מוות ברשלנות בתאונת דרכים – מהן ההשלכות ואיך מתמודדים עם זה?

להאזנה:

 

בחוק העונשין נקבע כי הגורם למותו של אדם ברשלנות ייענש במאסר של 3 שנים כאשר עונש המינימום על עבירה זו יעמוד על 6 חודשי מאסר. מי שנאשם בגרימת מוות ברשלנות בתאונת דרכים הוא נהג אשר לא היה מודע לכך שמעורבותו בתאונה תגרום לתוצאות הקשות (כמובן שאין המדובר במי אשר נטל סיכון ביודעין- כגון עקיפה בקו הפקדה או נסיעה ברמזור אדום).

במאמר זה נרחיב לגבי מאפייני העבירה והענישה וכיצד להתמודד עם העמדה לדין בגין עבירה זו.

 

ההבדלים בין המתה בקלות דעת לגרם מוות ברשלנות

לנאשם בגרימה של תאונת דרכים שקיפחה חיי אדם, ניתן לייחס עבירת גרימת מוות ברשלנות או עבירה שעניינה המתה בקלות דעת. לגבי עבירות ההמתה נעשה שינוי בחקיקה- כך שחלק מהעבירות בוטלו ובמקומן נולדו למעשה עבירות חדשות.

בעבר- במקרים שבהם הנהג היה גורם ברשלנות לתאונה- היו מייחסים לו עבירה שעניינה גרם מוות ברשלנות (וכך גם היום) ובמקרה בו הנהג היה גורם לתאונה הקטלנית לאחר שנטל על עצמו סיכון ביודעין- כגון נהיגה בשכרות/ חציית קו הפרדה רצוף/ מעבר באור אדום– ניתן היה לייחס לו את עבירת ההריגה. בגין עבירת ההריגה היה צפוי הנהג בזמנו לענישה של עד 20 שנות מאסר.

כיום העבירה שמחליפה למעשה את עבירת ההריגה היא העבירה של המתה בקלות דעת והעונש לצידה הוא עד 12 שנות מאסר . מקרים שיוגדרו בתור גרימת מוות ברשלנות הם כאשר התאונה אירעה כתוצאה מהיסח דעת וחוסר תשומת לב או טעות אנוש של הנהג.

עבירה שעניינה המתה בקלות דעת ניתן לייחס למי שנהג ברכבו תוך נטילת סיכון, ככל שהיה מודע לתוצאות למעשיו. כאשר אדם נוהג במהירות מופרזת או תוך ביצוע נהיגה פרועה ועבריינית למשל, בנסיבות של נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול ניתן יהיה להאשימו בעבירה של המתה בקלות דעת עקב היסוד הנפשי שבבסיס העבירה.

גרימת מוות רשלנות המתה בקלות דעת
תוצאת התאונה מוות מוות
הגדרה בחוק עבירה של המתה כאשר הנאשם לא היה מודע לתוצאות מעשיו במקרים בהם האדם הסביר היה יכול להיות מודע. עבירה של גרימת מוות הנעשית מתוך מודעות. עבירה שבה התקיים יסוד נפשי מסוג כוונה, פזיזות או קלות דעת.
דרגת חומרה פחות חמורה חמורה
דוגמאות רלוונטיות סטייה מנתיב, גניבת רמזור צהוב. נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעה של סמים.
עונש על פי החוק מינימום חצי שנת מאסר ועד 3 שנות מאסר עד 12 שנות מאסר
מוות ברשלנות בתאונת דרכים – מהן ההשלכות ואיך מתמודדים עם זה
מוות ברשלנות בתאונת דרכים – מהן ההשלכות ואיך מתמודדים עם זה

ליווי משפטי החל מהרגע הראשון

ההשלכות של אישום בעבירה של המתה בקלות דעת הינן חמורות במיוחד והעונש על עבירה זו עשוי להגיע גם ל-12 שנות מאסר ולכן חשוב לקבל ליווי וייעוץ משפטי של עורך דין דיני תעבורה המתמחה בתחום. הליווי המשפטי חיוני על מנת להוכיח את הנסיבות שגרמו לתאונה ועל מנת להקל ככל שניתן את הגדרת העבירה שבה יואשם הנהג ולהקל על העונש שיינתן בגין ביצוע העבירה.

ליווי משפטי החל מהרגע הראשון
ליווי משפטי החל מהרגע הראשון

 

מידת המעורבות והקשר לתוצאה הקשה

לאחר כל תאונת דרכים עם תוצאות קטלניות מוטלים על הנהגים המעורבים סנקציות שונות באופן מידיי. עם הגשת כתב האישום, הנהג יוזמן לבית המשפט לתעבורה (ככל שיואשם בעבירה שעניינה גרם מוות ברשלנות) או לבית המשפט המחוזי (ככל שיואשם בעבירה שעניינה המתה בקלות דעת).

תאונת דרכים מורכבת מגורמים רבים וקביעת אשמתו של הנהג כגורם לתאונה אינה מלאכה קלה. קביעה שכזו נתונה לביקורת שיפוטית ואפשר לחלוק עליה בבית המשפט, תוך הצגת ראיות רלוונטיות וממצאים מהשטח. גם כאשר אחריותו של נהג מסוים לאירוע התאונה אינה מוטלת בספק, יש מקום לבחון ממצאים נוספים בקשר לתאונה.

