תאונות פגע וברח

להאזנה:

 

תאונות פגע וברח הן תאונות קשות ביותר, כך שמעבר לתוצאות התאונה, ישנה משמעות לפגיעה המוסרית בערכי החברה עקב ביצוע עבירה זו. כולנו יודעים שתאונות פגע וברח מתרחשות כשנהג פוגע בהולך רגל, רכב או רכוש ונוסע מהמקום מבלי לעצור כדי להחליף מידע או להגיש סיוע.

בישראל, תאונות פגע וברח נחשבות לעבירה חמורה, והענישה בגין עבירה זו הינה ענישה מחמירה, הכוללת גם עונשי מאסר לריצוי מאחורי סורג ובריח. במאמר זה נדון בהיבטים המשפטיים של תאונות פגע וברח בישראל, לרבות מה לעשות אם אתה נפגע וכיצד לגשת לפיצוי.

 

הגדרה של תאונות פגע וברח

תאונת פגע וברח מוגדרת כאירוע בו נהג גורם לתאונה ונמלט מהמקום ללא מסירת פרטים מזהים. בישראל, תאונות פגע וברח יכולות לכלול פגיעה בהולך רגל, רוכב אופניים, רוכב קורקינט או רכב אחר. זאת כמובן לצד פגיעה ברכוש. חומרת העבירה תלויה בהיקף הנזק שנגרם, ובאופי הפציעות שנגרמו לאדם או לרכוש וניזוק בתאונה.

במקרים מסוימים, נהגים שפוגעים ובורחים עלולים לעמוד בפני אישומים נוספים כגון נהיגה תחת השפעה או נהיגה בפזיזות. בנוסף לאישומים הפליליים, נהג המעורב בתאונת פגע וברח עשויים להיות אחראים גם לנזקים אזרחיים ובגין כך עלולים לשאת בתשלום הוצאות רפואיות, אובדן שכר ונזק לרכוש.

יש לציין כי אם מצליחים לאתר את הנהג הפוגע הוא צפוי לעמוד בפני עונשים כבדים ולכן אם אתם הנהגים הפוגעים, אנחנו ממליצים לכם להיוועץ עם עורך דין דיני תעבורה ולהודות במעשיכם שמא תהיו צפויים לענישה מחמירה ביותר.

תאונות פגע וברח
תאונות פגע וברח

 

זיהוי נהג בתאונות פגע וברח

במקרים מסוימים של פגע וברח, עלול להיות קשה לזהות את הנהג האחראי לתאונה. עם זאת, ישנם צעדים שניתן לנקוט על מנת להגדיל את הסיכויים למצוא את הנהג ולחייב אותו באחריות. אחד הדברים החשובים ביותר שאתה יכול לעשות הוא לאסוף מידע רב ככל האפשר על האירוע, לרבות המודל והדגם הרכב, מספר לוחית הרישוי וכל הצהרות עדים או צילומי מעקב.

כמו כן, עליך לפנות לעורך דין נזקי גוף שיוכל לעזור לך בניהול ההליך המשפטי ולעבוד עם רשויות אכיפת החוק כדי לזהות את הנהג בצורה האפקטיבית ביותר שתוביל לאיתורו ולהעמדתו לדין.

 

הגנה על הזכויות המשפטיות של הנפגע

אם אתה קורבן של תאונת פגע וברח, חשוב להגן על זכויותיך החוקיות לאורך כל התהליך. זה כולל עבודה עם עורך דין מיומן לנזקי גוף שיוכל לעזור לך להבין את האפשרויות שלך, לנהל משא ומתן עם חברות ביטוח, ולטעון בשמך בבית המשפט במידת הצורך. עורך הדין שלך יכול גם לעזור לך לאסוף את הראיות שאתה צריך כדי לבנות תיק חזק, כולל תיעוד רפואי, הצהרות עדים וצילומי מעקב, כפי שפורט לעיל.

 

קצת על הכיסוי הביטוחי במקרה של תאונות פגע וברח

בישראל, כל בעלי הרכבים מחויבים בביטוח אחריות צד ג' חובה, המעניק כיסוי לנזקים שנגרמו לאחרים בתאונה. אם אתה קורבן של תאונת פגע וברח, הביטוח שלך עשוי גם לספק כיסוי לפציעות שלך ולנזק לרכוש שלך.

עם זאת, חברות הביטוח עלולות להירתע מלשלם תביעות במקרים של פגע וברח, ולכן חשוב לעבוד עם עורך דין תאונות דרכים מנוסה בתחום שיוכל לסייע לכם לנהל משא ומתן עם חברות הביטוח ולהגן על זכויותיכם החוקיות, ולוודא כי אתם אכן מקבלים את כל מה שמגיע לכם ללא התחמקות לא ראויה.

 

הגשת תביעת במקרי תאונות פגע וברח

אם אתה קורבן של תאונת פגע וברח, חשוב לנקוט בצעדים כדי להגן על זכויותיך החוקיות. אחד הצעדים הראשונים שעליך לנקוט הוא הגשת תלונה במשטרה. דוח זה יתעד את האירוע ויספק מידע חשוב שניתן להשתמש בו כדי לזהות את הנהג ולבצע פעולות משפטיות.

