תרומתו של סנגור להגנתו של נהג המעורב בתאונת דרכים

להאזנה:

 

מעורבות בתאונת דרכים, בין אם נגרמה בגין רשלנותך ובין אם בגין רשלנות המעורב, איננה אירוע נעים ובוודאי מלחיץ. תרומתו של סנגור לנהג המצוי בהלם משמצא את עצמו פתאום עכשיו, פתאום היום, מעורב בתאונת דרכים, שלא צפה אותה רגע לפני, הינה משמעותית ביותר. חשוב שבידי כל נהג יהיו מצויים פרטיו של עו"ד שהתמחותו בתחום התעבורה, ואשר הוא מייעץ בשעת מצוקה, טרם הגעת הבוחן למקום התאונה.

בכרטיס הביקור שלי ציינתי בבחינת כל התורה על רגל אחת, וזאת בכל הנוגע לנהג המעורב בתאונת דרכים כי "היה והנך מעורב בתאונת דרכים, עצור במקום התאונה. עזוב אחרון את המקום על מנת שלא יטען כי הפקרת. תעד בהקלטה ובהסרטה את המקום ודאג לקבלת פרטי עדים. מסור את פרטיך למעורבים ודאג לזמן את כוחות ההצלה, לפי הצורך. אל תודה באחריות לתאונה! היה ופגעת ברכב חונה, עליך להשאיר את פרטיך ע"ג הרכב ולדווח למשטרה תוך 24 שעות. היה ובוחן המשטרה יבקש לחקור אותך- עליך להתייעץ עם עו"ד".

הגרסה הראשונית

תרומתו של סנגור להגנתו של נהג המעורב בתאונת דרכים
תרומתו של סנגור להגנתו של נהג המעורב בתאונת דרכים

הגרסה הראשונית של הנהג היא אשר תחרוץ את גורלו בד"כ בהליך המשפטי, אף אם נאמרה שלא תחת אזהרה ובודאי אם נאמרה ספונטנית לאחד המעורבים בתאונה או לשוטר טרם החקירה. לעניין זה יצוין, כי שוטר המקיים שיחת רקע כביכול עם נהג המעורב בתאונה, לא יוכל לעשות שימוש לחובתו באמירה מפלילה של אותו נהג, אלא אם הזהיר אותו קודם לכן כי דבריו עלולים לשמש נגדו. בד"כ נהג מן הישוב אינו יודע, וזאת בלי קשר להשכלתו הכללית מה טוב לו ומה רע לו מבחינת הגרסה שתימסר לשוטר. לעיתים עקב כך ימצא עצמו נהג מוסר גרסה שאינה אמת, מתוך הנחה שהגרסה תסייע לו, בעוד שלמעשה המדובר בגרסה שבה יכול לעשות הבוחן שימוש על מנת לגרום להפללתו, ועל כך נאמר מפי חכי המשפט כי גם אמת הינה אופציה, בודאי כאשר אינך יודע מה הגרסה העדיפה.

מידע נוסף אודות השלבים ניתן לקרוא במאמר: "תהליך חקירת תאונת דרכים ב- 5 שלבים

תאונת דרכים - אילוסטרציה

טעויות נפוצות לאחר תאונות דרכים הנובעות מחוסר הבנה

הדוגמה הבולטת לעניין זה הינה תשובת חשוד לשוטר, כאשר השוטר שואל את החשוד, שפגע בהולך רגל, באיזו מהירות נסעת כשהבחנת בהולך הרגל? הנטייה הטבעית של הנהג להדגיש כי נסע במהירות איטית לראיה כי המדובר בנהג זהיר ושומר חוק, אלא ככל שמהירותו איטית יותר, כך בדיעבד, ניתן לחשב על ידי הבוחן כי התאונה היתה נמנעת מבחינת אותו נהג. מאידך גיסא, מהירות מוגזמת, לא תשמש לו הגנה, אך גם המהירות היא לכשעצמה לא תגרום להפללת הנהג כמי שאחראי לגרימת התאונה, כל עוד התאונה עשויה היתה להימנע בנהיגת רכב במהירות סבירה.

לעניין זה יודגש כי גם חריגה מסוימת מהמהירות החוקית, אינה בהכרח מהווה ראיה לרשלנות הנהג ואינה יוצרת בהכרח אחריות לגרום התאונה. לא ניתן לקבוע מבחינת חכמה בדיעבד כי נהגת רכב במהירות מסוימת, איטית יותר, אשר היתה מאפשרת עצירת הרכב, הופכת את מי שחרג מאותה המהירות לאחראי לתאונה. זו חכמה בדיעבד והשאלה שתעמוד למבחן בבית המשפט הינה מה המהירות החוקית והסבירה בתנאי אותו כביש, ובמועד התאונה, ואם הנהג חרג מאותה המהירות, ואם אמנם ניתן היה למנוע את התאונה במהירות סבירה,  כי רק אז ימצא אחראי לגרימת התאונה.

