונש שיוטל על הנהג בסופו של דבר במסגרת גזר הדין.

נקודה חשובה נוספת היא הצורך להיות מיוצגים בידי עורך דין תעבורה כבר משלב הזימון לשימוע, שכן מדובר בהליך מנהלי שבו הנהג רשאי להשמיע טענותיו בקשר לנסיבות התאונה וטענות בדבר נסיבותיו האישיות אשר בגינן אין מקום לפסול את רישיון הנהיגה שלו.

שלב מקדים להגשת כתב אישום: פסילה מנהלית לאחר תאונת דרכים
שלב מקדים להגשת כתב אישום: פסילה מנהלית לאחר תאונת דרכים

 

כאשר הנהג נחבל בעצמו בחבלה של ממש בתאונה

מה דינו של נהג אשר גרם לתאונת דרכים שבה הוא עצמו הנפגע שסובל מחבלה של ממש? ובכן, לפי דוחות נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים משנת 2021, כרבע מתאונות הדרכים מהוות תאונות עצמיות בהן הנהג הוא האדם שנפגע. מובן שכנפגע עומדת לנהג הזכות לתבוע את ביטוח החובה שלו בגין נזקי הגוף, אך עצם פגיעתו בגופו אינה פוטרת אותו מהעמדה לדין כפי שרבים חושבים בטעות.

גם במקרה שעברו תאונת דרכים עם נפגעים שבה הם עצמם סובלים מחבלה של ממש, החוק רואה בנהגים כאילו הם פגעו חלילה באדם אחר. לכן הדבר לא מוביל לביטול כתב האישום, אך בהחלט עשוי להשליך על מתחם הענישה כפוף להסדר טיעון עם התביעה.

 

זכויותיו של הנהג בתאונה עם חבלה של ממש

אם נדרש הנהג לחקירה על ידי בוחן תנועה משטרתי, עומדת לו הזכות להתייעץ טרם החקירה עם עורך דין תעבורה לבחירתו והחוקר אמור לשאול את הנהג האם ברצונו להתייעץ לפני כן.

בהתאם לנסיבות התאונה עצמה ובמקביל, יוכל עורך הדין עצמו להתייעץ עם מומחה מתאים כמו בוחן תנועה או מהנדס פרטי ולקבל ממנו חוות דעת מקצועית שתסייע בהגעה להסדר טיעון מקל ולחילופין תשמש את ההגנה בניהול הליך ההוכחות (ככל שהנאשם יכפור באישום המיוחס לו) ותצריך גם את עדות המומחה בהמשך.

אם הנהג מואשם בתאונה עקב אי מתן זכות קדימה להולך רגל, יבדוק הבוחן את כיוון חציית הולך הרגל, זמן החצייה, תוואי השטח, שדה הראייה, התמרורים במקום, הרמזורים ועוד. בדיקות אלה בעלות חשיבות מכרעת לגבי קביעת רף הרשלנות. ככל שרף הרשלנות נמוך יותר, ולנהג מיוחסת עבירה של נהיגה בחוסר זהירות – יהיה צפוי הנהג לענישה מקלה יותר וככל שרף הרשלנות גבוה יותר יהיה צפוי הנהג לעונש משמעותי יותר.

זכויותיו של הנהג בתאונה עם חבלה של ממש
זכויותיו של הנהג בתאונה עם חבלה של ממש

 

בשורה התחתונה:

קו דק מפריד בין תאונת דרכים קלה לבין תאונה עם גרימת חבלה של ממש, בהן עונשו של הנהג צפוי להיות משמעותי יותר. עורך דין תעבורה יוכל לסיים את התיק בעונש מינימלי ואף לגרום לכך שהתביעה תסתפק בפסילה על תנאי לצד קנס כספי בלבד. הדבר תלוי כמובן בנסיבות התאונה ובמשקל המיוחס לעברו התעבורתי של הנהג, וותק הנהיגה ואופי נהיגתו בעת התרחשות התאונה.

חשוב מאוד לפנות כבר לאחר המקרה לעורך דין תאונות דרכים מומחה שיבחן את הראיות שנאספו כנגד הנהג ויגבש קו הגנה מתאים. אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים וגרמתם לפגיעה באדם אחר או אם נפגעתם בעצמכם בחבלה של ממש – משרדנו זמין עבורכם להתייעצות מקצועית ומדויקת ויעניק לכם הכוונה וייצוג בלתי מתפשרים, עד לתוצאה הטובה ביותר.

בדיקת מאפיינים מתבצעת בעת חשד לנהיגה בשכרות לצד בדיקת ינשוף בדרך כלל.  הבדיקה כוללת ביצוע של מספר פעולות פשוטות לרבות, מבחן עמידה, הליכה על קו ישר ונגיעה באף.

בקרב רבים מקובלת ההנחה שמשקה אלכוהולי אחד בארבע שעות לא יעביר את האדם מעבר לסף החוקי. חשוב לומר בצורה ברורה שלשאלה זו אין תשובה חד משמעית. קיימים גורמים רבים אשר משפיעים על מדדי האלכוהול בדם כגון משקל גוף, גובה האדם ומינו. גם קצב חילוף החומרים שונה מאדם לאדם והמזון אותו הוא אכל טרם השתייה עשויים להשפיע גם כן. בכל מקרה, כפי שציינו, על נהגים חדשים, צעירים ומקצועיים גם הכמות המינימלית עשויה להיחשב לנהיגה בשכרות.

שאלת אמינותו של מכשירי הינשוף נבדקה לעומק במהלך השנים. בתי המשפט קבעו אחוז טעות דגימה כפי שציינו קודם במאמר. חשוב להבין כי מעבר לטעות הדגימה בתי המשפט מצאו כי המכשיר הינו אמין והוא עומד בדרישות החוק לשם אכיפה בפלילים בתחום שלו הוא נועד.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.