כך למשל, יתכן ונהג הודה באחריותו לגרימת התאונה, אך טען שלא התאונה היא אשר גרמה למוות, אלא לדוגמה אירוע ספונטני אשר התרחש ללא קשר לתאונה והוא זה אשר גרם למוות.

 

גרם מוות ברשלנות

במקרה שבו נהג מואשם בעבירה של גרם מוות ברשלנות בתאונת דרכים, הנהג יזומן לשימוע בפני קצין בדרגת מפקח ומעלה בתוך שלושה ימים מיום התאונה. במהלך השימוע יהיה על  הנאשם להציג את גרסתו. כבר בשלב זה חשוב לפנות לייעוץ עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה– ובתאונות דרכים קטלניות בפרט.

עורך הדין ינחה את הנאשם כיצד להציג את טיעוניו בשימוע בצורה הטובה ביותר מבחינה משפטית. במהלך השימוע יחליט הקצין אם לפסוק על פסילה מנהלית של רישיון הנהג לתקופה של עד 90 יום ואם יש להגיש כנגד הנהג הפוגע כתב אישום. ככל שהנהג יורשע בעבירה, יהיה צפוי בסוף ההליך, בין היתר לעונש מאסר, אשר יכול וירוצה בעבודות שירות, פסילה לפרק זמן ממושך,  מאסר על  תנאי, פסילה על תנאי, קנס וכו'.

 

התמודדות עם תאונה קטלנית

אירוע של תאונת דרכים אשר גרמה למוות של אדם יכול להיות אירוע טראומתי ביותר. ישנה כמובן חובה משפטית ומוסרית להעניק עזרה לנפגע, להמתין במקום לכוחות ההצלה. בנוסף לכך  חשוב לנסות לתעד ככל שניתן את אשר אירע,  לרבות באמצעות צילומי וגבית עדויות ופרטים של עדי ראייה.

בכל תאונה קטלנית יגיע בוחן תנועה למקום וכבר משלב זה הנהגים זכאים לליווי משפטי אף טרם ביצוע התשאול בשטח. חשוב להבין שלגרסה הראשונית השפעה משמעותית על המשך ההליכים בהמשך ובמקרים רבים היא יכולה להטות את הכף בין העמדה לדין בגין המתה בקלות דעת או גרימת מוות ברשלנות בתאונת דרכים לבין סגירה של התיק בעילות שונות.

התמודדות עם תאונה קטלנית
התמודדות עם תאונה קטלנית

 

מה משפיע על העונש בגין גרימת מוות ברשלנות בתאונת דרכים

העונשים בעבירות של גרימת מוות ברשלנות בתאונת דרכים, תלויים בדרגת רשלנותו של הנהג. ככל שהרשלנות גבוהה יותר, כך הפרקליטות תעתור להשית ענישה מחמירה יותר הכוללת רכיב של מאסר בפועל.בחינת הראיות באופן מעמיק יכולה להוביל  את הצדדים להגיע להסדר טיעון מקל יותר, אשר כולל לעתים אף את תיקון כתב האישום וענישה מקלה יותר.

 

משרד עו"ד אילון אורון

בכל מקרה של תאונת דרכים קטלנית בה הייתם מעורבים אתם רוצים לצדכם את משרד עורך דין אילון אורון מוקדם ככל שניתן. הצוות המקצועי יספק לכם ליווי משפטי החל מההזמנה לחקירת משטרה ועד לניהול התיק הפלילי בתיק בערכאות המשפטיות השונות. המשרד הוא המוביל והוותיק ביותר בישראל לדיני תעבורה ובעל ניסיון של שנים ארוכות בתחום.

כאשר הולך רגל קיפח את חייו כתוצאה מפגיעה של רכב נוסע הדבר עשוי להיחשב להמתה בקלות דעת או לגרימת מוות ברשלנות בהתאם לנסיבות. כאשר הנהג נסע במהירות מופרזת או היה שיכור הדבר בדרך כלל יוגדר בתור עבירה של המתה בקלות דעת, מכיוון שהנהג פעל בקלות דעת ובחר לנהוג בצורה המסכנת חיי אדם. 

האינטרס הציבורי בדרך כלל מחייב העמדה לדין של מי שגרם למוות ברשלנות בתאונת דרכים. ישנם מקרים מסוימים בהם לא ממצים את הדין עם הנהג משיקולי עניין לציבור למשל, כאשר מדובר בנהג שהרג בן משפחה או נהג שנפצע בעצמו במהלך התאונה בצורה חמורה. 

החוק לא מבחין בין דרגות רשלנות שונות אך בתי המשפט לתעבורה יצרו מדרג בפסיקה. בבואם לקבוע את עונשו של נהג בעבירת גרם מוות ברשלנות בתי המשפט נוהגים לקבוע מהי רמת הרשלנות בה חטא הנהג. ככל שרמת הרשלנות גבוהה יותר, כך יטה בית המשפט להטיל עליו עונשים חמורים יותר ולהיפך.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.