תפיסות שגויות נוספות לגבי אחריות לתאונות דרכים או האמירה לפיה "הוא נכנס בי" ולא "אני נכנסתי בו", לעניין זה יצוין לא משנה מי נכנס במי, אלא מי חייב זכות קדימה למי. כך גם הטענה "לא ראיתי אותו", הינה טענה שיכולה לשמש בומרנג, כל עוד התביעה תצליח להוכיח שניתן היה לראות את הרכב המעורב מבעוד מועד. "הרכב היה רחוק והייתי בטוח שאוכל להיכנס", גם זו טענה שביהמ"ש לא יטה לזקוף אותה לזכותו של נאשם, וזאת כיוון שבסופו של דבר נגמרה התאונה, הדבר ישמש לשופט כמעין הוכחה כי הכניסה לצומת לא היתה זהירה, כל עוד לא הוכח שהרכב המעורב, לרבות אופנוע, נסע במהירות חריגה וקיצונית. כמובן לעניין זה אם מצליח הסנגור להוכיח, וזאת גם בעזרת מומחה בתחום כי הרכב המעורב היה מחוץ לשדה הראייה של הנהג, לא ישא אותו נהג באחריות לתאונה.

תאונת דרכים

יעוץ ראשוני ושמירה על זכות השתיקה

ניתן להתקשר לעו"ד בכל עת, לעיתים, ובאין מנוס, גם בשעת לילה מאוחרת, בטרם מסירת גרסה.

כאשר נהג נמצא מול הבוחן, הנהג אמור לבקש מהבוחן לאפשר לו שיחה בפרטיות, בלי אפשרות להאזנה. לעיתים הסנגור יודיע לנהג כי מפאת מורכבות הנושא וההשלכות העונשיות הקשות הצפויות לנהג אם יורשע, עדיף שהנהג יסור למשרדו של הסנגור, על מנת לקבל יעוץ רגוע, תוך הצגת הדברים פנים אל פנים, לרבות הדמיה של התאונה.

למותר לציין כי בוחן המשטרה לא ישמח לאפשר לנהג להגיע במועד מאוחר יותר או אפילו למחרת, לאחר שיקיים שיחת יעוץ דבעי עם סנגור, אך אז יכול אותו נהג להודיע לבוחן כי משנשללה ממנו זכות ההיוועצות במלואה הוא שומר על זכות השתיקה, והדבר לא אמור בהכרח לשמש  נגדו לכשימסור גרסה מאוחרת בהליך המשפטי. לעניין זה ראוי לציין כי מי שמוסר לראשונה את גרסתו לאירוע בביהמ"ש, יראו גרסה זו בד"כ כגרסה כבושה, דהיינו גרסה שלא נאמרת על אתר וככזו משקלה יפחת.

עם זאת, כפי שציינתי, כאשר נשללת מהנהג הזכות להיוועץ אף במשרדו של עוה"ד, לא בהכרח יראו את גרסתו המאוחרת כגרסה כבושה.

כאשר נהג מודיע לבוחן שהוא שומר על זכות השתיקה, ניסיון החיים מלמד כי הדבר לא ימנע מהבוחן להציג לאותו נהג את כל השאלות אותן התכוון להציג, אך אם הנהג יתפתה להשיב לשאלה, למרות שהודיע שהוא שומר על זכות השתיקה, עשוי ביהמ"ש לראות בכך אמירה לא קבילה, שלא יהיה בה כדי להפליל את הנהג.

יעוץ ראשוני ושמירה על זכות השתיקה
יעוץ ראשוני ושמירה על זכות השתיקה

 

מי הסנגור שעשוי לסייע לך בתיק התעבורה?

כמו שציינתי, חשיבות הייצוג ע"י סנגור שהתמחה בתחום הינה מפליגה. לעניין זה יודגש כי סנגור אמור לעבור הכשרה בסיסית ראויה כדי ליתן ייצוג מקצועי, וזאת אם אותו סנגור שירת כתובע משטרתי משך מספר שנים או לחילופין, בוגר קורס חקירת תאונות דרכים, של המכון לבטחון פנים. הניסיון והמקצועיות של עורך הדין יסייעו בהכנה והליווי בשלבי החקירה, תוך בחינת האפשרות לצאת לזירת התאונה, עבודה במקביל לבוחן תנועה מקצועי, איסוף ממצאים וראיות, ביצוע שחזור והכנת חוות דעת מקצועית.

 

 

להערכת סיכוייך ללא חיוב או יצירת קשר לחץ/י כאן

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.