כמו כן, עליך לפנות לטיפול רפואי בהקדם האפשרי, גם אם הפציעות שלך נראות קלות. זה לא רק יבטיח שתקבל את הטיפול המתאים, אלא גם יספק תיעוד של הפציעות שלך לתביעת הביטוח או התביעה המשפטית אותה תגיש בהמשך הדרך.

 

הפיצויים שמקבלים לאור תאונות פגע וברח

נפגעי תאונות דרכים שלא יכולים לתבוע את המבטח של הפוגע, יכולים לתבוע מבטח אחר בהינתן עמידה במספר תנאים. ראשית, לא ניתן לאתר את הנהג הפוגע ובאיזו חברת ביטוח הרכב שלו מבוטח. לחילופין, החברה של הרכב הפוגע אינה מתפקדת ונמצאת בהליך פירוק. החלופה האחרונה היא שהרכב הפוגע פגע אך לא החזיק בכיסוי ביטוחי (על אף שהדבר מהווה חובה חוקית).

במידה שאחת החלופות רלוונטית לכם, אתם יכולים לפנות ולהגיש טופס תביעה בגין תאונות פגע וברח באתר הממשלתי של המבטחת "קרנית". אתם יכולים לעשות זאת על ידי הגשת התביעה בדואר רגיל, בפקס ואף בדואר אלקטרוני.

בתוך חודש מיום הגשת התביעה אתם תקבלו תשובה בכתב האם הבקשה שלכם אושרה או נדחתה. במידה שהיא אכן אושרה, אתם תהיו זכאים לקבל פיצויים מקרנית. עם זאת, הביטוח הנ"ל יתקבל רק אם אתם מחזיקים ביטוח בעצמכם.

עוד בנושא פיצוי לנפגעי תאונות דרכים לחצו כאן >>>

 

התיישנות של תאונות פגע וברח

חוק ההתיישנות הוא עיקרון משפטי המגביל את פרק הזמן בו אדם יכול להגיש תביעה. בישראל חלה התיישנות בתאונות פגע וברח על ידי חוק ההתיישנות. על פי חוק זה, פרק הזמן בו חייב אדם להגיש תביעה הינו בדרך כלל שבע שנים מיום התאונה. עם זאת, ישנם חריגים לכלל זה. לדוגמה, אם הקורבן היה קטין בזמן התאונה, ניתן להאריך את תקופת ההתיישנות עד שהנפגע יגיע לגיל 21.

בנוסף, אם זהות הנהג אינה ידועה, יתכן כי תקופת ההתיישנות תחל רק עם זיהוי הנהג. חשוב לציין שאם תביעה לא תוגש במסגרת תקופת ההתיישנות החלה, היא עלולה להתיישן לצמיתות. לאור כך, חיוני להתייעץ עם עורך דין מנוסה בתחום תאונות דרכים ובפרט תאונות פגע וברח בהקדם האפשרי לאחר התרחשות תאונת פגע וברח כדי להבטיח שזכויותיך מוגנות.

 

לסיכום

תאונות פגע וברח יכולות להיות טראומתיות וקשות עבור נפגעי התאונה ואף על בני משפחותיהם. חשוב להכיר את הזכויות והאפשרויות שלך לדרישת פיצויים במקרה של תאונת פגע וברח. בישראל קיימים חוקים להגנה על הנפגעים ולחייב את האחראים באחריות.

אם אתם מעורבים בתאונת פגע וברח, חשוב לשמור על קור רוח, לאסוף כמה שיותר מידע ולפנות לטיפול רפואי. בעזרת עורך דין תעבורה מיומן תוכלו לנווט במערכת המשפט ולהילחם על הפיצוי המגיע לכם. אנחנו ממליצים לפנות לעו"ד אילון אורון מומחה לתאונות פגע וברח.

אם אתה מעורב בתאונת פגע וברח, עליך לוודא תחילה שאתה וכל הנוסע בטוחים ולפנות לטיפול רפואי במידת הצורך. לאחר מכן, נסה לקבל מידע רב ככל האפשר על הנהג האחר והרכב שלו, כגון מספר לוחית רישוי, יצרן ודגם המכונית וכל מאפיינים מזהים. יש לפנות בהקדם למשטרה ולדווח על התאונה וכן להסתייע בעורך דין תעבורה שייעץ לך על התהליך הצפוי.

אם לא ניתן לזהות את נהג הפגע וברח, ייתכן שתוכל לבקש פיצוי דרך חברת הביטוח שלך, אם יש לך כיסוי נהג לא מבוטח. ייתכן שתוכל גם להגיש תביעה לקופת הפיצויים לנפגעים של המדינה אשר נקראת "קרנית" ומיועדת למקרים כאלו בדיוק.

פגע וברח הוא פשע חמור, וההשלכות על נהג שנתפס יכולות לכלול קנסות, שלילת רישיון או שלילת רישיון, ואפילו מאסר, בהתאם לחומרת האירוע (אם לדוגמא באירוע נחבל או נהרג אדם). אנחנו ממליצים לכל נהג פוגע לפנות לעורך דין תאונות דרכים שיסייע לו להתנהל באופן נכון וראוי.

אם נפגעת בתאונת פגע וברח, יש לך את הזכות החוקית לבקש פיצוי על פציעותיך, לרבות הוצאות רפואיות, אובדן שכר וכאב וסבל. ייתכן גם שתהיה זכאי לפיצוי בגין נזקי רכוש. גם כאן, מומלץ להיוועץ עם עורך דין.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.